schampo kan ge ditt barn adhd ?
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article6510823.ab
Någon som tror på detta? själv gör jag det inte!
Hörde det på nyhetrna i morse. Undrar hur mkt riktig fakta det finns i detta?
Jag tvättar iof håret och har hudlotion. Om de innehåller dett ämne vet jag inte. Har dock svårt att tro på detta.
Läste ni kommentaren en hade gjort till artikeln? H*n skrev att schampo var helt onödigt och att h*n endast hade sköljt sitt hår i så hett vatten som möjligt i 30 år och att det funkade utmärkt.
Undra jag hur h*n ser ut och luktar?

#4 Jag tror faktiskt att det kan fungera jättebra. Om man inte irriterar håret och hårbotten så mycket med kemiska ämnen produceras inte lika mycket fett och håret slits inte heller på samma sätt. Däremot kanske inte på alla hår, men jag har hört det förr.
För flera år sedan fick jag för mig att testa att göra så och det var jobbigt för håret blev fett i början, men efter ett tag så blev det bättre och sedan blev inte håret alls lika smutsigt.
En jämförelse kan man göra mellan "ungdomar" som tvättar håret varje dag och äldre som kanske tvättar en gång i veckan. Mitt hår blir fett på två dagar om jag inte tvättar det, medan min svärmors hår håller sig fint jättelänge.
Inte ens när hon tycker det gått lång tid 1,5 veckor så ser håret det minsta illa ut.
#5 Men blir man av med den "smutsiga" lukten av håret då genom att bara skölja med varmt vatten? Och hur varmt måste vattnet vara för att det ska ge effekt?

#0 Jag tror att det kan påverka faktiskt. Även om jag främst tror det är ärftligt. Jag har dessutom sett en artikel om precis detta tidigare men då gällde det en undersökning om allergier, återkommer när jag hittat länken.
EDIT: Jag hittade inte exakt det jag läst innan men ett klipp från SVT som handlar om exakt detta och då är det tydligen en svensk utredning som har gjorts!

#6 Jag vet faktiskt inte, men det kan ju knappast vara bra att skålla håret, varmt som i vanligt duschvatten gissar jag. Kanske kan man parfymera håret lite? ;o)

Jag blir SÅÅÅÅÅÅ jävla arg av sånt här…. Det känns lika sant som att vuxna som har sockersug har ADHD som tidningarna blåste upp för några månader sen…. Det är inte det att jag ser det som en omöjlighet i det men när dom inte kan backa upp sina "bevis" eller hänvisa till säkra källor…. Hallå?!
Det enda dem vill är att skrämma folk, det är medias uppgift.
Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

#9 Anser du inte att undersökningen de hänvisar till är en säker källa?
Jag är mycket skeptisk till den här typen av slutsatser då jag tror att det ofta kan vara samvariation och inte säkert att det ena ger det andra.
För ett tag sedan hörde jag att alkoholbruk hos en gravid kvinna kan leda till ADHD. Om den slutsatsen dras utifrån att kvinnor som dricker under graviditeten får barn med ADHD, skulle förklaringen lika gärna kunna vara den att personer med ADHD löper betydligt större risk att bli beroende av droger och alkohol än andra och därför är kvinnor med ADHD samma personer som de som dricker alkohol och därför får kvinnor med alkoholproblem barn med ADHD. Det enda det i sådana fall skulle säga var att ADHD 'är ärftligt.
Att ADHD är ärftligt och att personer med adhd missbrukar i större grad anses ju bekräftat.

#11 Jo men det finns också MER forskning kring ett eventuellt samband med alkohol och barn med ADHD. Alkohol är känt som en bidragande faktor och man har fått fram enhälliga forskningsresultat som påvisar ett möjligt samband mellan alkoholkonsumtion under graviditet och att barnen sen löper större risk att få ADHD. Men SCHAMPO?? Det är det jag sätter mig emot. Precis som du själv säger i ditt inlägg, det är antagligen fler variabler inblandat i verkligheten. Men i artikeln framställs schampo och annan kosmetiska som absoluta faktorer och ensamma skadeverkare… DET tror jag inte på….
Jag tror inte en sekund på det här.
Att ftalater är otäcka saker är inget nytt. Om de skulle ligga bakom ADHD är ju inte lätt att säga något om. Det är, trots allt, ett antal procent som inte kan förklaras med ärftlighet. Men att shampo skulle vara enda orsaken låter lite överdrivet.
Det finns en mängd andra ämnen som jag inte heller skulle vilja ha att göra med, t ex diaminer.
HH
.