Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etiketterfamiljanhörigarelationer
Läst 3160 ggr
timmelin
2009-12-10 20:48
0

AS, fördomar

Blev irriterad på min svärfar idag. Han pratade om AS personer att dom kan vara farliga. Visst kan dom sa jag men media skriver så ytligt och bara om de fall där det har gått snett.

Har ju en son med AS och jag kan absolut inte tänka mig att han skulle vara farlig för sin omgivning.

Det som gjorde mig irriterad var att han tyckte journalisterna hade rätt då dom inte behövde sätta sig in i vad AS är.

Fy vad irriterad jag blev. Min ADHD gjorde att jag kokade över. Tur att vi snackade på msn Skrattande

Tixy
2009-12-10 20:54
0

Visst kan det slå slint för mig, men å andra sidan så vet jag då att jag går undan istället för att mörda någon. Och jag tror inte riktigt att det helt och hållet beror på min AS, utan även andra saker som spelar in. Tex att folk är idioter. Flört

Hade jag varit i din sits så hade jag bett honom ta reda på vad AS är, och sedan uttala sig om sina åsikter och tankar.

Ylva-Li
2009-12-10 20:55
0

Just diagnosen i sig tror jag inte gör folk farliga, faktiskt. Det finns nog värre diagnoser som är farligare isåfall. :)
AS-människor är precis som alla andra människor, det finns snälla goda människor, och det finns mindre snälla och mindre goda. ;)
Det enda jag kan tänka mig är att AS-folk är lätt naiva (iaf jag..) och tror gott om allt och alla och kan på det viset lätt dras in i fel kretsar.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

timmelin
2009-12-10 20:55
0

Ja han gjorde det, men en kvinna som jobbar inom rättspsyk!!

igorflickan
2010-01-11 19:25
0

AS blåses upp i media som några mördarmaskiner… bara för att det finns några mödare med AS så är ju inte alla det… En del mördare är negrer… Tänk om jag eller nån skulle hävda att negrer är mördare per atomotik för att de är svarta…. vilket liv det skulle bli och det med rätta…. Folk måste sluta dra alla över än kam.

rataxes
2010-01-11 20:04
0

alla kan vara farliga… :P

timmelin
2010-01-11 22:53
0

Ja den liknelsen var bra  #4

Och då skulle det ju bli ramaskri om dom skrev något sådant

#5 ja alla kan vara farliga men det har inte media och folk fattat tyvärr

För visst är vi med ADHD även ute och slåss varje helg Tungan ute, nä skämt åsido.

Bara för att man har något neuropsykiatriskt handikapp så är vi ju inte farliga

Älskar er alla, för att vi är som vi är

rataxes
2010-01-12 00:22
0

#6 baaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah, fast jag skulle vilja slåss och skrika och gorma och allt sånt. ibland. jag är nog rätt farlig, men det är inte på grund av att jag har ADHD ;)

timmelin
2010-01-12 00:27
0

haha instämmer med dig rataxes haha

[aspie]
2010-01-12 08:26
0

Så himla arg jag blir på dessa fördomar och okunskap. Såna där fördomar behövs det slå hål på via media. Tänk om t.ex Tony Attwood kunde har en programserie i tv om AS personer. Det skulle vara bra tror jag

timmelin
2010-01-12 12:35
0

Ja håller med om att det är viktigt att det kommer fram. Kommer bara ihåg programmet ondskan som handlar om AS och det framställs som om alla med AS är livsfarliga idioter

Vet inte heller om någon av er såg filmatiseringen av Läckbergs deckare nu i vintas. Den första. Där var det ju en kille med AS och där poliserna sa när dom pratade om grabben att han har inte alla hästar hemma. Jag har läst boken och i den står inte samma sak

Fy tusan

[aspie]
2010-01-12 13:43
0

Ja det är för jäkligt att de ska framställa AS personer på detta negativa sätt. Jösses det kan ju leda till lynchning om man har otur pga denna okunskap.

Konstigt att inte fler reagerar på detta och går till motattack i media för att sprida rätt kunskap

timmelin
2010-01-12 17:40
0

Ja verkligen annars beror det på att dom sk. "normala" har okunskap om oss. Det är ju därför vi måste kämpa aspie tillsammans och bli starka

kram

[aspie]
2010-01-12 18:01
0

Helt rätt timmelin, vi måste kämpa tillsammans och bli starka.

Vill faktiskt utbilda mig inom NPF och sprida kunskaper vidare. Kanske blir det en möjlighet om jag får må bättre

timmelin
2010-01-12 18:27
0

Ja det skulle jag vilja jobba med också.

Skulle gilla att stå framför folk och sprida kunskap. Bra föreläsningar om oss inifrån och inte bara massor med utbildade psykiatriker och psykologer som själva inte har problematiken utan bara studerat och fått erfarenhet utifrån

sighni
2010-01-12 21:43
0

#11 Just det där har jag funderat på eftersom det varit så mycket om att olika mördare och andra våldsverkare haft AS eller ADHD. Jag tycker det är mycket otäckt och är rädd för hur det kan komma att bli. Sambon som har AS tycker bara att jag överdriver. Jag är inte heller säker på att dessa våldsamma personer verkligen har AS eller ADHD utan det blir någon slags massmediajargong bara. Detta kanske kunde vara något för attention eller rf autism att ta tag i?

Fnyfniken
2010-01-12 23:13
0

Om några i vårt samhälle är farliga så är det väl alla dessa alkoholister som sätter sig i bilen och kör. Hur många rattfulla dödar inte oskyldiga människor per år? Snacka om farlig!

[aspie]
2010-01-13 07:42
0

#15 Jag har oxå funderat på am det inte vore nåt för attention och rf autism att ta tag i

timmelin
2010-01-13 12:10
0

#16. Ja det var också ett bra inlägg

Något som jag tycker är konstigt är att när det gäller dessa människor med AS, ADHD, Alkoholism mm som det skrivs om i media och som har råkat göra brott

Så skrivs det bara om sk " vanligt folk" ofta från socialgrupp 2,3 och neråt.

Men måste väl finnas inom sociteten också eller?

Men är väl lättare att sprida skit på folk som inte orkar eller har makten att försvara sig tyvärr

Fnyfniken
2010-01-13 12:33
0

Jag kan tänka mig att det beror på flera saker.

De ur socialgrupp 1 kanske har mer att förlora på att "komma ut"

Om man har problem på jobbet, i skolan, socialt, så åker man kanske ner en socialgrupp eller två. Det tror jag i alla fall är vanligt.

De med högre status och ekonomiska valmöjligheter kan säkert ofta göra något själva åt saken, eftersom de har resurser. Man kan dölja mycket med pengar.

Dessutom så tror jag att socialgrupp 1 "förstår" media. De vet att expressen inte skriver om någon stackars människa för den människans skull, utan för sensationsjournalistiken och att sälja lösnummer. Man kommer aldrig "till tals" i tidningen, det ska man inte tro. De vrider saken till sin egen historia, för att det passar. Jag kommer att tänka på Malin Berghagen (på 90-talet) som blev illa åtgången i skvallerpressen. Så gick hon med på en "intervju" för att förklara och tillrättalägga, ge sin version. Men tidningen valde ju de godbitarna som de gillade, och det blev ur askan i elden. Tyvärr lärde hon sig inte av det utan gjorde fler intervjuer för att rätta till den förra och det blev bara värre och värre.

Jag har studerat journalistik och media, och jag tror inte en sekund på vad som står i tidningar och visas på TV. Jag blir illamående när tidningar visar smygtagna bilder på Linsey Lohan som ser mindre bra ut, och sen hittar på världens rövarhistoria för att ha något snaskigt att komma med. Alla vet väl att man kan se mindre bra ut på bild av ingen orsak alls.

Tyvärr är många av de bättre ansedda tidningarna inte så mycket bättre. DN hade stort på framsidan härom veckan att "Mobbade begår fler brott som vuxna" och det var ju sensationellt och hej och hå. Visade sig sen att det skulle vara "mobbaRe" som begår fler brott som vuxna, och det är ju mindre sensationellt. Man forstsätter på brottets bana, liksom. Jag vet inte om det var ett översättningsfel (undersökningen var norsk) eller om de faktiskt drog det så och sen gav en dementi, för att få använda braskande rubriker. Ingen förvånar mig längre.

Själv vet jag att alkoholism är jättevanligt i medelklassen, men de sitter inte på parkbänken precis. De binge-dricker på helgerna, eller skåpsuper. Alkisarna på bänken gör ju ingen för att dölja sina problem, men en medelklasspappa kan lägga ner extrema mängder energi på att få hälla i sig sprit utan att någon vet om det.

timmelin
2010-01-13 12:46
0

Fnyfiken du har så rätt så rätt.

Räcker ju att bara gå förbi och kolla på löpet för expressen och aftonbladet. Vad skriver dom om jo tiger woods skilsmässa etc etc

Förr fanns ju tidningarna som damernas värld och sådan skit ( förlåt alla här som läser sådana tidningar)

Jag har också läst mediajournalistik, men det var längesedan nu

Visst är den dolda alkoholismen betydligt större än den öppna, sk. a-lagarna.

Är kul att argumentera om sådant här, men varför sitter inga av rikemansungarna på kåken

Dom flesta har invandrarbakgrund och bokstavskombinationer där från sk. arbetarhem

Är det så att dom löser det på egen hand som tex pingstvänner och andra gör.?

Fnyfniken
2010-01-13 12:51
0

Jag tror att brottsligheten är lika hög i de högre klasserna. Men de har bättre möjligheter att hantera det själva, samt att det säkert oftast är ekonomisk brottslighet, som är mycket svårare att upptäcka och bevisa. Sen kan nog många brottsoffer förmås att inte anmäla om man bara sticker åt dem något trevligt, som kan köpas för pengar.

Sen tror jag att det är en mycket mer frustrerande situation avv ha bokstavspersonlighet och inga medel. Det kan nog i sin tur leda till mer brott som en reaktion mot samhället. Brott som hämd, typ.

timmelin
2010-01-13 12:54
0

Ja där håller jag nog med dig totalt

Att vara utan pengar är ju betydligt jobbigare om man lider av NPF.

Kul att prata med dig

ha de bra fnyfiken

kram