Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etiketterfamiljanhörigarelationer
Läst 1630 ggr
[Linsenhejhej]
0

Påfrestande lillasyster

Min lillasyster T, 12 år, ska utredas för ADHD.
Hon går runt och säger: "Du kan inte straffa mig, jag kanske har en diagnos! Jag kan inget för att jag är så här. Det är som att du skulle straffat Lina (jag) för att hon är som hon är!"
T säger fruktansvärda saker om mig, men just nu avskyr jag henne mest för hennes ursäkter.
Hon tror att hon kan göra vad som helst bara för att hon kanske har en diagnos.
Att hon kan bli hur arg hon vill; hon skyller på ADHD.
Att hon kan stjäla och ljuga hur mycket hon vill; och tro att ingen får straffa henne.

Jag blir galen! Skrikandes Hon verkar vara född ond.
Hon säger att jag är sjuk i huvudet, har problem (vem i hela världen har inte det?), att jag har en sjukdom som heter Aspergers syndrom och att jag är sämst - på allt!

HannaM
0

Syskon är inte lätt alla gånger och jag tror nog inte att det blir lättare om man är flera syskon med olika diagnoser. Har du möjlighet att prata om det med dina föräldrar? Vad säger dom i så fall? Du har ju Malin också som redan har en adhddiagnos kan man på något vis förkalra för er lillasyster att det är samma sak? För Malin får väl inte stjäla och ljuga bara för att hon har en diagnos?

Emaljoh4
0

Blir också förbannad!!!!!! Skrikandes Var glad att hon inte snor DINA kläder (fast det har hon kanske gjort någon gång)…

Jag haaaaaatar hennne också!

#1 Jag ahr ju diagnos, men T har varit extrem på den punkten ett tag nu! T är extrem helt enkelt.

Jag snor inte saker på det sättet. Och jag skulle inte ksyllt på min diagnos heller för den delen.

Det som stör mig är att hon bara skyller på det HELA tiden…

Om jag säger "VArför tar du mina kläder?!?!?!?!??! Skrikandes"

Så får jag ofta som svar "Jag kanske har en diagnos"…

Det är bara på sista tiden som folk har pratat med diagnos med henne, som hon har börjar säga saker som "Straffa mig inte, jag gör det inte med flit", "Jag vill inte vara en tjuv" "Jag kanske har en diagnos" osv osv…

BAra massa ursäkter HELA tiden.

Hon säger ursäkter till sitt beteende HELA tiden..

Hon LJUGER om att hon inte har tagit mina kläder…

Senast i förrgår hade hon på sig mina kläder, och sa att hon inte hade det… Sen sprang hon upp och bytte om och sa att hon hade haft de kläderna på sig hela tiden! Förvånad Jag ser skillnad på svart och vit, jag är inte färgblind direkt!!! Förvånad

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[aspie]
0

Det verkar som om era föräldrar borde ha ett ordentligt snack med er lillasyster innan hon sätter sig själv i en värre situation. Det hon gör och det att hon skyller allt på sin ev diagnos är inte acceptabelt

Hoppas det löser sig för er alla.

Kram

HannaM
0

#2 Menade alltså att man kan visa att du kan uppföra dig bättre "trots" en diagnos och att du kan vara förebild genom att inte skylla på diagnosen som hon gör så ni kan säga till henne att "Jag har diagnos men skyller inte på det och håller på och ljuger bara för den sakens skull". Alltså att du fortsätter vara dig själv så hon kan få se att bara för att man har ADHD eller misstänks ha det så kan man inte springa runt och göra vad man vill och sen skylle på eventuell diagnos.

Emaljoh4
0

Ja, precis!

[Linsenhejhej]
0

#2: Det beror på att hon tycker att mina kläder är fula; hon tar min kamera i stället och fotar sig själv, och stjäl foton via internet.

Jag tror att hon absolut kan sluta med stjälandet om hon verkligen anstränger sig!

Dock vet inte T mycket om ADHD. Jag hoppas att hon efter en stund inser att hon inte kan skylla på sin eventuella diagnos.

Sweetelle
0

Jag vet inte hur många syskon ni är, men kanske är det så att hon på nåt sätt passar på att ta för sig nu (av tid och uppmärksamhet), om båda ni två storasystrar har fått diagnoser och kanske också vart mycket i centrum i familjen så kanske hon nu försöker hävda sig.

Det är ju era föräldrar som måste ta itu med henne, och säga till på skarpen att en diagnos inte är en ursäkt för något, bara en förklaring.

Jag håller med HannaM om att det kan vara smart att visa på att Malin inte beter sig så trots att hon har en diagnos.

Kom ihåg att det kan vara känslomässigt tufft att behöva konfronteras med diagnoser och utredningar när man är bara 12 år och kanske inte vet alls vad det egentligen innebär. Det är en tuff ålder att behöva gå igenom allt det här.

Men visst småsystrar kan vara bedrövligt jobbiga!

(Och tänk på att det låter väldigt hårt att skriva att man hatar sin syster, visst älskar ni henne innerst inne även om hon är dryg, jobbig och besvärlig just nu!?)

Emaljoh4
0

#7 Hon har tagit mina kläder väääldigt länge nu! Före diagnos, under utredning, efter diagnos.. Ja, helt enkelt hela tiden..

Men jga håller med om det du skriver!

Hmm.. Jag hatar henne just nu, men jag är nog neutral angående henne när hon inte har gjort mig något. Jag kan inte säga att jag älskar henne. Älskar inte så många människor, och de jag älskar vet förmodligen om det.