Minns ni Sveriges farligaste kvinna?
Elisabeth kallades hon. Läs bifogad länk. Det var autism hon hade och efter 30 års kamp får hon äntligen flytta hem

Jag har läst artikeln men vad var så farligt har hon gjort nåt?
Man är väl inte farlig bara för att man är sjuk?
#1 Minns faktiskt inte riktigt vad som hade hänt eller vad hon hade gjort. Det var så många år sedan. Men något måste det ju ha varit eftersom hon kallades Sveriges farligaste kvinna. Förmodligen förstod de sig inte på vad autism var för något på den tiden. Skulle vara intressant att ta del av lite mer fakta i fallet. Kanske man kan googla på det?
va hade hon gjort?
Jag googlade på Elisabet Sveriges farligaste kvinna och fick fram vad hon hade gjort samt hur illa hon blivit behandlad av vården.
Läs den spännande atrikeln om hur jäkligt illa en människa kan behandlas egentligen
Så grymt. 30 års tortyr för att ingen hade hjärta och hjärna nog att se henne. 
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
#5 Ja visst är det fruktansvärt grymt. Är glad att de kommit så långt idag när det gäller autism och ändå är det inte tillräckligt.
:(

"vem har inte en släng av autism"… skriver reportern o ja blir så förbaskad… hela artikeln är kanon…tills det där sista.
AUTISM smittar väl inte eller…. *suck*
sorry mina vänner men styrkan bakom så mycket försvinner med en sån dum kommentar… (för mej gör det det)
Föärövrigt är det fruktansvärt att en människa ska få behandlas på detta viset…. jag har erfarenhet av detta av ett tidigare jobb…där jag fick ta hand om effekterna/resterna av då tidens lobotomi o tvångssterelisering o fruktansvärda "psykvård"
(hoppas nån begriper va ja säger idag…är halv i knoppen tror ja, ni får läsa mellan raderna)
#8 Ja, jag håller med dig Linhof. Jag reagerade oxå negativt på uttrycket "Vem har inte en släng av autism"
För övrigt tror jag att jag förstod det du skrev men jag är nog oxå halv i huvudet he he he

#9 hehe aspie hjärtat mitt
du kke har den andra halvan av mitt huvve ida? pöss
#10 He he he, ja så kanske det är. Tyckte väl jag vaknade med konstiga tankar i morse ha ha ha
Jag tolkade inte kommentaren så, det där med "en släng av autism". Jag tror reportern menade att alla säkert kan känna igen sej i någon eller några av egenskaperna för autism.
Det som hon nämner t.ex, "bristande förmåga att tolka omvärlden och förstå sig på människor, behov av trygghet och förutsägbarhet, upplevda skillnader mellan inre och yttre verkligheter…." Inte behöver man vara autistisk för att känna igen sej något i det? Eller?

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

#12 du har rätt…men det finns sätt att uttrycka sej på o sen finns det sätt…. o ja uppskatta verkligen inte hennes sett…även om hon inte mena det så.
Jag tror att hon mena precis som du säger men det är inte alla som tolkar det så (typ jag
)

Ja det här var en verkligt upprörande historia. Jag tycker att den visar hur det kan gå när man "pinkar revir". För det var ju vad man gjorde. Psykiatrin hävdade sitt enligt alla sina teorier och till slut kom andra teorier in från annat håll. Hon fick ett annat bemötande, undervisning o.s.v. Tyvärr är hon väl inte den enda person som blivit så felaktig behandlad. Alla reagerar inte heller med aggressivitet och de personerna blir inte uppmärksammade.