Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikett: utredningar-hur-var-när-varför
Läst 2550 ggr
Casiopeia
0

Jag har fått diagnos!!!!

Hurra hurra! Nu är äntligen min utredning klar!Skrattande

Ni som läst mina andra trådar vet kanske att jag valde att göra utredningen privat eftersom jag inte fick göra den genom den offetliga vården.  Har varit sååååå nervös för svaret så jag trodde jag skulle gå sönder.

Idag var jag på återbesök hos utredaren och fick resutatet. Jag har ADD, precis som jag misstänkte. Jag är ett skolboksexempel!

Så obeskrivligt skönt att äntligen få VETA! Att få upprättelse och bekräftelse och svart på vitt få svar på varför jag är som jag är och haft de svårigheter jag haft. In your face till alla som kallat mig dum, slarvig, klumpig och som tryckt ner mitt självförtroende. Nu vet jag att jag inte alls är dum i huvudet, jag är smartare än dom flesta- jag har bara en uppmärksamhetsstörning.

Det känns som en sten lyfts från mina axlar, är glad, upprymd och hoppfull. Har längtat efter det här.

En annan bra grej är att utredningen inte blev så dyr som jag trodde- "bara" 16 000.  ( trodde det skulle landa mellan 18-20 000) Jag har även fått en remiss til en psykiatriker så jag kan börja prova medecinering, något som psykologen som utredde mig tordde skulle hjälpa mig mycket.

I kväll ska jag fira :-)

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Zaphix
0

Grattis, så skönt att få ett svar. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Linsenhejhej]
0

Grattis! Skrattande *applåderar*

[YlvaP]
0

Grattis. Skrattande

Casiopeia
0

Tack! *sjunger* Jag är ett litet dampbarn, bom chicka bom chicka bom bom bom!Skrattande

Svea-
0

Grattis gums…härligt,underbart å superbra!KRam

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

[aspie]
0

Åhh så härligt. GRATTIS gumman Skrattande

rataxes
0

grattis!! =)

LenaR
0

Grattis! Härligt att få veta förstår jag! Glad

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[Tassy]
0

grattis :)

siem
0

Grattis, va skönt! Nu öppnar vi nya dörrar i livet, härligt eller hur!

Casiopeia
0

Tack tack, Ja det känns jättehärligt. Precis så, som nya dörrar öppnar sig. Nu har jag något att utgå från, ska bygga upop min självkänsla på nytt. :-)

Niklas
0

Vad bra att det gick som du önskade!

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

sighni
0

Grattis säger jag också. Jag önskar dig lycka till nu med framtida liv!

timmelin
0

Ett stort grattis

Måste kännas helt underbart. Gud vad skönt

Tänk om alla "knäppa" lärare hade vetat att vi har ADD,adhd, AS mm så hade nog världen sett annorlunda ut för många utav oss

Men nu tar vi igen detta

Tycker om att lyssna på mange myts låt adhd

Har du hört den?

Kram

LunaLovegood
0

Grattis !

Tycker ändå att det är hemskt att du var tvungen att betala för det själv, kan inte förstå varför de kan lyssna på patienten/människan och utreda det man själv misstänker att man har…Vem känner oss bäst? Jo, vi själva !

Grattis än en gång!!!

Erika

Casiopeia
0

#14 Ja verkligen. Lite sent nu när man är 25 och tagit sig igenom alla jobbiga skolår nätt och jämt. Funderar iof på att börja studera igen och då kommer det säkert vara till hjälp att kunna peka på en diagnos när man verkar ouppmärksam på lektioner och blir anklagad för att vara slarvig, ointresserad och lat… Dessutom kan man ju få hjälp med studietakt och sånt tror jag. Utan diagnosen vette fåglarna om jag skulle våga satsa på att utbilda mig igen, eller söka nytt jobb för den delen heller…

Jo, den har jag hört! Alla dårar har drömmar :-)

#15 Ja det är surt. Det värsta är att det inte bara var jag som tyckte att ajg skulle utredas, jag hade till på köpet utlåtande från en läkare, en psykolog, en kurator och en psykiatriker som alla var eniga om att jag behövde utredning. Psykologen och psykiatrikern sa på förhand att de trodde jag hadde ADD med 99,9%. Tyvärr så räckte inte det för att övertyga dom som skulle utföra utredningen. Helt vansinnigt.

Tycker det är så många sånna där "dumbesparingar" inom psykvården i allmänhet och den neuropsykiatriska vården i synnerhet. Visst- utredning och behandling kostar pengar- men hur mycket kostar det inte att en person går in i väggen gång på gång? Vad kostar det samhället att man blir beroende av bidrag istället för att kunna arbeta? Vad kostar det inte vården i längden att man måste springa till läkare för antideppresiva och terapier som inte hjälper? Eller vad kostar det inte att folk tvingas självmedicinera med alkohol eller amfetamin de köper på gatan för att kunna fungera någorlunda, istället för att få medicin? Och då har man inte räknat in det personliga lidandet i kalkylen… Idiotiskt! Skrikandes

Själv hade jag i alla fall inte "råd" att fortsätta vara sjukskriven och känna mig hopplös och leva i deppresion utan att veta vad allt berodde på. Har mått tillräkligt dåligt i mitt liv redan. Så 16000 var billigt med tanke på att det finns saker som är viktigare än pengar. Hopp om en fungerande framtid tex. :-)

Men som sagt, det är sjukt att inte vi har ett fungerande socialt skyddsnät i det här samhället.

igorflickan
0

Grattis!

Molly66
0

Grattis Casiopeia! Va underbart att du äntligen ha fått det svart på vitt. Min utredning dröjer verkar det som, men har man väntat hela livet kna man vänta lite till….kram på dej

Casiopeia
0

#18 Hoppas du inte behöver vänta för länge! Kram!

Casiopeia
0

Måste säga att jag har mått så mycket bättre sedan jag fick min diagnos. Har ju varit väldigt depprimerad sedan jag gick in i väggen, men det här har varit en stor boost för mig. Det känns som jag håller på att komma tillbaka till de levande igen!!! Hoppas det håller i sig.Skrattande

Imorgon ska jag träffa läkare för att kolla på medecinering. Ska bli spännande att höra vad han säger.

timmelin
0

Lycka till. Ja många tror inte att det spelar någon roll att man får sin diagnos. Men jag väntar också på min och jag tror att den gör att jag förstår mig ännu mer

Och dessutom så kan jag få rätt medicin ju