Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettannat-npf-relaterat
Läst 3812 ggr
snurro89
2010-01-24 12:39
0

Tarot

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Funderade om ni Bokstavsfolk tror på olika saker som tarotkort eller är det bara trams? Själv har jag osho zen tarot, alltså "spådomskort" Ni kan ställa vilken fråga ni vill!! så svarar jag enligt vad tarot korten säger, är ni intreserade? aa, skriv ett inlägg till den här "tråden" då baraGladTungan ute

Casiopeia
2010-01-24 13:54
0

Man kan ju ha lite olika syn på det där med tarot- men egentligen kan man använda dom utan att blanda in övernaturligheter eller framtidstydning.

Personligen använder jag mest mina kort som rådgivning, inte för att spå med. Grejen med korten är ju att de är fulla med symboler och bilder som väcker associationer. När man associerar fritt från slumpvis utvalda kort och bara använder sin intution och magkänsla kommer man åt sitt undermedvetna.

Låter iof flummigt det också,. men jag tror ofta att det är så att man "innerst inne" känner på sig eller vet hur saker och ting ligger till. Vårt medvetna och vår logik trycker ner det där och för att komma åt det kan det vara bra att ha tarotkort eller liknande som hjälpmedel. T.ex om man ska fatta ett beslut och velar och inte vet vad man ska välja. Innnerst inne vet du säkert hur du ska göra, men det kan vara svårt att lägga allt åt sidan och bara känna efter.

Egentligen skulle man lika gärna kunna gå till bokhyllan, dra en bok på måfå och slå upp en random sida och en random mening och sannolikt kunna tolka in ett jättebra svar på frågan i just dom orden. Inget magiskt med det egentligen- men det hjälper dig att känna efter.

(sen kan man ju utveckla det resonemanget och säga att alla innerst inne har möjligheten att se framtiden och att man därför kan använda korten för det också…)

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Sweetelle
2010-01-25 09:54
0

Casiopeias beskrivning stämmer väl med hur jag själv resonerar. Jag har skaffat tarotkort för några år sedan, men har inte lyckats lära mig alls vad de olika korten står för, dock. Jag gillar tanken på mystik och övernaturlighet även om jag inte tror på det som övernaturligt. Dock tror jag på att det finns mycket vi uppfattar och reagerar på i vår omgivning som vi inte själva riktigt tolkar så bra. Har alltid tyckt det varit intressant med folktro och liknande, hade gärna haft lite tomtar på mitt loft (bokstavligen och inte bara bildligt som det är nu ;o)

[Fiction]
2010-01-25 11:11
0

Även jag använder mina Tarot-kort pådet sätt som Cassiopeia beskriver. Det är ett ganska bra sätt för mig att fånga mina tankar på.

tarotlasse
2010-01-25 20:33
0

Jag har använt tarotkorten i många år och i dag jobbar jag med tarotkorten och som medium på heltid.

Men stor skillnad i arbets sätt  som medium jobbar man med kontakt med andevärlden och att kunna lämna bevis på att andevärlden existerar genom att kunna beskriva anden till utsende och till sätt och även få fram specifika saker om anden.

Som tarotläggare jobbar man med sin intuition sin inre röst och inte med andevärlden.

Som tarotläggare kan du ge en vägledning och ge råd om framtiden.

Men många tror att vi kan se vad som sker i framtiden men det är inte sant.

Det finns ingen som kan se vad som sker i framtiden men det man kan göra som tarot läggare eller siare  är att se möjlighterna som finns i framtiden.

Sedan är det alltid du som person som bestämmer vilken väg du går och genom dina egna beslut så kan du påverka resultatet av en tarotläggning.

Därför man säger att en spådom enbart är en vägledning på vad du kan göra i framtiden.

Många tror att man läser sig till vad korten betyder men det går inte att läsa sig till.

Läser man sig till kunskapen så lär man sig bara en annans persons tolkning av korten.

Det man gör när man läser korten är att man ser på bilden sedan berättar man vad som dyker upp i tankarna.

Och det kan vara olika gång för gång och för kort till kort.

Så ett kort kan betyda helt olika saker gång för gång det är alltid dom första tankarna som gäller och som är vår intuition.

Att ha ADHD är en stor fördel som medium och tarotläggare.

Eftersom vi med ADHD har lite svårt att hantera intrycken vi får från hjärnan så går vi på det första som dyker upp i hjärnan.

Och det är alltid den första tanken som dyker upp i intuitionen eller i kontakten med ande världen sedan så går det logiska tänkandet in  och kan röra till allt.

Så faktiskt en fördel och lättare för oss att lyssna på vår intuition som alltid är den första tanken som dyker upp.

Lasse

dragonstar
2010-01-25 22:57
0

Jag är intresarad av allt som ahr med andligt och olika redsakp i den genernen. Även kropp och själ. Har en engen tarotlek sen några år tillbaka men har inte lärt mig den ennu.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Casiopeia
2010-01-26 02:00
0

#4 Bra skrivet! Håller helt med dig där. Sökte efter ordet "vägledning" men kom inte på det när jag skrev mitt inlägg. Det är ju så korten funkar bäst, som vägledare.

Håller med i din syn på framtisskådning. Att man bara plockar upp möjligheterna, tendenserna till vad som kan komma att ske. Tror inte på något fast fixerat öde, men att allt som händer är en kedjereaktion på något som hänt tidigare. För den som är uppmärksam och lyssnar på sin intuition kan man plocka upp tendenserna i förväg och på så vis få en bra känsla av vad som är på väg.

Intressant det du säger om medialitet och ADHD, det har du säkert rätt i.

#2 och #5. Om ni vill lära er korten så är det som tarotlasse säger inget man ska läsa innantill, utan det är viktigt att hitta sina egna tolkningar. Det tar så klart lite längre tid att hitta sin egen definition av varje kort, men det blir så mycket bättre resultat då. Däremot är det inte fel att använda böcker/hemsidor med förklaringar som inspiration- bara man inte tar andras tolkningar bokstavligt utan vågar välja och vraka och tolka om. En bra sida som jag använder mig av när jag är fundersam är Learntarot.com . Om ni klickar på länken "cards" i menyn till vänster så ser ni att dom har väldigt utförliga beskrivningar för varje kort med många olika "ledord" att vraka mellan. Om inte annat bra i studiesyfte.

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Asnees
2010-01-26 11:32
0

Min man spår i kort precis som sin mor och hennes moster de använder en vanlig spelkortslek.Han har provat att spå i en tarotlek och det går bra det med men symbolerna säger honom ingenting.Vi är båda väldigt intresserade av det övernaturliga.

timmelin
2010-01-26 12:43
0

Tycker att det är intressant

Var nyss inne och tittade på de kinesiska åren. Och blev riktigt paff då allt stämde på mig.

Testade då min dotter, min son och min man och det kändes verkligen helrätt

Sådant är konstigt men otroligt intressant

Kan ju inte vara slumpen då det stämmer precis på mig och mina nära och kära

Eller ?

snurro89
2010-01-30 01:10
0

beror på timmelin