Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettmedlemspresentationer
Läst 3738 ggr
Lasse46
0

Ny ADD kille

Jag är en man som har fått en dignos av ADHD ELLER ADD, Men hur det än är så har jag väldiga problem med dem vardagliga sysslorna och att jag inte kan fixa ett vanligt arbete. Jag går på medecin conserta och ångestdämpande medecin. Men fortfarande så har jag svårt att vara fokuserad på saker och ting, svårt att se helheter av saker och ting. Är det några som känner igen sig så vore jag glad att få lite feedback, på vad som händer med en. Jag behöver hjälp eller förståelse vad som sker inom mig.

Lasse46

Sweetelle
0

Hej och välkommen Lasse!

Här är vi många som har svårt att få vardagssysslor, andra tycker är superenkla, gjorda överhuvudtaget. Hoppas du kan ha glädje av vårt forum och att det kan hjälpa dig till lite bättre förståelse av dig själv.

Jag förstår nog inte riktigt vad du menar med att det "händer med en", förklara gärna din fråga lite mer.

Jag själv visste inget över huvud taget om ADHD eller NPF förrän för 2,5 år sedan när jag läste en artikel om en kvinna med ADHD. Jag fick min diagnos när jag var 28,5 år.

Fråga på bara så kommer du säkert få svar!

Återigen - VÄLKOMMEN!

timmelin
0

Har inte min diagnos ännu. Men kommer att få för troligtvis

Ja verkligen känner jag igen mig. Ingenting fungerar ibland

Här hjälper vi varandra och vi känner att vi får råd, stöd och att vi är bra som vi är

Zaphix
0

Jag är som dig, klarar i perioder inte av ens de vardagliga sysslorna. Jag ser inte disken som måste diskas, efter jag lagat mat glömmer jag bort att diska, tänker inte på det.
Jag glömmer allt för ofta att slå av plattan på spisen, kommer ofta hem och ser att plattan är varm, då har den stått på i flera timmar.. Timer ska införskaffas snarast dock. :)
Städa tar en evighet, ska jag lägga undan kläder ser jag saker på vägen till byrån som måste göras.. hattar runt till olika saker istället för att fokusera på en.

Jag vill arbeta, jag vill verkligen studera. Men jag förstår inte hur jag ska kloara av det. Grundskolan och gymnasiet klarade jag av utan större problem. Dör organiserade andra åt mig, jag behövde bara göra. Och jag lär mig saker otroligt lätt, så behövde knappt plugga.
Men började på universitet direkt efter gymnasiet, det gick inte. Behövde ta ansvar för mina egna studier, sitta på föreläsningar flera timmar långa.. Ja, med ADHD går det mindre bra.

Äter Concerta nu, jag har lättare att koncentrera mig, kan koncentrera mig på två saker samtidigt. Men det jag märtk störst förändring inom är ridningen, kan fokusera på både hästen och mig numera, det gick inte förut.
men jag kan tyvärr inte säga att concertan gjort en större förändring faktiskt, det har blivit lättare, men inte markant.

Är sjukskriven nu, men förhoppningsvis så ska jag gå en KY-utbildning till hösten inom styrteknik. Ska göra min bästa för att klara det, men ja.. Hoppas det räcker.
Äter antidepressiva och ångestdämpande tabletter, dom är underbara. Har äntligen hittat rätt medicin efter att ha provat sjukt många serotoninghöjande mediciner så insåg en läkare att det är inte det jag behöver, utan dopamin och nor-adrenalin..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

dragonstar
0

Säger hej till dig som nykommling, här ka ndu hitta många som är i liknande situation. ett tipps är att läsa runt vad andra skriver och kolla under boktips.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

[aspie]
0

Hej nykomling och välkommen Glad Här är en till som har svårt att få ihop vardagen. Hoppas du ska trivas här

Lasse46
0

Tack snälla ni, jag måste börja lära om mig i vuxen ålder. Det är så jobbigt, att man måste må så här. jag vill inte betee mig som ett barn, jag vill vara mer social och få nya vänner, det kan jag säga att det har jag ont om. för dem tycker man är konstig. äter conserta men jag tror det är för låg dos. är inte koncentrerad på det jag skall göra, ser inte helheter, har svårt att det konsikvenser på det jag gör. även att jag har ett missbruksproblem, jag är torsk på sötsaker hela tiden. ska det vara så. någon som vet.Obestämd

timmelin
0

Vill bara säga att det viktigaste är att du är dig själv

Riktiga vänner tycker om dig för den du är

Att du äter sötsaker kan mycket väl bero på att du inte mår bra, njuter du utav dom eller slänger du liksom bara i dig dom. Jag har/haft samma problem. Men det börjar bli bättre.

När du blir sötsugen försök göra något annat, jag lovar att det går över. Även om det är det enda hjärnan tänker på just då.

Du skriver att du känner dig som ett barn. På vilket sätt

Jag kan också göra det men jag gillar också min spontanitet, idékraft osv.

Ordet vuxen ger mig negativa vibbar ibland, för ordet känns som något tråkigt som ska rätta in sig i samma led som alla andra.

Vad glad över att du är den du är. Men jobba med den problematiken du har. Det gör jag. Som att få "tråkiga" saker gjorda.

Lycka till