Två frågor angående bipolär och borderline
I min intervju under adhd-utredningen så ingår ju även utredning av ev Borderline och andra diagnoser…ja, ni vet!
Jag vågade inte riktigt berätta allt för psykologen (hon är i min ålder, kanske nåt el några år yngre än mig) och kände mig skamsen över mitt tidigare beteende och var rädd för att hon nånstans innerst inne skulle tycka jag var äcklig och lössläppt 
Bl a så var det en fråga om man är flörtigt lagd och klädde sig utmanande mm. Jag flörtar med i stort sett alla män
…men var mycket värre förr än nu. Vill gärna förföra och tyvärr - säger jag idag - har jag haft alldeles för många sexpartners
Förr var jag otrogen ofta, följde med och tog hem vilt främmande killar osv. Har haft ihop det med min sjukgymnast, flörtat och blivit "förälskad" i några terapeuter och gifta män och nu en annan person (besvarat) som jag absolut inte bör flörta med.
Jag har redan diagnosen bipolär 2 och är just nu väldigt speedad och uppåt och känner hur flörtigheten ökar och jag är rädd för att det eskalerar för att jag inte klarar att kontrollera det. Behöver jag berätta det här för psykologen? tänker om det behövs för att överväga Borderline? …eller är jag helt ute o cyklar?
Jag har ju inte haft nåt uttalat självskadebeteende… eller vad räknas egentligen in i det där med Borderline och självskadebeteende? Är det bara skära och bränna och rispa sig?
Sen en fråga till om bipolär:
När jag började med min medicinering (antiepileptika) så var jag tvungen att sluta med mina p-piller för att de inte gick ihop. Min gynekolog visste inte vad han skulle skriva ut för några heller som passade den andra medicinen.
Någon annan här inne som har eller har haft samma problem?
Hoppas ni orkade läsa…

Jag hade absolut berättat för min psykolog. Det är väldigt viktig info som kan hjälpa dom att hitta rätt diagnos och medicinering!
Vad är det för antiepileptika du har fått? Jag har haft p-stav i många många år och ätit ett flertal antiepileptika och det har fungerat. Så prata med din läkare och barnmorska. Det finns p-medel som funkar även med din medicinering.

Säg precis som det är annars blir ju utredningen inte riktig! Du kan ju bli feldiagnoserad om du inte är rak och ärlig under utredningen. Du ska inte skämmas för ngt inför de du möter under utredningen, då det är deras jobb att höra "konstiga" saker och därav göra sina bedömningar. Vad gäller självskadebeteende så kan det yttra sig väldigt individuellt. Att som du själv beskriver, springa runt och flirta ohämmat med allt och alla, kan ju vara ett självskadebeteende. Du medicinerar med antiepileptika som stämningstabiliserare mot din bipolär II antar jag? Det finns en uppsjö av både AE och p-piller, så det borde inte vara några större problem att hitta ngn passande kombination som inte "kontrar" varann.

Jo, jag borde ringa henne imorgon…..jag vill ju inte heller att det ska bli feldiagnostisering……men jag vill heller inte få diagnosen borderline
…fast har jag det så är det ju så, och först när dom vet kan jag få rätt hjälp o så, jo jag vet..
Att hon i sin yrkesproffession inte ska lägga egna värderingar är jag på det klara med, men jag vet ju också att hon själv - utanför yrkesrollen kan lägga värderingar i det hela och det är nog det som jag vill undvika mycket..
Jo, jag medicinerar med den mot det bipolära (Lamotrigin). P-stav eller spiral är jag inte positivt inställd till då många runt omkring mig har det, och dom har gått upp en del i vikt. Och det vill jag INTE göra, då jag har "viktfobi"… Vägrade börja med Lithium också då jag vet två personer som gick upp i vikt av det. Och jag vet att det kan bli tvärtom för andra eller ingen viktförändring alls, men min vanliga otur skulle säkert resultera i just det
Jag undrar ändå lite över det här med borderline…någon som vill berätta mer? Eller nån som har och/eller känner igen sig? ……om ni vill förstås.
Jag var själv precis sådan som du skriver om här, fast det var några år sedan och nu har jag lugnat ner mig på det planet. (Har diagnosen ADHD med aspergerdrag och ingen personlighetsstörning.)
Jag är dock inte så övertygad om att detta måste vara ett tecken på just Borderline. Tror snarare att det är ett uttryck för impulsiviteten. Mga ggr är det även ett drag hos personer med bipolär sjukdom under den hypomana/maniska perioderna.

Jag ringde min psykolog idag och fick en tid redan imorgon. jag är inne i en hypoman period nu och är väldigt uppvarvad och då ökar det där med flörtandet mycket. Har alltid varit sån mer eller mindre, och jag har ju inte varit hypoman ända sen jag var 13 typ.
Visst, mycket tyder ju på att det är det bipolära som spökar (jag är väldigt impulsiv "normalt" och nu är det väl mera ändå'rå). Men jag ska iaf dit imorrn och "rätta till" lite i intervjun

Låter bra! Det finns väl inget som säger att du måste ha en ytterligare diagnos förutom den du redan har? Har tolkat utifrån dina inlägg och beskrivningar hur du fungerar ibland, och det låter som ett beteende som kan visa sig hos en människa med din diagnos, i ett hypomant eller maniskt skov. Det är ju förstås lite krångligare att utreda en person som befinner sig i en fas över "normalt" stämningsläge.
Varför gör du en ADHD utredning? Om du skulle ha diagnosen "boarderline" så skäms inte för det! Att du får ett namn på ett tillstånd i din personlighet (boarderline är ingen psykisk sjukdom, det är en personlighets störning) ändrar ju inte på ngt vis hur du är. Visst kan det vara lätt hänt att läkare eller andra utredare sätter boarderline som diagnos före Bipolär sjd, men detta gäller enbart nya patienter, och då du redan har diagnosen bipolär II så borde de som utreder dig kunna förutse risken för feldiagnosering i ditt fall.
Lycka till och kom ihåg att vara ärlig och visa ditt "riktiga jag" för att få rätt hjälp!

#6 Näe, det gör det ju inte och det kanske bara är det bipolära som spökar
……..det är miljoner tankar i huvudet nu…mer än vanligt! Och eftersom jag inte svarade korrekt på frågorna då så ska vi gå igenom bl.a det imorgon.
ADHD utredningen gör jag därför att jag remitterades till den då jag själv förstått att det är något som inte stämmer. Psykologen sa i telefonen förut att jag uppvisar mycket av adhd….så nu är det "bara" att vänta på resultatet. Ja, varför skulle jag annars göra en utredning?
Näe, man ska inte skämmas för det, jag vet..men det känns för främmande på nåt sätt… och att kolla bl.a. Borderline ingår ju i själva utredningen.
Jag har varit mycket mer neråt under utredningens gång fast ändå väldigt rastlös och orolig i kroppen, det är först nu i början av januari som det vände raskt uppåt igen. Var precis likadant förra året vid den här tiden.
Tack, jag ska vara ärlig nu
…promise!!