Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikett: utanför-ämnet
Läst 1315 ggr
[Fiction]
0

Konstig konversation på t-banan

Jag skulle på en maskeradfest i helgen och hade spökat ut mig ganska rejält med glitter och silver i såväl klädsel som make up eftersom temat var "glitter och glamour". Jag älskar maskeradfester för övrigt, så om någon här får för sig att ha en sån nån gång får ni mer än gärna bjuda in mig. ;)

Jag hoppade på tunnelbanan i full glittermundering och hamnade mitt emot en man som tydligen inte kunde låta bli att kommentera min utstyrsel:

- Du är för ung för att sminka dig på det där viset, muttrar han åt mig.

- Jaså? Det har jag svårt att tro, kontrar jag.  

- När du har så där mkt smink ser du äldre ut än vad du är, fortsätter han.

Jag känner mig smått irriterad över mannens ogenerade frispråkighet samtidigt som konversationen roar mig en aning eftersom den är så befängd. Kan därför inte låta bli att fråga:

- Och hur gammal tror du att jag är då, om jag får fråga?

- 17-18, säger han utan att röra en min. Han verkar tvärsäker på sin sak.

- Ja du, då har jag verkligen lyckats med min sminkning, svarar jag och låter bli att kommentera saken ytterligare. Men jag kan inte låta bli att roas av det faktum att jag blir utskälld av en främmande man för att sminka mig "för vuxet" när jag snart fyller 31. ;)  

Ibland undrar jag dock vad det är med folk som skall kritisera en öppet på det där viset. Det är ju en viss skillnad på att uttrycka sig plumpt och att skandera ut åsikter på ett opassande sätt och dessutom att kritisera någon man över huvud taget inte ens känner. Folk är underliga.

[aspie]
0

Ha ha vilken komplimang, 17 -18 år he he.Skrattande

Hoppas du passade på att ta åt dig detta positivt trots hans otrevliga uppförande

[Tassy]
0

du skulle ha slängt din ålder i ansiktet på gubben Tungan ute

[Fiction]
0

#1 Jadå, det gjorde jag. Jag är medveten om att jag ser mkt yngre ut än vad jag är, men jag kunde ändå inte drömma om att jag ser ut som en 17-åring. Tyckte att det var lite roligt att mannen ifråga hade så förbaskat fel när han satt där och kaxade upp sig. :p

#2 Jag funderade på det först, men tänkte att det var lika bra att låta det bero eftersom jag helst av allt bara ville avsluta konversationen och bli lämnad ifred.

[aspie]
0
Ja, det var skitkul tycker jag oxå hi hi hi.

###

linhof
0

Skrattande

DodeN
0

underbart! så kul med folk som tycker och tänker utan att veta hur det ligger till. Jag sitter i rullstol pga. en sjukdom och många verkar tro att det är ok att komma och börja prata med mig om allt. Ibland när jag haft en extra rullstol med mig för att jag ska tävla, håller på med tennis och innebandy då får jag höra hur duktig jag är på de idrotterna… Öh… hur kan de veta det utan att ha sett mig?Men de förutsätter bara en massa.

Brukar bara låta de hålla på och skratta sen när de gått.

timmelin
0

Häftigt

Har själv en sådan historia att berätta. Var med maken i danmark för några år sedan när jag var nyss fyllda 30. Vi satt och hade mysigt på krogen och skulle sedan gå in på ett disco . Maken gick in lite före mig och undrade efter ett tag vart jag hade tagit vägen. Så när han går ut igen så får han se mig stoppad av vakterna då det var 20 års gräns.

Hade naturligtvis glömt körkortet så jag hade inget leg så på makens ord blev jag insläppt på discot som det var  20 års gräns på som 30 åring.

Har hört att vi med bokstavskombinationer ser ofta yngre ut än vad vi är och som 40 åring är det perfekt :)

[aspie]
0

Jag och mamma skulle handla på bolaget åt pappa en gång. Jag var nog ca 33-34 år då och när de frågade mig efter leg så höll morsan på att skratta ihjäl sig. Så det kan nog stämma att vi Bokstavsfolk kan se yngre ut än vad vi är. Tror t.o.m jag har läst i en bok att de med AS ofta ser yngre ut än vad de är Skrattande

HannaM
0

Tja jag får ofta vara någonstans mellan 15 och 17 fast min verkliga ålder är 23, inte så stor skillnad kanske men ändå=)

BMTech
0

Intressant jag har oxå alltid sett yngre ut..

[Fiction]
0

#7 Intressant det där att vi Bokstavsfolk skulle se yngre ut än vad vi är. Det måste jag nästan undersöka vidare. :)

Jag är dock inte så övertygad om att det handlar om utseendet i sig, utan kanske snarare att vi uppfattas som yngre av olika anledningar.

En Aspergare är möjligtvis inte lika medveten om de sociala koderna och normerna vad gäller hur man förväntas klä sig, bete sig eller vilka man förväntas umgås med. Jag har läst att Aspergare ofta trivs bättre i sällskap med yngre och min gissning är att man då påverkas av vännernas livsstil etc.

Vad gäller en person med ADHD, ligger det nära till hands att tro att folk förknippar hyperaktiviteten (spralligheten, bejakandet av den "barnsliga" sidan) och impulsiviteten med en yngre ålder.

Eller är det kanske så att det finns en genetisk förklaring på detta; att vi helt enkelt åldras långsammare? Nja, det låter föga troligt i mina öron.

linhof
0

jag ser oxå yngre ut än min ålder (har ja hört)….

men en fråga: är det fler än jag som har otroligt "elastisk" hud??? ja menar..många av mina vänner med NPF har elastisk hud…som inte stannar ut-töjd vid viktnedgång osv…. själv har jag fått 5 barn o det syns inte en gång Förvånad ja har enbart några få bristningar på rumpan…o dem gillar jag Glad de är ju ett bevis på att jag en gång har vart större än den pinnen jag e nu….

sååå: är det fler???

[aspie]
0

#12 Min mage försvann direkt efter jag fått min dotter sen syntes de absolut ingenting att jag hade varit gravid. Gick ner ett kilo om dagen efter förlossningen

[Fiction]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#12 Jag har väldigt elastisk hud! Det är t o m så att min pojkvän har kommenterat att man kan få tag på väldigt mkt hud på mig, trots att jag är väldigt smal (ja, t o m underviktig) och alltid har sett ut på det viset. Det är som om huden inte riktigt "sitter fast" ordentligt. Jag är dessutom även överrörlig.

[aspie]
0

#14 Överrörlighet är mycket vanligt när man har ADHD. Det berättade han som utredde mig

Niklas
0

#0: Undrar hur gammal han hade tyckt att du såg ut utan smink. Glad

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Casiopeia
0

Hade två personer som spekulerade om min ålder igår. Den ena gissade 30 och den andra 20. Lite skillnad! Skrattande

Båda hade lika rätt/fel för sanningen ligger precis mitt emellan. Motiveringen var att jag såg ung ut men var "mentalt mogen" vet inte hur jag ska tolka det och misstänker starkt att det var en urskuldande efterkonstruktion när jag avslöjat min verkliga ålder :-)

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

linhof
0

#14 som mej Skrattande enprmt överrörlig o enormt elastisk hud, ser dessutom yngre ut än va jag e…o smal som en sticka o har alltid varit… förutom när jag vart gravid Flört

så som din bild…sitter ja på datastolen… jämnt. fast det knät som e uppåt stoppar ja in under armhålan dessutom Flört

[Fiction]
0

#18 Nu har vi hamnar fullständigt OT, men eftersom det är min tråd tar jag mig lite friheter. (Om någon operator misstycker, är h*n givetvis välkommen att säga ifrån.)

I vilket fall som helst, Linhof, undrar jag om du har hört talas om detta syndrom…? Jag tyckte att det stämde in väldigt bra på det både du och jag sitter och skriver om och ville dela med mig av länken.

Emaljoh4
0

Hmmm… Vissa tycker att min morsa ser ung ut och alla blir värsta förvånade när hon säger att hon har 4 barn. Då undrar de hur gammal hon är! Tungan ute Hon är typ… 38-39, kmr itne ihåg.

Vissa  tycker att jag ser ut som att gå i 6:an och jag går i 9:an Förvånad

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Grodan77
0

Hmm..är överviktig oftast..går lätt ned i vikt men oxå lätt upp igen… Är  överrörlig. vilket jag alltid tyckt varit bra men som jagnu märker (och kiropraktorer o läkare poängterar) sliter det mycket på lederna o medför smärta…… #15 hade ingen aning att vi med bokstavskombinationerna hade detta ihop..

[aspie]
0

#21 Nej det hade jag heller ingen aning om men min utredare frågade mig om jag var överrörligt pga att många med ADHD var de sa han