Förändringar och dagliga rutiner
Jag är en tjej på 26 år och är diagnosticerad med ADHD av kombinerad typ, insomnia samt Schizofreni.
Bor på ett behandlingshem i Skåne som har DBT-inriktning sedan 3 månader tillbaka. Nu har jag fått ett datum då jag ska slussas ut i Stugan som är första steget mot eget boende. Jag flyttar ut där den 21/1…
Naturligtvis är jag jätteuppspelt och glad men jag blir samtidigt nervös eftersom det innebär en stor förändring. Hur kan man göra för att lättare hantera att flytta till ny miljö, nya rutiner och ny struktur i vardagen?
Sen skulle jag mer är gärna ta del av alla tips på hur man kan strukturera sin dag för att allt ska fungera. Nu när så mycket kommer förändras så känner jag att jag vill förnya mig även vad det gäller mina vanliga rutiner. Förfina, förbättra…
Hur gör du när du vaknat och ska få till en bra start på dagen? Hur går du när du måste varva ner? Har du speciella rutiner på kvällen för att underlätta sömnen och nattrutinerna.
Drabbas ofta av extremt dålig impulskontroll som ofta slutar i konflikter, bråk och aggressioner från min sida. Finns det något jag kan göra för att förbättra detta?
Har den senaste tiden fått allt svårare att sova trots mina mediciner och fått tillbaka massa dåliga beteende. Jag har börjat pilla av torr hud på läpparna, pilla sönder nagelbanden och dra loss hud från hälarna. Vad kan detta bero på? Hur kan jag göra för att bli av med dessa dåliga vanor?
Har pratat mycket om rutiner och sånt med min rehabiliterare. Det jag sett när jag ritat upp hur min dag ser ut är att min hund styr mina rutiner. :)
Jag måste kliva upp i tid på morgonen, annars så väcker han mig för att han är kissnödig. Jag måste äta på dagarna för att jag ska orka gå på långpromenader och träna med hunden. Och jag måste gå och lägga mig i hyfsad tid för att orka kliva upp på morgonen. Jättepraktiskt med hund. :)
Men ja, alla kan ju inte ha hund tyvärr.
Men ett annat tips är att du bestämmer med någon nkompis eller någon annan, att ni ska ta en promenad varje morgon en viss tid så att du har något att kliva upp till. Dessutom är det en jättebra start på morgonen att vara ute, man blir piggare då.
Viktigt för mig för att jag ska kunna sova på kvällen är att jag inte äter någonting alls efter sju-tiden. Då kan jag inte sova.
Sedan är det viktigt för mig att ha en bestämd tid då jag går och lägger mig, håller den oftast.. :)
Har jag en bestämd tid vet jag att jag måste varva ned innan, kanske läsa, sticka, måla eller någon annan lugn aktivitet.
Sedan ligger jag alltid runt 30 minuter på min spikmatta innan jag somnar, också en rutin. :)
Jaa.. Har massa att skriva, men hinner inte nu.

#1 Tack för att du tog dig tid att svara och dela med dig. Och orkar du mer en annan dag så får du gärna skriva mer då… :D