Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etiketterfamiljanhörigarelationer
Läst 2502 ggr
Sweetelle
0

Aktivt Föräldraskap

Jag har anmält mig och min man till en kurs i Active Parenting som anordnas av vår kommun. Kursen är inte riktad till föräldrar med NPF-barn, men jag gillar verkligen upplägget och tror att det kan vara till stor nytta för mig som förälder med NPF.

Jag är nyfiken på er syn på kursen och hur ni tänker kring barnuppfostran, inte i speciella fall som vi ofta diskuterar här på forumet, utan mer allmänt. Vilken inställning har ni till barnuppfostran? Hur bör man göra för att nå bästa resultat? Vad är målet med er fostran av barnen? Själv har jag en ganska tydlig och bestämd uppfattning kring vad jag vill uppnå och vilket sätt jag vill använda, däremot är det sällan så det blir i praktiken!

Citat från hemsidan, www.activeparenting.se:

_"Kurserna presenterar framför allt ett grundläggande humanistiskt förhållningssätt som är applicerbart i alla relationer. Kärnan i programmen är ömsesidig respekt och vi använder därför varken belöning eller bestraffning. Vi förmedlar ett förhållningssätt som stimulerar till samarbete och målet är ett barn som väljer att samarbeta, inte ett barn som "lyder".

Vi strävar efter att alla individer skall utveckla ett starkare självförtroende, ett större mod samt växa i samarbete och ansvarstagande. Vi bygger inifrån med självkänslan som kärna och bas. Alla kurserna är utformade för att kunna möta individen där individen befinner sig."_

PDF-översikt över kursinnehållet.

Översiktssida med länkar till olika beskrivningar beroende på barnens ålder.