hjälp, tid & tabletter ?
Hej!
imorgon så ska jag börja med Concerta ;s
& jag undrar om man måste ta dom vid samma tid varje dag, för man sover ju längre på helgerna än på vardagarna, för jag har inte lust att gå upp halv 7 imorgon ,
någon som vet ? :)
putt :)
snälla någon som vet ?
Vet faktiskt inte hur noga detta är men tror inte det gör något om du tar den t.ex kl 9 istället för 7 under helgerna. Men du kanske sover ännu längre?
#2 det brukar bli runt 9, fast ibland blir det ju längre, :)
#3 Då tror jag inte du behöver oroa dig Inte ens om det blir kl 10. Jag tar sällan mina piller på exakt samma klockslag. Det är nog mer viktigt när man tar antibiotika. Men för att vara på säkra sidan kan du ju fråga din läkare.
För mig är det viktigt att ta Concerta tidigt på morgonen för att kunna sova på kvällen. Ställer alltid min klocka på sju på morgonen och tar medicinen. Vill jag sedan sova vidare gör jag det, och vill jag kliva upp är jag ju redan uppe. :)
#3 min läkare är på semester, :P men jag kan ju fråga när han kommer tillbaka. men om det är viktigt att ta det vid samma tid hade han nog sagt det.
ojj, skrev fel :P det ska vara #4
#6 Det kan ju vara så som Zaphix säger att du kan få svår att sova om du tar ditt piller senare än vanligt men det kommer du säkert att märka i så fall 
Nej det spelar ingen roll, det enda är som de andra skriver att du kan få lite svårare att somna men sånt märker du ju ganska fort.
Jag tog min medicin allt mellan 7-11, beroende på när jag vaknade, har en sjukdom som gör att jag får smärtor så jag kan inte klara mig på 8 timmars sömn om jag vaknar ofta. Men jag satte alltid klockan på larm runt 8 tiden och hade pillret och vatten vid sängen, så jag kunde ta det och somna om, ifall jag vaknade av klockan.
Så testa du och se vad som händer, bäst är ju om man kan ta det vid samma tid, men du behöver inte gå upp när du tagit det. Jag kunde sova vidare även med medicinen i kroppen.
Jag försöker ta min medicin samma tid varje dag mellan 8-9. Tar jag den lite senare så får jag lite huvudvärk o blir lite illamående. Jag kan inte sova på kvällen utan det måste iallafall gå ca 12 timmar..
Det där kommer du att lära dig att känna av ganska snart! Som de andra skriver så brukar jag också ibland ställa klockan, ta medicinen och sova en stund till.