Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikett: läkemedel-behandlingar
Läst 1683 ggr
Fnyfniken
0

Hur många har erfarenhet av terapi/coaching

för att klara sig att handskas med era problem? Jag har ju inte fått någon diagnos ännu, men det är väl hyggligt säkert att jag kommer att få det. Även om jag inte skulle få det skulle jag vilja få hjälp med att handskas med livet, utifrån dessa problem.

Jag har ju läst en del böcker, och fått lite kött på benen, men jag känner ändå att det är mest bara jag som förstår mig på vad det är jag lider utav, och att de flesta andra bara vill fokusera på att ordningsbiten ska funka bättre (familjen/sambon). Det känns som att alla bara vill att jag ska "skärpa mig" och så fort något som jag är bra på eller något kul eller positivt dyker upp, så är det som att "detta med ordningen" måste klaras v först.

I mycket av det jag har läst står det om att fokusera på styrkorna, men när hela omvärlden fokuserar på vad man är dålig på är det lite svårt att hålla ställningarna vad gäller det. Det är lätt att bara känna sig misslyckad.

Så jag tror att jag skulle behöva en coach eller terapeut eller kurator eller motsvarande att bolla såna saker med. Är det någo utav er här som har det. Jag förstår ju att det kan bli svårt att få det på landstinget, men jag skulle till och med kunna tänka mig att betala för det själv.

Ni som går hos någon sådan person, kan ni berätta vad det har gjort för er och hur det fungerar. Det skulle vara intressant att veta.

Jenny7744
0

Jag har ingen hjälp men önskar ibland att jag hade det! 

Jag tycker att det låter konstigt, kan man inte få kurator på vårdcentralen eller går du någon annanstans? Jobb, arbetsförmedlingen, försäkringskassan eller sociala kanske kan hjälpa beroende på vart du är aktiv!?!?

Lycka till

Jenny

Fnyfniken
0

Alltså, jag kan nog få hjälp, men jag behöver få min diagnos först, och fastän det har gått relativt fort så går det ju för långsamt om du vet vad jag menar. Jag funderar på att ta hjälp redan innan, men vill veta andras erfarenheter.

HannaM
0

Jag har ju samtalskontakt inom psykiatrin men inget som helst fokus på mitt npf… önskar att det kunde vara det ibland.

dragonstar
0

Jag har gått till 3 olika psykologer och det är denan avdelning so mbestämt att jag ska utredas. Nu har ajg då en sjuksyster som kontacktperson och vi känenr inte varndra, jag hadde inan en träff i veckan och pratade om sådant som hädne och fick vädra ur mig vilket hjälpte en del. Men nu sedna jag bytte och det ansökts om utredning har jag kännt mig bortappad.

Som sjuksystern sa, Om du har en diagnos har jag massor med ideer om hjälp och om inte har du vanliga ungdomsproblem. Känndem mig int helt bra till mods.

Men vad jag vill få ut är att rn vanlig kontacktperson att vädra ur sig hoss kanske inte är en dålig idee. Det har funkat för mig. Jag går på Ungavuxna.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

tarotlasse
0

Nej ngn sådan hjälp har jag inte erbjudits men inte så länge sedan jag fick min diagnos så kanske kommer.

Däremot så har min son fått denna hjälp och stöd hos BUP.

Där han nu i ett par års tid har gått hos en kurator med samtal och coaching vilket har hjälpt honom väldigt bra.

Detta i Kombination med medicinering har gjort att han från att ha IG i samtliga ämnen  och väldigt dålig närvaro nu när han söker till Gymnasiet så hade han 2MVG 2VG  och resten Godkänt.

Så detta har värkligen varit effektivt så vi har en helt annan son i dag mot för 3 år sedan.

Så visst finns det fungerande hjälp men motivationen måste ju även finnas hos personen också.

Men inna jag fick min diagnos så har jag ju själv sökt mig till olika sätt för att få hjälp med mig själv.

Får säga att Mindfullness är riktigt bra för oss med ADHD att vara för stunden och i nuet.

Det hjälpte mig mycket men hade innan detta gått flera terminer i mental Träning och det är det bästa jag gjort i hela mitt liv.

För det har hjälpt mig oerhört mycket så när jag gick Mindfullnessen så får jag säga att den kom lite i fel ordning.

Skulle vara bättre att börja med Mindfulnessen för den skulle vara väldigt bra som en förberedelse till den mentala träningen.

Fördelen med dessa metoder är att du får lära dig att coacha dig själv och till ett själv hjälpsprogram.

Vad är lättare en att luta sig tillbaka i fåtöljen slappna av och lyssna på en cd.

Det är en slags själv hypnos med affirmationer som går rakt in i hjärnan.

Som kan stärka ditt själv förtroende och självkänsla. Få dig att slappna av att sova osv. 

Finns även program att sluta röka gå ner i vikt osv.

Många sjukhus har börjat med smärtlindring med hjälp av mental Träning.

Även hörselvårds avd har börjat med mental Träning.

Får säga att det är väldigt effektivt.  

Apoteket har även en del cd skivor till försäljning.

Även många Bibliotek lånar ut både böcker och tränings program i mental Träning.

Jag själv använde mig av Lars Eric Unesthåls cd skivor och gick kurser  i detta.

Men i början behöver man vägledning och lära sig hur det fungerar och det kan man få hos ngn som sysslar med mental Träning.

Lasse