ADHD och ljud
En ljudupptagning på hur det kan låta om man har ADHD http://pediatricneurology.com/real_media_adhd.htm
Stämmer detta tycker ni? Jag själv känner mkt väl igen detta, speciellt då jag var på jobbet

oj, jag trodde att det skulle vara väldigt plågsamt att lyssna på, för jag upplever ofta ljud som rätt plågsamma. men det där kändes mer som hur det är en vanlig dag.. allt hörs samtidigt. jag fattar inte hur man gör för att fokusera vid ett ljud. jag lyssnar på det som är mest intressant för stunden, vilket gör att jag hela tiden tappar fokus.
Jag trodde oxå det skulle vara värre men kände så väl igen det som vardagsmat
Ärligt förstår jag inte ens vad som var så speciellt med det där ljudet.. Låter ju alltid så bland folk ju. Trodde det var så för alla..

håller med alla föregående.. jag fattar inte heller riktigt. det är ju såhär. ljuden smälter ju samman, de kan inte höras ett å ett.. trodde också det var så för alla..
Jag trodde oxå att det lät så för alla men det kanske det inte gör? Förstår inte heller riktigt hur de menar egentligen
Det som var overkligt med simulationen var att det var 4 låtar man känner igen och "kan". Det jag hör till vardags är mänskliga röster med information som jag inte kan höra och förstå, på grund av att allt smälter samman med bakgrundsljudet.
Jag förstod först inte vad de var ute efter, men precis sådär känns det att sitta runt ett middagsbord eller på puben, där flera konversationer pågår samtidigt. Jag är fantastiskt avundsjuk på människor som kan urskilja en konversation i det surret. Själv sitter jag oftast tyst eftersom jag inte hör ordentligt vad någon säger och alltså inte kan svara på något heller.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

#8 ja! precis så känner jag med. jag pratar oftast med nån, för jag kan inte vara tyst så väldigt länge. men jag har ofta svårt att höra vad den säger och hålla uppmärksamheten vid den personen.
men det kanske också var det som var meningen. att människor med ADHD känner igen sig, därför är det ingen stor grej för oss, medan detta låter helt annorlunda för ngn som inte har ADHD.. har någon tillgång till nån "normal" i närheten att testa på??
En annan fråga, har ni svårt att höra när någon viskar. Fast det alltså inte finns något fel på er hörsel?
Jag har. Fixar inte att koncentrera mig så mycket.
Jag har själv två problem med hörseln. Dels hör jag inte när det finns något annat störande bakgrundsljud. Sambon och tvättmaskinen blir bara ett unisont muller. För det andra så förstår jag ibland inte vad folk säger, och det har jag förstått kommer sig av att mitt otroligt korta arbetsminne, antagligen kommer jag inte ihåg vad som sas i början när jag hör resten, så det blir obegripligt. Det händer oftast när jag får instruktioner om vad jag ska göra. Man känner sig ganska dum…

Jag säjer som många av er att jag är inte riktigt säker på va dom menar skulle va extremt med detta ljudexemplet. Det är ju så det är liksom. Svårt o veta när man inte kan ta på sig nån annans öron men jag förmodar att folk inte hör allt på samma nivå som vi ofta gör. I min värld finns inte bakgrunds-eller förgrundsljud, alla ljud är ljud helt enkelt. Det blir ju sorl. Jag har fått lindring i detta av medicinen, o numera kan jag lättare sålla intryck o t o m umgås med en grupp o prata med en person lite lättare iaf.
Förut hade jag ofta perioder där jag istället för att tystna o gå undan, försökte överrrösta allt. Det hörs på typ videofilmade kalas o sånt, då hör man ett kalas-sorl, o sen min högljudda röst nervöst o stressat genomsyrar hela kalaset. På nån nivå högre alltså, suck.

#11 jag förstår inte när folk pratar långsamt. då hinner jag börja fundera på andra grejer under tiden och kommer inte ihåg att lyssna eller vad den personen ville säga.
# 13. Håller med dig precis. Man liksom tappar tråden.
Sedan är jag redan på väg till nästa tanke innan personen har talat klart.
Vilket ofta gör att jag inte kan lyssna ordentligt
Tappar tråden i instruktiner som är tråkiga men kan fixa om det är någon roligt

#14 ja, precis, så är jag också. jag vill ibland hjälpa folk att prata klart och avslutar meningarna åt dem, för det går för långsamt.
#15 ja och min man brukar påpeka detta för mig. Händer faktiskt ganska ofta att jag till och med gör det eftersom jag är en väldigt pratsam person.
Han brukar säga att det var kanske inte det dom tänkte säga liksom :)

#16 =D kan bli så rätt ofta.