95% säker
Hej!
Jag har alltid undrat vad det är för "fel" på mig.I skolam hade jag svårt med den enklaste matte räkning som + och minus,jag räknade alltid på fingarna hade problem med klockan osv. Nu efter att ha kollat runt och läst på mig lite om Dyskalkyli så tror jag mig ha finnat svaret på mitt stora problem.jag kläckte nyss hos min psykolog det jag har hållt hemligt så länge att jag har problem med pengars värde..jhag får aldrig ekonomin att gå ihop och så här har jag haft det säkert i 15 års tid..ibland lite bättre för tillfället..Jag ahr gått hos konsument rådgivare för att lära mig att hushålla med pengarna..felet är att jag VET hur man ska göra..men jag får inte ihop det praktiskt sett..svaret blev ju då att hon inte kunde hjälpa mig..och det förstår jag ju naturligtvis.Jag kan ena dagen lära mig hur man räknar ut ett tal tex. för att sen nästa dag totalt ha glömt bort hur man gör och procent räkning det är ett helvete för mig.Jag måste alltid fråga mig fram i affärer om vad 25% utav något är..50% vet jag är halva priset men allt det andra fattar jag mig inte på. Vilken lättnad att hitta att det fanns ett ord för det jag har stora problem med.
Varma kramar Eva

ursäkta det blev något fel med texten såg jag nu
Eva gumman, Precis samma problem har jag. Det var som om jag själv hade skrivit ner det du skrev. Förstår vilket helvete det är.
Procenträkning, hmmm, ja matte över huvud taget

Jasså har du samma problem med det Aspie..usch vad det är svårt att erkänna för sig själv tycker jag..ska ju alltid vara så duktig på allting o kunna allt också helst..*s* Ja jag får inte till det..jag kan finna 10 olika svar på ett tal o inget e rätt..
ja, det är oerhört svårt och jobbigt. Ska du få en utredning nu då? Dyskalkyli och Dyslexi hör ju ofta ihop med en bokstavsdiagnos
Jag har problem med matte jag med, en jag var hos som sommarbarn hon var så faschinerad av hur jag kunde räkna gångertabellen på mina fingrar o så snabbt. Idag har jag tappat den förmågan *suck*
Har man dyskalkuli vilket jag tror jag har oxå så brukar språket hänga med dvs lära sig annat språk där hade jag problem med oxå men här spelar nog mitt ointresse för det in oxå o då blir det än svårare.
Sa till min lärare jag hade i 3: an då vi skulle lära oss engelska att Jag bor i Sverige här pratar vi svenska..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
#5 ha haha, så har jag oxå sagt en gång i tiden…
"Jag bor i Sverige här pratar vi svenska.."
#5 vad menar du? om amn har dyskalki har man inte svårt o lära sig ett annat språk
Språk brukar hänga med där enligt vad jag har hört.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Jag har detta:Kopiera på kika på länkarna,,
http://sv.wikipedia.org/wiki/Dyskalkyli
http://sv.wikipedia.org/wiki/Dyslexi
skönt å få det utrett så man kan förstå sig själv i alla fall…jag har genom åren utabetat en ett eget sätt att räkna,att ha koll på pengar,komma i tid någonstans osv.. men det är ju oxå extremt energikräveande..å ibland hamnar jag i dom siuationerna när jag inte kan greppa allt..eller där jag måste säga tyvärr..jag kaninte räkna så..
har en dotter med samma diagnoser..
hon får ett saltkorn bättre hjälp än vad jag fick i skolan…
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Aspie: nej jag har inte bett om utredning det är så mycket annat på gång just nu så jag vet inte om jag orkar med en sån utredning också.Jag har ju alltid känt mig udda jämfört med andra människor och gått min egna väg genom livet.så på så sätt har jag på något sätt fixat det ändå men tufft har det ju varit ej att förnekas..Utböling det är jag det.
Varma kramar Eva

Hoppas du får en utrednin g OM och NÄR du vill det Eva…
Det kan underlätta.. Kan…ha det bra..
kram

Tack! Starsofsvea: Det kan jag tänka mig att det gör…men jag undrar om läkarna skulle lyssna på mig o ta mig på allvar..om jag sa vart problemet låg..det verkar ibland som om att psykiatrin tror att jag springer där för skojs skull i fiskar efter problem..

japp…det känner jag allt för väl igen… man e dörädd för att ens säga att man har ont i huvet…suck…
kram på dig..

Sorgligt men sant..
Tackar för kramen
Eva, be om remiss. Kötiderna är så långa ändå. Kanske flera år om du har osis.

sant som apsie skiver..tyvärr,,,,

Jag ska få göra ett test hos min KBT terapeft vad exakt testet innehålelr vet jag inte riktigt men iaf för o se om jag har inlärnings problem och Dyskalkyli det här testet är upplagt på 2 ggr och 1 timme åt gången.
är bara så rädd för att klanta till det .att jag inte förstår frågorna så att det ger fel svar vid testet.
för det vore ju jag i ett nötskal
Kram Eva

Fusklappar är grejer och miniräknare på mobilen =) Nu är inte matte eller sifror mitt personliga problem men känner nån som har det och h*n kör med fusklappar i vardagslivet. Alltså till affären och sånt… på prov ska man ju inte fuska men det fattar ni nog att jag inte menade, men lika bra att vara tydlig :P

Hej. jag blev diagnoserad med dyskalki för 3 år sedan i samband med en utredning på arbetsförmedlingen.
så som många andra innan mig skriver så trodde även jag att det var något fel på mig i skolan för jag klarade verkligen inte av plus, minus, gånger och sådana saker för att inte tala om % Tack gode gud för miniräknare med % på
däremot så har jag ett väldigt bra sifferminne som gjort att jag klarat av att jobba i 10 år som expedit och oftast så syns det ju på kassa apparaten hur mycket pengar man ska få och ge tillbaka.
ekonomin brukar jag kunna få ihop men att göra typ en budget brukar alltid gå galet.
men huvudräkning är helt dödsdömt. Usch.
håller med #20 miniräknare på mobilen, det är grejer det.

Man går inte till psykologen för att testa om dyskalkuli unan till talpedagogen och där får man göra tester på datorn. Så var det för mig i alla fall. Det var jätte skönt när jag fick reda på varför jag inte hängde med de andra i skolan. Men man hittar på sätt att kompensera och det är energikrävande som någon skrev tidigare. Men med jävlar anamma så klarar man det mästa men man får slita hund.
Du är absolut inte ensam om detta, jag har inte fått en diagnos än fasten jag har gjort två utredningar dock var dessa två personer psykologer som inte hade den kompitens som krävs för att kunna diagnosera.
Idag håller jag och min jobb coach på att försöka fixa så jag får en utredning och jag behöver verkligen detta. Jag kommer inte klara av att söka jobb i en affär annars.
Det är min stora önskan att söka jobb och kunna få arbeta i affär, jag vill verkligen göra det, men det tar emot när jag letar efter jobb.
När jag gick i skolan så ibland kunde jag inte säga vad 5+5 var, så illa var det ibland. och när jag gick på högstadiet så det var många gånger som jag gick till min lärare(mentor) med gråten i halsen och sa att jag inte alls klarar det jag vet inte hur man gör. Men det lyckades, jag fick ett G i nian så jag slapp gå på IV och läsa upp :D
Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke