Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikett: tips-goda-råd
Läst 8637 ggr
Fnyfniken
0

Komma ihåg att ta sin medicin

Mitt närminne är =0. Likaså min förmåga att skapa och bibehålla rutiner. Några här är kanske likadana? Jag skulle behöva tips om hur jag ska komma ihåg att ta min medicin varje dag, utan att vara beroende av en rutin. Jag har ju en son att få iväg till dagis varje morgon, och glömmer väl det mesta av egenvård i samband med det. Jag kan ju som ni förstår inte ha tabletterna framme synligt eftersom det finns risk att han tar dem. Det kan inte innebära 2 moment, för då kan jag komma av mig mitt i och glömma tabletten framme på bordet Förvånad,

Som jag har det nu har jag tablettkartan i en ziplock-påse i handväskan, och har handskrivit på varje tabletts cellofanbaksida det datum den ska tas, utifall att jag glömmer att jag har tagit det redan. Sen har jag larm ställt på mobiltelefonen som ringer efter att sonen lämnats på dagis. Handväskan bör jag ju ha med mig då. Kommer ni på något bättre?

Labolina_73
0

Hej,,,

Kan du inte köpa en sån dosette på apoteket,, om du köper den mellanstora så fyller du den veckovis. då ser du om du tagit den på tex måndagen eller inte.

Jag har gjort så då jag oxå har problem med att minnas min med och vilken jag ska ta etc etc… Så på söndagen då jag ska börja med sista dagen så fyller jag samtidigt upp för veckan efter.. För så måste jag göra för annars så kommer jag glömma att fylla på och så är det samma visa igen-..

Så kan du ju ha dosetten vid din tandborste i badrummet och ett glas bredvid.

Tror du inte det skulle fungera?

//Linda

linhof
0

Ta den i samband med något du gör varje dag…tex när du äter midda… för det är ju inget man glömmer…

tycker annars att du nog gjort det mesta du kan göra…

personligen har jag skitsvårt att minnas det med o för min del har jag svårt att hitta en vettig tidpunkt på dygnet som ALLTID är den samma…detta beror på att jag jobbar nätter bla. Min dr tyckte att jag kunde ju lägga den vid tandborsten, för det gör man ju varje dag…borstar tänderna.

Jasså gör man? men om man är en sån som jag, ska man va glad man ens minns att gå på dass…o då tillhör inte tänderna högsta prioritering precis. Man ska ju lixom stå still tillräckligt länge för att hinna kleta på tandkrämen på borsten med. Så hinna att se pillrena är lika med noll… han bara skratta åt mej (på ett gott sätt) o kom på att då va nog hans "goda ideer" slut

apropå det… tror ja skullet träffat han förra veckan…? men det har ja missat

Fnyfniken
0

Ja, det där med något man gör varje dag, ibland glömmer jag både frukost och lunch. Sen när sonen är hemma glömmer jag allt som inte angår honom. Tänderna? Dessvärre, ja. Han når upp till tandborsten och jag vill inte att han tömmer dosetten rakt ner i halsen, nej. Att jag ser om jag har tagit tabletterna (igår och förrgår) hjälper mig inte särskilt då jag inte kan ta dubbelt för att kompensera. Jag behöver något barnsäkert som trycker ner en tablett i halsen på mig 1 gång om dagen. Finns den uppfinningen? Jag såge en dosett med larm för 500:- Men är den barnsäker?

LenaR
0

Dosett hjälper mej en del, för jag ser om jag tagit medicin eller om jag glömt det. Annars kan jag lätt ta dubbelt…

Ta medicin ett visst klockslag fungerar inte. Jag har som ambition att äta mina mediciner på morgonen, men bara jag kommer ihåg dem någon gång under dan är jag nöjd.

Skulle också gärna se något bra tips om hur man knyter samman det med någon rutin.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Zaphix
0

Jag ställer alarmet på min mobil klockan sju varje morgon. Har nån inställning så jag inte behöver ställa om den varje dag. Så klockan sju tar jag medicinen.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

timmelin
0

Hej.

Känner igen mig totalt. Var tvungen att skaffa en sådan där dosett på apoteket för att jag överhuvudtaget ska komma ihåg om jag har tagit mina tabletter.

Skrattande kände mig som en gammal pensionär, men bättre det än att jag missar att ta eller tar om igen.

Har också funderat på hur det fungerar med apo-dos påsar, vem får det osv. Någon som har svaret på detta?

[Tassy]
1

ApoDos är ett alternativ till dosett. Då får man tabletterna förpackade i små påsar med datum och klockslag på. De är små och smidiga att få med sig. Inte barnsäkra nej, men de hoppar inte upp som en dosett kan göra (jag har fått piller i hela handväskan ett otal gånger).

ApoDos ordnas via apoteket, prata med dem för vidare info. Glad Även om mitt tips kanske inte passar TS så kanske någon annan blir hjälpt.

[Zirre]
0

Ang. morgonrutinerna.

Skulle du inte kunna göra så att du ger frukost åt sonen och ser till att han är kar och sen lämnar honom på dagis och sen åker hem igen och gör iordning dig själv för dagens bestyr. Då har du ju bara en sak att tänka på åt gången?

Vad tror du?

Svea-
0

Jag har alarmet ställt på mobilen.Tyvärr har jag inte alltid det,och ibland är jag så upptagen att jag stänger av det utan av tänka på att jag gör så.Sen när jag är uppe i varv å gör en miljon saker på en å samma ggr kommer jag på att jag missat ta medzen.

Är det något du gör varje dag?Oavsett vad det än nu är,kan du kanske lägga dosetten där,på ett bra ställe så din son ej kan få tag i den å ta medzen då?Och ha stöd av alarmet / påminnelse på mobilen?

Jag vet att det är svårt,är ju likadan själv ju ;)

Kram

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Spacegirl31
0

Jag har dosett + en klocka som säger till, den har jag fått via hjälpmedelcentralen. Annars kan man ju ställa mobilen eller en vanlig väckarklocka om man är hemma.

* ~* Ha en bra dag *~*

Fnyfniken
0

Zirre, jovisst skulle jag kunna det. Men jag får inte till någon rutin på det. Ibland behöver jag handla något, ibland måste jag iväg på annat, ibland blir jag så sen när jag lämnar sonen, etc. Jag är urusel på att hålla rutiner. Jag glömmer ju att borsta tänderna, typ.

Ännu så länge känns handväskan som säkraste stället (den har jag ju förhoppningsvis alltid med) och mobilen ställd för att komma ihåg att ta den just då. Jag måste verkligen ta den just när telefonen har ringt eller ställa på snooze, för om jag bara ska göra en enda sak emellan, så glömmer jag.

Jag ska kolla om de där larmande dosetterna är barnsäkra. Det finns ju fler glömska småbarnsföräldrar än jag. Eller är vi en olönsam målgrupp?Tungan ute

[Zirre]
0

Jag har något svagt av att jag ska ha hört talat om en grej som man har medicin i som också har ett larm. Om jag minns rät så skulle larmaet larma ända tills man tagit medicinen.

Någon som kan förtydliga eller kanske vet vad det äe?

[Zirre]
0

Jag hittade en länk ändå:

Medicinpåminnare, Dosis

[Zirre]
0

Man kan beställa en Dosis via sajten

VeganGeek
0

Dosis har jag haft, den ger upp efter ett tag. Nu har den lagt av helt men i alla fall det finns något som heter Carousel medicinpåminnare, den är visserligen dyrare men den ska larma tills man tar medicinen och går dessutom  bara att öppna när man skall ta medicin och då bara för den aktuella dosen. Vet dock inte var man får tag i den, jag har hittat det tidigare men google och jag verkar inte komma överens idag.

På Dosis är visserligen facken lite tröga att få upp men barnsäker vet jag inte om jag vill kalla den.

timmelin
0

Vänd dig till din arbetstterapeut

Du har rätt att få hjälp med alla dina problem, tex ett sådant här

Det har jag gjort och just nu är jag på utredning där med

Värst var man utreds överallt nu för tiden Tungan ute

[Zirre]
0

#15 Här ska man kunna köpa en  Carousel Medicinpåminnare

Casiopeia
0

Jag har ett jättebra hjälpmedel för att komma ihåg mina piller- min sambo som tjatar på mig varje kväll! Skäms ( nackdelen är att om han är bortrest eller vi sover på var sitt håll någon natt så glömmer jag ofelbart pillren)

Känner igen mig i problematiken jättemycket. Jag är HOPPLÖS på rutiner. Vaddå borsta tänderna, duscha, äta frukost. tack och lov för att vara sjukskriven, så slipper jag komma ihåg att gå till jobbet!  Jag har ätit mina p-piller konstant i 7 år nu, men det är lika svårt att komma ihåg dom varje dag. Tror p-stav är det enda raka för mig.

Jag har försökt att ta piller på mogonen, vid tandborstning, vid måltider, ha alarm på mobilen etc men det som funkar bäst är vid sänggåendet. (om något piller måste tas i samband med måltid så må det vara hänt. hellre att jag tar dom på fastande mage än att jag inte kommer ihåg att ta dom alls…) Jag har (förutom sambon då) en ilsket turkos Dosettburk från apoteket som alltid ligger framme på nattduksbordet, vilket hjälper litegrann, om jag kommer ihåg att fylla på den vill säga….

Men apropå barnsäkerhet- när jag köpte min Dosett (mellanstorleken) så ingick det faktiskt en pinne som man kunde skjuta in i den för att "låsa" luckorna och göra den barnsäker! Förutsatt att man inte slarvar bort pinnen så skulle det ju vara en smidig lösning!

I skrivande stund kom jag annars på en ganska bra idé som skulle kunna funka. Man skulle ju kunna testa att försvara medicinburken på huvudkudden eller under täcket? Sängen är ju en plats man nästan garanterat kommer ihåg att besöka minst en gång per dygn, och har man en hyffsat stor burk lär man ju märka om man lägger sig på den. Dessutom är den ju dold för nyfikna barnögon…? Det ska jag prova! ( gäller bara att komma ihåg att lägga dit den på morgonen förstås…)

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~