Impulskontroll var det ja..
Blir så less på mig själv ibland. Gör så dumma och onödiga saker när jag är arg och förbannad. Ångrar alltid sakerna i efterhand..
Idag har jag lyckats igen, blev arg på en person pga. saker den gjort mot mig som jag tycker är oerhört orättvisa. I förmiddags när jag var arg så skrev jag ett mail till personen om det jag tycker hon gör fel.
Men nu i efterhand ångrar jag mig enormt att jag skrev det, blev lite väl hårt och jobbigt. Borde ha pratat med personen i fråga och pratat om det på ett trevlig sätt istället.. Så nu sitter jag och har ångest över svarsmailet jag antagligen får.
Usch.
Gör ni saker ni ångrar när ni är arga?
Har ni också bristande impulskontroll när ni får starka känslor?

Jag gor alltid saker jag angrar nar jag ar arg. Arga emails och sms ar sa klart nagot som forekommer i varje brak eller sa snart jag blir frustrerad, och angesten over svarsmejlen gor att jag antingen later bli att logga in pa mailen pa en manad ibland, andra ganger raderar jag dem sa snart de dimper ner i inkorgen (en annan jatteonodig impulshandling). For narvarande har jag 6 mail i min inkorg som jag inte vagar oppna, och det ar bara sedan jul…
Ett annat exempel pa saker jag gjort ar att jag brannt karleksbrev etc ett ex hade kvar fran sitt ex. Skammen over det ar rent ut sagt forjavlig. Over ett ar sedan, men har angest over det nastan varje dag.
Blir jag jatteupprymd och glad sa handlar jag ocksa extremt impulsivt, vilket sallan ar passande och forstor hela momentet. Ar jag full sa tanker jag aldrig innan jag talar.. Mycket underhallande for festdeltagarna da de vet en massa roliga grejjer om mig, mindre roligt for mig nar jag inser vad jag just sagt. Och trots att jag intalar mig sjalv att jag inte ska saga nagot mer dumt sa kommer nasta groda som ett brev pa posten.
// Amanda
Ja verkligen. Mail och sms är livsfarliga just i de stunden. Ibland så kanske inte den andra människan menade så illa som jag tolkade det, men i stundens hetta så har jag dösvårt att behärska mig.
Däremot så skäller jag väldigt sällan ut människor. Måste öva mer på att lägga undan datorn eller mobilen och ta några djupa andetag innan jag skriver till den jag är arg på
Men är ju positivt att vi vet om att vi gör dessa tabbar. Det gör ju att vi kanske kan öva mer och mer på att göra det bättre igen
Och du jag är säker på att det ordnar sig för dig. Vet personen som fick mailet att du har ADHD? Det jag har lärt mig är att människor är oehört duktiga på att förlåta, och jag brukar också be om förlåt
Varför inte skriva ett mail nu och säga att du var lite förhastad och att du inte menade exakt allt du skrev och skriva ett " snällare" mail?

1: Åh vad skönt att det inte bara är jag!
Förr lät jag alltid mitt ex läsa svaren på mail och sms och lät honom tala om ifall det var läskigt eller inte. Nu kan jag inte göra så längre, så nu blir det ångest mååånga dagar innan jag vågar läsa. Oftast är ju svaret inte alls så farligt som man trott dock..
Är också som dig när jag är full. Blir oftast väldigt pinsamt dagen efter, men jag börjar iaf lära mig att inte prata så mycket.
2: Ja, borde finnas typ ett alkolås som finns på bilar, fast en grej som man andas i som känner av om man är arg eller inte till telefon och dator. Skulle jag behöva!
Personen vet att jag har ADHD, men tror inte personen kopplar det till ADHD'n. Vill nog heller inte att personen gör det heller, vill inte använda det som ursäkt för att bete mig illa liksom.
Just varit ute på en snabb långpromenad och kastat av mig alla tankar. Så tack för tipset om att skriva ett till mail, det borde jag kunna göra nu när jag är lugn. :)
Om jag gör överilade saker när jag är arg? Oja! Lyckligtvis är det ngt som har dämpats avsevärt av min medicinering. (Medicinerar du? Om ja; märker du ngn förbättring på denna punkt?)
Ritalin - impulskontroll i kapselformat. Som jag ser det, är det ingen konst att styra sina impulser om man har impulskontroll - vare sig den är artificiell eller naturlig. Har du ingen växel, är det så gott som en omöjlighet att råda över impulserna.
Det säger sig självt om man tänker på det rent vetenskapligt. När en impuls når synapsen släpper den iväg en kemisk signalsubstans som påverkar nästa cell. Om cellen då stimuleras uppstår en ny impuls som förs vidare till nästa nervcell. För att du skall kunna stoppa impulsen på denna väg, krävs det att denna funktion inte är nedsatt som den är vid exempelvis ADHD.
Gjort är gjort. Det enda du nu kan göra, är att försöka förklara för vederbörande att det blev fel och be om ursäkt. Är personen ifråga insatt i problematiken, bör den kunna godta ursäkten. Även om du inte kan styra över dina impulser när du blir sådär jättearg, så klarar du ju av att agera lite mindre impulsstyrt när du lugnat dig och hämtat andan. Använd dig av detta när du skall reda upp situationer som blev fel.
4: Jag äter Concerta, har märkt skillnad och blir inte lika lätt arg. Men händer fortfarande, om än inte lika ofta.
Vi har förhoppningsvis rett ut det nu. Vilket är skönt, mått illa hela dagen.
Vad skönt

Ofta oroar vi oss i onödan, men ofta ordnar allt upp sig
#5 Du ser! Har man inte det ena (impulskontroll), har man förhoppningsvis det andra (självinsikt och förmågan att be om ursäkt). Gott! :)