Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettannat-npf-relaterat
Läst 2445 ggr
HannaM
0

Självkännedom?

På tal om BusHannas inlägg där det stod om självkännedom=)

Hur är ni? Har ni bra koll på er själva? Jag tillexempel har alltid trott att jag var bra på att förstå ironi. Jag använder det väldigt ofta själv och trivs bra med det men av någon anledning diskuterade jag och min man det och han tyckte att jag ofta missade ironi och svarade "fel". Han har påpekat det några gånger också så jag sett det hända. Jag själv tror (men nu vet jag ju inte eftersom ajg uppenbarligen missar saker=P) att det beror på att jag liksom svarar instinktivt helt utan att tänka för oftast så kopplar jag efter att jag svarat att det där var inte seriöst menat.

Hur är det för er?

JohannaEkroth
0

Jag kan gå vidare i diskussionen. Glad

Eftersom att jag aldrig riktigt hittat mig själv i tonåren när man söker och jämför om man är lik någon annan som man gör i tonåren så har jag alltid haft svårt att se på mig själv på ett objektivt sätt då jag inte haft någon att jämföra mig.

Jag berättade när jag fick min diagnos AS i november 09 att det kändes som att jag äntligen hade landat efter att ha varit ute och flugit och sökt efter sig själv hela livet. Jag har äntligen funnit svar på mina frågor.

Och nu har jag fått läsa "hur jag är" och på så sätt lära mig hur jag är som person efter att ha läst om AS. Jag har börjat säga att "vi kommer med instruktionsbok". Flört Det är ett konstigt sätt att lära känna sig själv på eftersom det är svårt att fantisera hur det i böckerna skulle te sig i verkligheten.

Men att jag 2002-2003 förstod den där autistiske pojken på 10 år i den klassen jag prakticerade i, som ingen annan av pedagogerna gjorde kunde ingen förstå eller sätta ord på. Jag hade ju inte ens utbildning…. sa de. Att jag näst intill hade hittat en själsfrände förstod jag inte då, och jag förstod inte varför det kändes så bra och varför jag tyckte bättre om honom än de andra barnen i den lilla klasen på 6 personer.

Att jag har så dålig självkännedom beror nog på att jag inte har fått växa upp eller gå i skola eller varit med något annat barn med AS under min uppväxt.

Det finns ett quiz här som ligger under tester och Aspie har postat. Aspie quiz eller något liknande heter det. Första gången jag gjorde det scorade jag någonstans vid ca 126 om jag nte minns fel, över gränsen för AS var det i alla fall. Efter min diagnos och när jag läst om handikappet gjorde jag om testet och scorade 180. Jag "kunde" helt enkelt inte mig själv innan. Därför ska man också bara ta dessa tester som vägvisare.

Man får dålig självkännedom om man inte får någon att spegla sig i och finna sig själv i under sin uppväxt tror jag.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[aspie]
0

Du tog orden ur min mun BusHanna. Jag visste inte hur jag skulle svara i denna tråden men du gjorde det åt mig istället he he Skrattande

JohannaEkroth
0

#2 Kyss

Emaljoh4
0

#3 Varför har du en hyperaktiv myra på din profilbild? Skrattande

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

JohannaEkroth
0

#4 Visst äger den Foten i munnen Jag har själv försökt och döda den en morgon när jag var trött! Oskyldig