Lindrig utvecklingstörning.
någon som har mer info eller vet något om diagnosen?
Om man har en lindrig utvecklingsstörning har man en läggre begåvningsprofil än normalt. Man har en IQ mellan 50-70.
Personer med lindrig utvecklingsstörning har ett logiskt tänkande och kan förstå och använda abstrakta symboler, till exempel siffror och bokstäver. Till skillnad från personer med måttlig och grav utvecklingsstörning kan de i tankarna gå utanför sin egen verklighet och sina egna erfarenheter. De kan, med vissa begränsningar, diskutera aktuella händelser, förstå klockan, förstå pengars värde, läsa, skriva, räkna och förstå konsekvenserna av sina handlingar. De har ett konkret språk men kan ha svårt att förstå ordspråk och abstrakta uttryck, till exempel "kasta ett öga på", "lägga benen på ryggen".
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
trodde det va 60 - 70 .. ?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Utvecklingsst%C3%B6rning
Enl DSM IV kriterier är det 55-70.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
hehe ij^^

#3 Jag läste artikeln och vill kommentera där det stod att samhall skulle vara skapt för de med utvecklingsstörning. Det stämmer inte och idag har de utvecklingsstörda liten chans att få jobba på samhall. De flesta vuxna med utvecklingsstörning "jobbar" på daglig verksamhet eller möjligen med lönebidrag.
Jag kan återkomma med en beskrivning av C-nivån när jag är på jobbet. Jag arbetar som speciallärare och undervisar vuxna med utvecklingsstörning. Det är brukligt att dela in utvecklingsstörning i 3 nivåer A, B och C. C är lindrig utvecklingsstörning.
Det stod i artikeln att de har problem att lära. Det håller jag inte med om. Det lär sig fint om de är motiverade precis som alla andra. det som skiljer kanske är hur läraren ska undervisa och att taket är lägre.
Dessutom måste man tänka på att en vuxen person har fler erfarenheter än ett barn så även ifall begåvningsnivån skulle vara som ett barns så är erfarenheterna fler och det påverkar naturligtvis hur personen beter sig.
Har du utvecklingstörn ing sighni`?

Nej, jag har ingen utvecklingsstörning utan mina elever har det.
Denna länken går till FUB. Där finns mycket att hitta om utvecklingsstörning. Likaså kan stiftelsen ala nås via den sidan. Gunnar Kylén som utvecklade teorierna kring A-B- och C-nivå jobbade på stiftelsen ala. Där finns litteratur att köpa om man vill.
En person på C-nivå förstår att världen är större än det man sett. Kan inte använda karta för att hitta till nya platser. Har svårt att i huvudet jämföra avstånd (" är det längre till Grekland än hem till mamma?) eller färdsätt. Förstår att det finns en gången tid och en framtid. Kan klockan men har svårt att beräkna hur lång tid saker och ting tar. Knepigt att följa om en berättelse hoppar mellan olika tidsåldrar. Vet att det finns saker man inte sett, hört osv. Bil etc. är mer än bara dem man sett. Bestämmer vad något är utifrån konkreta egenskaper. Svårt att förstå en övergripande princip. Kan använda alla fyra räknesätten. Huvudräkning går långsamt. Förstår pengar men inte deras relativa värde och knappast symboler för pengar som kontokort och checker. Problem med att planera ekonomin. Kan räkna ut många effekter i huvudet utan att behöva pröva dem i praktiken men bara kring konkreta ting. Alltför långtgående samband inses ej t.ex lågkonjunkturens effekt på deras möjlighet att få jobb. Förstår sådana symboler som tecken för bokstäver, siffror. Kan lära sig skriva, räkna, läsa men förstår bara sådant som handlar om verkligheten. Kan föreställa sig saker i "huvudet" och jämföra tänkbara alternativ. Svårt med ordspråk/bildspråk. Begränsat korttidsminne. Kan lära sådant som kräver att man förstår det som skall läras. Svårt att använda tidigare kunskap för att lösa nya problem. Förstår knappast ord med abstrakt innehåll t.ex. rättvisa. Kan ha svårt att hänga med i samtal om vissa ämnen, i artiklar som innehåller abstrakta begrepp.
Låter som en bra beskrivning av min ena son.Erkänner att jag inte har läst så mycket om just utvecklingsstörning, men vet vad han har för problem och hans diagnos är lätt utvecklingsstörning.Men jag tror att han låg över 70 då han testades innan skolan han fick börja i särskolan efter halva Ettan.

#8 Det där med IQ är inget vi i skolan använder oss utav. Det används nog mest för att göra medicinska eller psykologiska bedömningar.
Vi använder oss mer utav det här med A-B- och C-nivån. Det ger oss mer vägledning som jobbar med pedagogik.