Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikett: verklighetsberättelser
Läst 3081 ggr
[aspie]
0

Oförstående ovetande vänner

Blir så frusterard. Fick kontakt med en skolkamrat och vi började prata om minnet. Jag påpekade att minnet inte var så bra längre pga att jag gått in i väggen.

Och vad skriver människan då? Jo så här:

Förstår, och för din informations skull - det har vi alla. Tro mig ;)

Vad fasen så arg jag blir. Hur skulle vårt land funka om alla hade gått in i väggen? Tror inte hon fattar vad det handlar om alls.

Usch, blev så arg att jag var tvungen att skriva av mig. Jag tål inte människan Skrikandes

HellviHumle
0

Om man vill tolka det lite positivt så kanske hon menade att minnesförsämringen har alla råkat ut för. Det kan också vara så att hon gått in i väggen själv och kanske fler i hennes omgivning.

HH

Sweetelle
0

#1 Jag skulle nog ha svårt att ta det positivt, men det är ju alltid bra att försöka ;o)

Tycker formuleringen "För din informations skull" låter lite drygt…

HellviHumle
0

#2 Jag håller gärna med dig om att hela meddelandet kändes drygt. Samtidigt vet jag ju att alla inte uttrycker sig likadant.
Jag försökte bara få en annan infallsvinkel. En  tänkbar möjlighet innan jag dömer.

HH

[Tassy]
0

en god idé är väl att helt enkelt fråga vad hon egentligen menar?

timmelin
0

Ja som tassy skriver. Feltolkningar är någon som jag tror vi har lätt för och som kan göra oss förbannade i onödan.

Men visst lät det väldigt drygt. Du känner ju människan också, är hon snäll egentligen eller en sådan där dryg person. Om hon är det så har hon inget intresse för dig.

Minns henne ifrån skolan om hon inte var en "riktig" vän då så glöm henne. Sådana personer ödslar man ju ingen tid på eller hur gumman :)

[aspie]
0

Nä hon är verkligen en dryg person som satt sig själv på höga hästar. orkar inte med henne. Vi sa upp kontakten med varandra för kanske 10 år sen men så lade hon till mig som vän på facebook nyligen. Jag godkände hennes vänförfrågan för jag tänkte hon kanske hade ändrat på sig.

Sen dess har hon skickat div spydiga kaxiga kommentarer som får en att tappa hakan.

Tror jag ska ta bort henne som vän för hon drar ner mig i skiten med sitt fräcka beteende och sin taskiga attityd

Håller med dig Timmelin, såna är det ingen idé att ödsla tid på

HellviHumle
0

#6 Om hon ändå är en dryg person så tycker jag du gör helt rätt att ta bort henne. (Inte bokstavligen, förstås.) Det går så mycket energi till annat ändå.

HH

[aspie]
0

#7 Ha ha ha nä, jag tar bara bort henne från facebook inget allvarligare än så Flört Och du har rätt i att det går åt så mkt energi ändå

rataxes
0

jaa! ta bort henne! man måste inte ha energitjuvar i sin närhet! man kan ignorera dem och ta bort dem från facebook (det är det som gör fb så bra!!). kram till dig aspie.

[aspie]
0

#9 Tack rataxes och en massa kramar tebax Glad

Sweetelle
0

#3 Jag menade inte att du hade fel eller så, bara att jag personligen skulle haft svårt att ta det bra. Självklart är det absolut bästa att försöka att inte döma för snabbt, inte bara för andras skull, men också för ens egen.

Att tänka positivt om vad folk säger och gör, även om allt tyder på motsatsen tror jag skyddar bra mot bitterhet (om man klarar det).

I övrigt håller jag med de andra talarna här, rensa bort energitjuvarna från fb och i övriga sammanhang med om man kan.

timmelin
0

Kanonbra aspie. Har du gjort det nu? Skjut inte upp det gumman

[aspie]
0

#12 Nej jag har inte kommit så långt ännu Timmelin. Knäppt nog är jag rädd för vad hon ska få för utbrott på mig om jag gör det. Jag hatar såna här situationer

timmelin
0

Då tar du tjuren vid hornen och fixar det nu. Låt henne ligga på golvet och skrika och slita sitt hår haha

Och du bry dig inte ett skit. Sådana människor kastar vi direkt i soptunnan och så glömmer vi dom

Är  det inte roligare att prata med oss här inne i stället Tungan ute

Sträck på dig gumman, tryck på knappen så hon försvinner för inte vill du att hon ska se vad du skriver på facebook och gotta sig åt det på ett elakt sätt

Nu blir jag tjatig haha men dumpa henne nuuuuu

Massor av kramisar ifrån mig till dig

[aspie]
0

#14 Jo det är mkt roligare att prata med er här inne och framför allt betydligt trevligare när det gäller både stämning och omtanke och förståelse

Massor med kramisar tebax Glad

[Fiction]
0

Jag har fått exakt samma avfärdande svar från min syster när jag berättat om min ADHD-problematik. Hon verkar helt övertygad om att nedsatt arbetsminne, koncentrationssvårigheter och dylika problem är ngt som de flesta är drabbade av och som man kan råda bot på med envishet, Träning och engagemang. Hennes inställning var, olyckligt nog, densamma även efter att hon hade träffat psykologen som höll i min NP-utredning och fått allting förklarat för sig.

Så vad gör man då? Mitt sunda förnuft säger mig att det inte är något man kan göra åt saken. Väljer någon att inte lyssna eller ta in den information du ger den, kan du inte tvinga den att förstå. Det är ett val den personen gör och ngt du måste förhålla dig till. Ibland kan det vara nyttigt att bli ifrågasatt i lagom doser, men om man har en NP-problematik och har levt med att bli ifrågasatt hela sitt liv är det lätt hänt att man känner sig extra utsatt och sårbar när det händer en gång på gång på gång.

Så mina råd till dig, är att 1) förklara för vederbörande att du känner dig missförstådd, ifrågasatt och sårad när h*n uttrycker sig på det viset och förklara varför du känner så 2) att konstatera för dig själv att vissa personer helt enkelt inte har tillräckligt med kunskap eller empati för att förstå. Och med det sistnämnda innebär det att du på ett sätt accepterar att de är oförstående, även om du inte respekterar det.

Kram!

[Fiction]
0

Jag läste just om ditt inlägg och slogs av tanken på hur din vän formulerade sig (citat: "Förstår, och för din informations skull - det har vi alla. Tro mig ;)").

Detta är endast spekulationer från min sida, men jag tycker mig ana ngt i tonfallet här. Måhända är det så att vederbörande inte alls vill förringa ditt mående eller din problematik, utan att h*n endast vill göra dig uppmärksam på att detta är ngt som de flesta kan sätta sig in i på något sätt. Att meningen i stället betyder något i stil med "jag förstår att du mår dåligt och jag tror tyvärr att det inte är helt ovanligt att man känner så i detta samhälle vi lever i". Som en slags uppmuntran om att "du är inte ensam, vännen" i stället för "tro inte att du mår sämre än någon annan, bitch". Det är iaf min tolkning. Visst är det oerhört vagt - och krångligt - formulerat i sådana fall, men om du är osäker på vad det betyder - fråga rakt ut!

[aspie]
0

16 Förstår hur du menar (tror jag) men denna människa är omöjlig att diskutera med så jag tänker inte ens försöka ge mig in på att förklara för henne.

Hon vet inte om mina diagnoser vare sig mina NPF diagnoser eller mina andra psykiska diagnoser och känner jag henne rätt så skulle hon inte begripa det heller.

Jag accepterar hennes okunskap och oförstående men inte hennes kaxiga nedlåtande dåliga attityd gentemot mig

[Fiction]
0

#18 Ah, på så vis… Då förstår jag lite mer.

Naturligtvis skall du inte behöva acceptera att bli behandlad på ett nedlåtande sätt. Kan inte människan bete sig, ser jag ingen mening med att du skall ägna tid åt henne. Då finns det så mga andra där ute som du skulle må bättre av att umgås med.

[aspie]
0

#19 Samtidigt som jag är arg, ledsen och besviken på henne så kan jag inte låta bli att tycka synd om henne. Tror hon har lite problem med att behålla vänner.

Men å andra sidan så måste jag lära mig att tänka på mig själv och bara ha kontakt med människor jag mår bra av annars återhämtar jag mig väl aldrigObestämd

HellviHumle
0

#20 Jag hade nog inte kunnat låta bli att fråga vad hon menar! "Hur tänker du nu?" eller nå't liknande.

HH

[aspie]
0

#21 Jag funderar på det oxå men har ingen lust att få ta emot hennes ilska och spydigheter. Det var så det blev sist då jag tackade nej till ett kedjebrev och hon sa hon inte ville ha med mig att göra mer vilket jag iof tyckte var skönt

[Fiction]
0

#20 Om inte annat, kan du ta en paus från henne en tid. Bara för att du inte klagar av att umgås med henne just nu, innebär det inte nödvändigtvis att du måste säga upp bekantskapen för all framtid.

LenaR
0

#16 Fiction, din syster kanske har drag av ADHD? Det är ju hög ärftlighet, och om jag förstår dig rätt känner hon själv igen en del av problematiken. Hon kanske har en lättare variant bara, lättare att leva med? Och så tror hon att alla kan komma över svårigheterna lika lätt…

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[Fiction]
0

#24 Ja, det är inte helt omöjligt…