Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettverklighetsberättelser
Läst 7813 ggr
[aspie]
0

Utmattningsdepression

Är det några fler här med utmattningsdepression och som lyckats ta sig ur detta?

Jag håller på att bli tokig på att alltid vara så in i norden trött. Orkar inte med mig själv eller hemmet och ännu mindre andra människor.

Äter kanske en macka om dagen för jag orkar inte göra mer. Orkar inte handla heller annars hade man kunnat köpa färdig mat.

Usch och fy så trött jag är på att må så här. Kan jag bli piggare kanske av ADHD medicinen? Vätar ju fortfarande på att få det

timmelin
0

Finns ju andra mediciner som läkarna kan skriva ut i väntan på den rätta ADHD medicinen. Jag fick tegretol för mina ber och dal bana känslostormar. Den hjälpte enomt.

Glad

Zaphix
0

Jag har ingen personlig erfarenhet av utmattningsdepression, men är nära anhörig till en som har haft det, pappa.

När jag var liten, 5-6 års åldern, så startade pappa ett eget företag. Det gjorde helt enkelt så att han jobbade ut sig totalt. Under ca. tio års tid så såg jag bara pappa på helgerna typ. Han började jobba halv sex på morgonen och slutade vid tio på kvällen, en dag i veckan slutade han sju på kvällen, då tyckte han att han slutade tidigt..

Det fungerade ju självklart inte i längden. Det slutade med att han fick ordentligt ont i hjärtat och åkte in akut till sjukhuset. Läkaren konstaterade utmattningsdepression.
Pappa blev sjukskriven på heltid i 2-3 år har jag för mig, fick äta antidepressiva och gick till en terapeut. Åkte också iväg till ett ställe där de har kurser i självhjälp och sånt och fick träffa andra i samma situation, tror det gjorde väldigt mycket för honom.

Han var länge sjukskriven på halvtid, jobbade förmiddagen och sedan sov han ett par timmar för att orka med resten av dagen.

Men efter typ 6 år efter kraschen så sålde han sin del i företaget och blev vanlig anställd. Nu jobbar han heltid igen och det fungerar.

Vet inte varför jag skrev om det, men ville bara dela med mig om hans historia och attd et faktiskt går att komma ur det. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[aspie]
0

#1 Jo det finns ju andra mediciner men inga tycks göra verkan på min depression. Just nu tar jag fluoxitin och det hjälper heller ingenting utan jag blir snarare tröttare. Ska träffa min läkare igen snart så jag får väl se då vad han kommer fram till. Vägrar dock fler mediciner som jag går upp i vikt av.

[aspie]
0

#2 Tack för att du delade med dig av din pappas historia. Hoppas jag oxå kommer ur detta för det har pågått i flera år nu.

timmelin
0

Lycka till aspie. Bra med läkarkontakt och att man har en läkare man litar på.

Förstår dig så väl, man hatar ju tabletter man går upp av. Dom är inte roliga

[aspie]
0

tack timmelin. Och ja nu räcker det med viktuppgång. Man blir ju bara mer depremerad av det

Casiopeia
0

Har också utmattningsdeppression, men hoppas liksom du på adhd-medecinering så småningom. Är urless på att inget orka… :-(

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

[aspie]
0

#7 Ja det är så frustrerande att aldrig orka med någonting och ingen hjälp får man ju heller så jag och mitt hem förfaller ju nästan. Jag vaknar, går med hundarna sen är jag så trött att jag måste sova igen. Hopplöst är detRynkar på näsan

Jenny7744
0

Jag äter ju Concerta mot ADD o den gjorde att jag blev lite piggare, har ätit den över ett år. Nu var det ju inte så länge sedan jag var till läkaren o jag har utmattningsdepression trots concertan.

Nu har jag börjat med cymbalta o känner faktiskt att jag börjar känna mig lite bättre.. Concertan har gjort att jag gått ner i vikt o cymbaltan kan man tydligen gå upp i vikt av men inget jag märkt av än.

Visst är det hopplöst att inte ens orka med sig själv… hoppas du får pröva någon medicin som gör att du mår lite bättre! Vet du när du ska få börja på nya medicinen o vad du ska få?

Kram

[aspie]
0

#9 Nej, jag vet inte ännu när jag ska få medicin för min ADHD. Hoppas det blir efter nyår. Det blir nog Concerta eller Ritalin enligt vad läkaren sa.

Cymbalta fick jag för några månader sen och de funkade inte alls på mig. Har nu provat massor med olika antidepressiva piller men de drar mig bara djupare mer i deppet av någon konstig anledning. Kan ju iof bero på AS vilket jag läste en del om.

Det enda jag vet säkert just nu är att jag inte orkar med detta livet längre så det måste ske något radikalt bättre snart innan jag går under

Kram

timmelin
1

Det fixar sig säkert aspie. Vi finns för dig

HannaM
0

Men u, hur är det med boendestöd nu när du har diagnoser på papper? Du har inte möjlighet att få det så du kan få hjälp att ta dig ut och handla och sånt?

[aspie]
0

#11 Tack timmelin

#12 Boendestödet kostar ju tyvärr pengar verkar det som så det har jag inte råd med. Hjälper de en att komma ut och handla oxå?. Ska höra med LSS handläggaren så fort jag får mina papper för så här orkar jag inte ha det längre. Märker att min dotter är ledsen över att jag inte rokar något nu för tiden

HannaM
0

#13 Min tanke var att det kanske inte kostade om man hörde till LSS? Sen tycker jag att det är märkligt att det kostar på vissa ställen men inte andra men det är ju en annan historia.

Jo boendestöd kan komma och så går ni och handlar tillsammans, eller hjälper till att komma igång med och orka igenom saker i hemmet, typ dammsugning och så. I alla fall fungerar det så här.

[aspie]
0

#14 God man kostar pengar även om man tillhör LSS så jag antar att det är samma med boendestöd men jag ska höra med LSS handläggaren för säkerhets skull

HannaM
0

#15 Gör det! Och återigen är det så märkligt för här kostar det ingenting… förstår inte varför det ska vara så olika.

[aspie]
0

#16 Nä jag fattar inte heller varför det ska vara så olika beroende på vilken kommun man lever i. Det borde ju enligt lag vara samma regler över hela landet tycker jag

HannaM
0

#17 Ja.. konstigt och orättvist är vad det är!

[aspie]
0

#18 Just det och jag HATAR orättvisor. Om jag orkar så tänker jag gå vidare med detta en dag

linhof
0

jag…..

siem
0

Ja, om du är trött o deppig pga adhd-symtomen, så kan det lindras med adhdmedicinen. Hoppas det blir så!

siem
0

Eh, för vad jag också tänkte säja var att jag hade anorexia i många år. Sen fick jag adhd-diagnos också o började med Concerta. Då försvann anorexiasymtomen också, o så alltså berodde de på själva adhdn…

tarotlasse
0

Ja du utmattningsdepresion så är det ngt som man nog alltid kommer få leva med är jag rädd.

Jag har själv varit sjukskriven i 3 omgångar för utmattnings depresion och visst blir man bättre men tröttheten har jag ständigt med mig även idag.

Första gången jag blev sjukskriven så stod jag inte ut med att gå hemma utan började jobba mot min läkares inrådan efter 2-3 månader.

Det gick väl ett halvår då jag kom till jobbet och hade glömt hur datorn fungerade som var mitt jobb sedan 10 år tillbaka. 

Min hjärna slutade helt enkelt att fungera mitt minne var helt kaputt.

Glömde till och med  namnen på mina  arbetskamrater som jag jobbat med i 15 år.

Glömde stänga av spisen när jag lagat mat.

Kunde gå och handla och glömma kvar matvarorna i kassan så då var jag helt borta i hjärnan.

Då blev jag sjukskriven och var det på heltid i över ett år sedan trappade jag upp försiktigt tills jag 6 månader senare jobbade heltid i gen.

Jobbade väl heltid 1 år efter detta när det var dags för nästa sjukskrivning då jag var hemma nästan ett år till.

Men även när jag började jobba igen så kände jag att ständigt var fruktansvärt trött och det hände även att jag somnade på jobbet.

Så för 1 år sedan så skulle min arbetsgivare säga upp en del personal och då gick jag till min chef och anmällde mig som frivillig att gå även om dom inte ville detta från början så fick jag till slut gå.
Så nu jobbar jag som egen företagare på deltid plus att jag stämplar upp.

Men  jag känner att jobba heltid kommer alldrig att fungera för mig igen.

Har pratat med fler personer som varit sjukskrivna för utmattnings syndrom och alla säger att tröttheten finns fortfarande där och man inte fungerar som  man gjorde innan.

Men  när jag började med Concerta i Oktober månad då jag fick min ADHD diagnos.

Så har den hjälpt mig för  jag är inte lika trött nu som jag var innan jag började med concertan.

Men är ändå ständigt trött även om det är betydligt bättre nu.

Lasse

[aspie]
0

#22 då får jag verkligen hoppaspå ADHD medicinen, att den ska hjälpa mig att bli lite piggare

#23 Oj av det du berättar sjunker ju hoppet ganska rejält. Jag får som sagt hoppas på ADHD medicinen. Orkar ju inte ens ta hand om mig själv så jobba skulle jag inte klara av alls.

Jenny7744
0

Massa kramar att du kommer må lite bättre snart, kämpa på!!

[aspie]
0

Tack Jenny, hoppas oxå det

cowboy-63
0

Jag har haft/lidit av utmattningsdepression i många år och känner mig som ett batteri som aldrig hinner ladda nog för att kunna fungera. Minsta lilla som händer så blir jag helt utmattad. Concertan gör dock att jag inte är fysikst trött som förut men det psykiska är helt kört. Har börjat gå på yoga och ligger mycket på spikmattan och det är ganska bra för att ladda upp lite energi. Plus att jag försöker att undvika sånt som tar på krafterna.

Tyvärr så blir det bara värre och värre och jag inser att det aldrig kommer att blir bra, jag får helt enkelt acceptera att jag måste leva med det. Och tyvärr så vet jag inte hur det kommer att bli med min sjukskrivning (deltid) om några månader med det nya systemet, så det oroar jag mig jättemycket för och det gör ju inte saken bättre precis.

Jag tror att det bästa är om man kan hitta saker att göra som känns så bra som möjligt och på så sätt ladda upp lite. Som tex vila, träna (vilket kan frigöra måbrahormoner), göra saker som man tycker om mm.

[aspie]
0

#27 Precis, man känner ig som ett batteri somaldrig hinner ladda nog för att fungera. Ska bli intressant att se vad ADHD medicinen kan göra för mig.

Är oxå orolig för vad FK ska hitta på nu med de nya reglerna för jag pallar ju inte ens med mig själv. Hoppas faktiskt på pension istället för arbetslivet skulle aldrig funka

Tänker ofta på att göra roliga sakerför att pigga upp mig men det finns inget jag tycker är roligt längre eller så saknas det pengar eller människor för att göra  det "roliga"

Nu har jag iof fått det på recept att göra fysiska saker. Tänkte föreslå bowling. Kanske skulle pigga upp en lite om det inte kostar för mkt pengar förstås