Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etiketterfamiljanhörigarelationer
Läst 2110 ggr
Banankaka320
2010-01-12 16:50
0

Vad har Pappa för problem?

Han är alkoholist, mamma skiljdes med honom i Våras och flyttade. Han "gick in i vägen", fick psykos och hamnade på psyket. Manipulerade läkare på psyket och kom ut efter en vecka. Hotar mamma hela tiden och har jagat henne under psykos och var beredd på skada henne.

Han har druckit väldigt mkt senaste 10 åren och vi misstänker hjärnskada, men vi misstänker samt något ADHD eftersom han städar inte, han lär sig inte hur man ska diska, han "vet inte" hur man sköter ett hus.

Iförgår blev han rasande eftersom jag inte ville prata med honom när han var full, sen ville han inte jag skulle flytta men jag var påväg. Han sprang efter mig och börja skrika och jag skriker tillbaka, han kastar lampa på mig och börja prata om något som hände för över 20år sen, då han tror att mamma var otrogen (Vilket hon inte var.)
Jag förstod inte vad han pratade om och han skrek på mig som om jag vore mamma, vad hände? Psykos?

Vi ringde polisen eftersom han bråkade med oss (mina systrar) ett långt tag och många hot, polisen var bara idioter och gjorde inget. Medans vi väntade på polisen hör vi honom från sitt rum gråta högt, vi gick inte ner, vi tyckte han skulle få gråta som vi gjort.

Han stänger alltid in sina känslor, han har en stolt personlighet och i sin familj har han blivit uppvuxen att han är "fin" av sig. Beror hans beteende på alkoholskada eller född skada?

(Misstänker själv att jag har någon ADHD liknade och då om jag har det har jag då förmodligen fått det från han.)

Vi har stöttat honom i ett halvår och vill han ska sluta dricka men han fortsätter och alla är trött på han, han har ätit medicin mot depprission men glömde dem och ibland åt han dem varanann dag samt drack varje dag. (Idiotiskt.)

Bland andra som inte har sett hans rätta sida är han jätteglad och övertrevlig, som om han vore på droger …

Någon som känner igen detta?

Porklash
2010-01-12 17:07
0

Det låter som alkoholism ja sen är det vårt att gissa av det du skriver.

Alla de saker du skriver om kan bero på alkoholen. Han behöver inte  ha någon typ av NPF eller någon lags hjärnskada. För mig låter det som ganska så typiskt alkisbeteende.

Är hans psykoser alkoholrelaterade så kan inte psykiatrin göra så mycket heller antar jag. Han måste helt enkelt låta bli att dricka.

pEr

Banankaka320
2010-01-12 17:09
0

Okej tack.

Problemet är att han inte vill sluta dricka, ett tag var han nykter i någon vecka och var jättepepp på att sluta dricka men sa fortfarande att någon sommar ska han ta en kall öl, då tappade alla hoppet. Han vill inte sluta.

timmelin
2010-01-12 17:39
0

Ja låter som väldigt stora alkoholproblem.

Bästa vore om ni hade med honom så lite som möjligt att göra.

Vet inte om du har fått det om bakfoten, att vi med ADHD inte har känslor. Själv har jag väldigt mycket känslor kanske för mycket ibland Flört

[aspie]
2010-01-12 18:08
0

#0 Ja helt klart har han alkohol problem men om du själv misstänker att du kan ha ADHD så är det ju mkt möjligt att din pappa oxå har ADHD i botten som orsakar hans alkoholproblem.

Det är ju tyvärr vanligt att de med ADHD och andra neuropsykiatriska funktionshinder missbrukar alkohol.

Problemet är oxå att få de drabbade att inse de behöver hjälp. Kanske din pappa kan komma på andra tankar om han läser om ADHD?

timmelin
2010-01-12 18:31
0

Vet du en sak. Att det enda som hjälper med folk som har alkoholproblem för att dom ska förstå att dom behöver ha hjälp är att lyfta fram saker i ljuset och att man finns som stöd men att man inte ställer på att bli behandlad illa för det

Få din mamma att bli starkare och tala om för henne vad du känner

Tror som aspie att ADHD är säkerligen en förklaring men ingen ursäkt

Zaphix
2010-01-12 18:52
0

Fast ADHD? Varför då?

"men vi misstänker samt något ADHD eftersom han städar inte, han lär sig inte hur man ska diska, han "vet inte" hur man sköter ett hus."

Det har väl inget med ADHD att göra..?
Jag städar, jag kan diska och jag har ADHD..

Jag tror det har med alkoholismen att göra. Visst kan ADHD vara inblandat, men det har inget med att göra hur han beter sig i alla fall.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

sighni
2010-01-12 21:34
0

Jag skulle kunna tänka mig att din pappa har en depression. Då är det lätt att ta till flaskan och svårt att ta sig för saker t.ex. att sköta hushållet. Depression kan visa sig i form av aggressivitet. Alkohol kan göra en person väldigt otrevlig och hotfull så det behöver inte vara något annat som jag ser det. Men det räcker. Jag hoppas att ni får hjälp och stöd alla tre för så kan ni inte ha det.

Svea-
2010-01-12 22:00
0

Men att vara alkholist är en sjukdom i sig.Var eller varför den utvecklas & uppstår kan man säkert ta reda på,men för att kunna göra det måste personen själv vilja det.

Det är inte lätt,men försök å hjälp & stöd för eran egen del,om & när din pappa vill kanske han tar tag i sitt problem som går ut över er alla.

Det finns ju tvångsintagning … det vet jag då min pappa blivit tvångsintaget X antal ggr.

Varm kram till er alla..

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Banankaka320
2010-01-12 23:56
0

Svarar till alla :)

Min systers sambo har en pojke som har ADHD och hans sympton är bland annat att han lär in sig grejer och sånt, jag tror ju inte att alla har såna problem.

8, Hur funkar tvångsintagnign? Vi frågade polisen men dem hade ingen aning ><

Tre (tagenbordet är konstigt) Jag har aldrig sagt att folk med ADHD inte har känslor, du måste missuppfattat min text.

timmelin
2010-01-13 12:03
0

Ja jag misstänkte att jag fick det om bakfoten och tolkade fel. Därför min uppriktighet att fråga om det

Ring till socialtjänsten och fråga finns avdelningar där som har hand om just alkohol och drogmissbruk. Vet också att det finns ett kanonbra ställe i skåne som heter Nämndemansgården

Ring dit och fråga om råd

Din pappa behöver kunskapen om att alkoholmissbruket är en sjukdom i sig. Att ni inte ställer på hans villkor.

Har du läst boken snälla mamma sluta dricka av Britta Berggren Ericson? Om inte så läs den och din mamma med. Om din pappa läser mycket så låt han läsa den också. Kan bli en vändpunkt.