Akut psykolog
En onsdag för ett tag sedan. När jag verkligen behövde ha tag i min psykolog för att prata så var hon ledig. Tänkte att sådan hjälp kan erbjudas på psyk akuten men icke sa nicke. Där var bra psykiatriker och det var ingen sådan jag var i behov av då.
Så varför har dom inte tillgång till akut psykologer på samma sätt som psykiatriker.
Jag var ju inte i behov av någon medicin utan bara av ett bra samtal med utbildad pesonal. Alltså en psykolog.
Knäppt va 
Jag pratade med psyk akuten om att jag behövde en psykolog att prata med och någon sådan finns inte
Pratade sedan med min psykolog när vi träffades och hon sa att det finns ett projekt i malmö och i linköping där det finns psykolog för akuttid.
Men ingen annanstans i sverige. Är inte det skitdåligt?

Alltså.. psykakuten är verkligen bara om man vill bli inlagd eller få mermediciner. Annars kan dom inte göra någonting för en. Tråkigt men resurserna räcker inte längre. Har man tur kan man få en vettig läkare som har tid att prata en stund men i 99% av fallen är det någon som ställer sig och tvärglor på en och irriterat frågar "jaha och vad ska vi göra för dig?"

Ja, när jag var upp till psykakuten frågade de inte ens om jag ville prata med någon. Frågade hur jag mådde och om jag ville bli inlagd eller bara ha medicin. Jag ville mest prata med nån.. Vilket jag inte ens fick som inlagd.
Fy f….. är ju inte riktigt klokt detta. Vad är det för jädra land vi lever i som bara proppar oss fulla med piller.
När en psykolog kanske bara kunde ge oss en halvtimme och vi skulle få lite råd och kunna ta oss ur den situatin vi hamnat i.
Tyvärr verkar det inte finnas någon akutpsykiatrisk verksamhet på kvällar och nätter som fungerar som annat än bedömning för inläggning eller akutförskrivning av läkemedel.
På sätt och vis kan jag förstå det, att de inte har möjlighet att sätta sig in i sjukdomshistorik för den person som kommer, men såklart man önskar att det fanns tid att sitta ner och prata lite om det som hänt akut, för oftast är det betydligt bättre än en påse tabletter.
Den psykiatriska akutverksamheten är väldigt lik den somatiska, kommer du in med ett benbrott så gipsas det, och sedan blir du kallad till vårdcentralen för uppföljning/sjukgymnastik.
Gjorde en liten undersökning till Psykologi iFokus där jag tog kontakt med alla landsting/regioner och hörde just hur den akuta psykiatriska verksamheten fungerade, och en fredagkväll kanske det arbetade som mest 2-3 skötare och en jourläkare som hade både avdelningar och akutmottagningen som sitt ansvar. Då blir det "quickfix" annars skulle väntrummen fyllas rätt snabbt.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...

Ja.. bara den grejen att läkaren på akutmottagnignen här är bakjour för alla psykavdelningar på hela sjukhuset vilket är.. ehm… över tio stycken plus då akuten gör ju att det kan ta en hiskelig tid så jag förstår att dom inte har tid att ge några samtal. Inte läkarna i alla fall men för min del skulle det hjälpa med en vettig skötare, bara någon att prata av sig med.
Ja eller att landstingen har en psykolog anställd för akutskeenden. Behövs ju inte att dom sätter sig in i hela min akt utan bara just det tillfälliga problemet.
Skulle hjälpa mig enormt

Ring Nationella Hjälplinjen. De kan hjälpa en och är bra att prata med. Jag har pratat med dem själv.
#9. "Problemen" är att även de inte får arbeta mer än sina 40 timmar, så för att klara dygnet-runt-bemanning av en psykolog skulle troligtvis ett flertal ordinarie anställda behöva tas bort. Tror att många landsting resonerar så att man vill utnyttja sin personal max - och en psykolog på nattetid kanske inte utnyttjas till fullo.
Finns många som däremot har tillgång till exempelvis kuratorer på akutmottagningen, dagtid, om ens egna öppenvårdskontakt inte har tid med akut besök.
Som #10 skriver är Nationella Hjälplinjen ett utmärkt ställe att ringa till, det är utbildad personal som arbetar där, dvs. inga frivilligarbetare.
I en drömvärld hade landstingen mer pengar och kunde anställda fler - men i dag har de knappt råd att behålla de få som arbetar på öppenvårdsmottagningarna dagtid. Tyvärr. 
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...

Problemet med nationella hjölplinjen är väl att dom nite har öppet nattetid om jag inte minns tokigt