Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etiketter: familjanhörigarelationer
Läst 3262 ggr
elitepearl
0

Ny här, härligt att hitta hit!

Menom jag ska vara helt ärlig så tog alla olika allternativ i min profil musten ur mig, men jag får ta det lite i taget..;)

Jag är gravid och äter därför inte Concerta, nej de va inte hela sanningen, jag är även ganska ny drogfri och har varit utan min Concerta i snart två år. Det har funkat till och från, men nu när jag är gravid så tycker jag att alla mina symtom har blivit värre. Mycket värre. Det är riktigt, riktigt jobbigt!

Finns det några andra här som upplevt det på samma sätt?

[aspie]
0

Hej och hjärtligt välkommen hit. Hoppas du ska trivas.

Har ingen erfrenhet av det du frågar men jag hoppas någon annan kan ge dig svar.

Bra gjort att sluta med drogerna. Har du pratat med din läkare om hur dåligt du mår nu när du är gravid? Kanske han kan hjälpa dig?

elitepearl
0

Tack så mycket! Nej, jag har inte gjort det, men jag ska till psyk nästa vecka så jag kommer att ta upp det då.

Det är verkligen som att ingenting fungerar. Dessutom så sitter jag i en eftervårdsbehandling där vi är flera stycken, jag måste vänta på min tur, sitta stilla och klara av div klokcor som tickar, whitboard tavlor som det står info på osv, jag är helt slut!

Men det måste ju finnas andra hjälpmedel än medicinen? Hur får man tag på dom?

timmelin
0

Hej och välkommen hit

Ja det gör det ju också, prata med arbetsterapeuten så kanske du får struktur på din vardag

Strongt att vara så öppen tycker jag, men det är något som vi gillar här. Öppenhet är liksom a och o

Än en gång välkommen hit

elitepearl
0

Tack så mycket! Härligt å komma till etälle där folk gillar att man är öppen..;)

Jag har faktiskt ingen kontakt med någon arbetsterapeut, fick bara Concerta å inget mer när jag fick min diagnos, låter som att jag har lite att ta tag i (vilket inte är min favorit syssla…)

Men det är ju just struktur som jag behöver och vill ha. Sätter någon ett schema i min hand så förljer jag det plikt troget, men annars så blir inget av..

Ja, ni vet ju säkert hur det är.

timmelin
0

Jajamensan. Skulle ha städat huset idag. Men kollade brottet på tv prima, bakade muffins, käkade lunch och nu äntligen klockan halv två sätter jag igång och städar.

Ring till din vårdcentral om inte du har annan arbetsterapeut kontakt,  då hjälper dom dig.

Jag är på g att få bra hjälp, kan eventuellt få en handdator och andra saker som jag måste lyda för att få struktur

Är ju inte så kul att stresstäda huset, men det är så det blir idag

Känns det igen också? :D

elitepearl
0

Oj ja, men oftast så lyclas jag inte ens me de..;) Utan det blir att kasta in det mesta i mitt sovrum å stänga dörren när någon kommer. Helst bjuder jag inte hem folk om jag ska vara riktigt ärlig…

Sen e inte tricket att kasta in sakerna i mitt sovrum speciellt lysande, för dom stressar mig så jag sover dåligt.. Katastrogirkeln e sluten..;)

Det verkar ju så lätt för andra!! Å sen säger folk och har alltid sagt, men du som e så intelligent! Och vad har det med saken att göra? Eller du som har så mycket kunskap å insikter om dina svårigheter, de e ju bra! Men vad f==n hjälper det, när jag ändå inte klarar av sakerna?

Hm, det blev visst fröken gnäll på mg nu, men de e så skönt att äntligen ha hitat ett ställe där folk förstår.

Mina äldsta har precis fått sin ADHD diagnos efter låååååång (flera års) utredning och min yngsta fick sin autism diagnos redan som två åring, så när det har gällt dom har jag ju fått gå till barn hab och fått hjälp, men ingenting när det gäller mig själv.

För mig är dom här sakerna så svåra att jag inte klarar av att hamina barn hemma. Min äldsta är familjehemsplacerad (av många anledningar) å mina två andra barn bor hos sin pappa, så jag behöver verkligen hjälp. DOm flyttade dit pga mitt drogande, men nu när jag är drogfriså är det mina andra svårigheter som gör att jag inte orkar/vågar ta hem dem.

SÅ det är vårdcentralen å inte psyk som tar hand om arbetsterapueten?

timmelin
0

Vet inte, finns säkert arbetsterapeuter där också. Men gick snabbare att ta det via vårdcentralen

Och vi är den nya gruppen från november förra året som har rätt till hjälpmedel. Innan behövde man ha ett begåvningshandikapp.

Men visst kan vi ha kaos i våra liv utan att ha begåvningshandikapp:)

Jag har också min son på behandlingshem pga av hans problem med AS har fått en låsning just nu som är skitjobbig för honom och som vi inte kunna lösa hemma.  Har din lille AS eller ren autism?

Satte just nu på Spotify på allra högsta volym med "min lista" låtar som jag gillar och just nu lyssnar jag på Frondas ingen mår så bra som jag. Behöver musik som gör att jag fixar något iallafall

Tungan ute

Kul att du har kommit hit, verkar ju helgo att snacka med

Kram

JohannaEkroth
0

Välkommen hit =)

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

elitepearl
0

Oj, tack så mycket! E van att filk tycker att ja e fröken kaos..;)

Mm, min äldste är det ren katastrof me! De har juinte blivit lättare för honom genom att han kommit in i tonåren.. Herre gid! Han har förutom ADHD oxå trotssyndrom och är traumatiserad av massa olika jobbig skäl som jag inte inte orkar gå in på.

Familjehemmet har sagt att dm inte orkar om det inte blir en förändring. HAn har sen en vecka tillbaka börjat me concertan e bara på 18 mg och jag önskar att domkunde ge honom lite mera tid. Samtidigt så är jag missnöjd me soc som pacerade honom med flera andra tonåringar och nära stan. Han var under sommaren långt ut på landet, och ensam ungdom å dom fungerade han mycket bättre. Mindre intryck heltenkelt, ja e precis likadan, men bor i stan (ja, Visby räknas de som stan?)

Min yngsta har dom sagt att det mer utvecklar sig till aspie än autsim och det har verkligen hänt enormt mycket med honom. KAn tänka att dom var ganska snabba me att sätta hans diagnos, men han var en väldigt tydlig autist som liten. Men i mina ögon e han idag som vilken unge som helst. (om vi bortser från sömnstörningen språkstörningen, mönsterberoendet och allt de andra ;) ) Nej, men han kan leka en stund me en kompis, och han kommer snat att gå över till vanlig skola från språkskolan, han fyller 7 år nu i februari.

Hur gammal är din son? Å finns det många behandlingshem för våra barn? Jag är helt ny på tonåringar och känner mig som jag trillat ner från månen när jag sitter på socmöte efter socmöte och säger att vi måste veta vad han klarar av för att kunna ställa rätt krav osv.. Han e ju tonårskaxiga oxå.. Så hur vet man vad som e vad? En djungel!

Oj, vad långt jag skriver, hoppas att du orkar läsa…;)

timmelin
0

Klart att jag orkar läsa. Ska vi byta msn??

Min son är 17 i år. Är på det bästa behandlingshem som finns. Mitt i stan. Egen lägenhet. Med egen personal och tillgång till stadslivet.

Alltså har han tillgång till de andra ungdomarna att träffa dom när han känner för det, finns bordtennis, eget gym mm

Skulle vara något för din son.

elitepearl
0

Ja, gärna! min msn är: krabi79@hotmail.com

Vill gärna höra mer om din sons behandling!

timmelin
0

Bra då ska jag lägga till dig

Måste bara städa klart först. Peppa mig för det är dötråkigt. Men maken blir väl galen om det inte är städat idag heller och jag varit ledig hela dagen

haha

elitepearl
0

Hahaha! Jag har lärt mit uttrycket att lite är bättre än ingenting.. hahah