ADHD och bio - funkar det?
Jag skall strax iväg och se Avatar på bio och tog därför min medicin lite senare i dag, för jag vill inte sitta inne på bion och känna att den börjar gå ur kroppen.
Har tidigare haft enoma problem med att se film på bio, eftersom jag inte kan koncentrera mig när det är så mkt folk omkring mig. Har alltid fått se om de filmer jag sett på bio, då jag missat så mkt att jag knappt förstått handlingen. Dessutom brukade jag somna om jag satt still för länge. Innan jag visste om min ADHD, har folk som gått på bio med mig och efteråt velat diskutera den tyckt att jag var jättekonstig som inte kom ihåg nånting, men nu vet jag ju vad det beror på.
Jag älskar film och är ngt av en filmnörd, men bio har liksom aldrig funkat. Detta blir första gången jag går på bio med Ritalin, så det blir ngt av ett experiment.
Hur är det för er andra med ADHD? Klarar ni av att se på bio? Och ni som medicinerar med CS; upplever ni någon skillnad med och utan medicin?
Jag kan se på bio, älskar att gå på bio faktiskt. :)
Men den jag brukar gå på bio med är nog inte så förtjust i mig på just bion.. För att kunna sitta "still" och koncentrera mig så måste jag hålla på med nåt, oftast blir det att jag vibrerar med benen. Alltså har tårna i golvet och för benet upp och ned, låter inget men andra säger att det är störande. Måste också pyssla med nåt med händerna, det gör jag jämt annars också iofs, fast det är nog inte störande för andra i alla fall.
Jag kommer ihåg det mesta av filmerna, men ofta när jag ser film eller TV så spårar tankarna ur och tänker på annat, men jag kommer på mig själv och återgår till filmen. Så jag kan diskutera filmen och så, men inte mer än generellt och de detaljer jag hinner snappa upp. :)
Är bättre med Concerta, har lättare att sitta still och koncentrera mig. Mden måste fortfarande pilla med nåt och så..

Om filmen är riktigt riktigt bra så jag kan gå in i den helt går det utmärkt, annars tröttnar jag fort, eller snarare blir rastlös och undrar hur lång tid det är kvar. Föredrar att sitta hemma i soffan och kolla, det går att pausa för toalettbesök, det går att prata lite smått med sällskapet och disskutera vad som händer och somnar man kan man ju faktiskt se om fimen senare=)
Jag har visserligen ADD, men jag har galet svårt att klara av att sen en film eller serie utan att smita iväg när det är reklam & göra annat…
Har vi lånat eller hyrt film måste jag pausa, vilket leder till sura miner.
Försöker jag låta bli kryper det i kroppen & jag blir frustrerad som bara den… Till slut börjar jag känna efter om jag inte måste på toa (vanligaste ursäkten) & jooo då, det måste jag ju ^^
På bio är det värre… Tankarna kan vandra iväg eler så kikar jag runt lite på andra medan jag vräker i mig godis eller börjar viska till den jag är med, kollar mobilen osv… Men om filmen är bra brukar jag ryckas med, så då skonas jag. Men då har jag bråttom ut när filmen är slut.
Av den anledningen går jag sällan på bio. Tycker ändå att ljudet alltid är för högt lite konstigt iom att jag tydligen pratar rätt högt), liksom priset nu för tiden ^^

Nä, jag har aldrig klarat av bio. Är svår med filmer öht, har svårt o hänga med o brukar ha svårt o hålla tyst. Pratar o kommenterar o frågar om handlingen som jag förmodligen skulle ha fattat om jag bara hade kollat.
I bio är ljudet för stort för mig, känner mig lätt attackerad av ljud o bioljudet är för mycket för mig, även stora duken, allt blir för mkt. Folk o trängsel, förväntas sitta still o tyst, allt sånt gör att jag inte går på bio.
Kan tänka mig att du säkert får mer ut av det med effekt av medicinen, hoppas det blir trevligt o bra!
Jag älskar bio.
Blir liksom uppslukad av den. Men visst käkar jag popcorn, dricker dricka och säger någon kommentar till den jag är med
Har tom varit själv någon gång på bio då jag bodde tillfälligt i en annan stad. Det fungerade alldeles utmärkt.
Jag har också en tendens att komma in i en film om det bara är typ en kvart kvar på tv. Ungarna och maken brukar roa sig med att jag kan störttjuta av en film även jag bara ser slutet och det är sorgligt.
Men något som jag inte kommer till ro med är att gå och fika eller ta en lunch ensam. Känns som alla tittar, jag vet inte vad jag ska göra av händer eller fötter etc.
Någon mer som har det problemet?
( Hoppas fiction att det för ok, men denna sidfråga)
#5 Javisst, för min del är det okej. Jag försöker uppmuntra till kreativt kaos. :) (Angående din fråga.)
Ja och det är något som vi har gott om eller hur
Kram
#5 Nä jag kan inte äta eller fika ensam. Blir dö nervös av alla som glor så jag börjar skaka och då kan jag inte sikta rätt med en gaffel he he
Har en son, 16, som har Aspergers o han älskar bio, men han kan börja störtböla om det är sorgligt o ska förklara scener för mej om jag t ex inte sett alla Harry Potter-filmer, han vill ju att jag ska hänga med, då får jag hyscha hela tiden, han har hög o stark röst, o kan slänga ur sej högljudda kommentarer, men han njuter av varje sekund, han går på bio ensam eller i sällskap av mej, mamma, men jag är lite orolig när han går ensam för jag vet inte hur folk reagerar på honom o vill skydda honom så han inte blir ledsen om någon ber honom vara tyst eller nåt…

Jag har inte varit på bio än sedan jag började med Concertan, men vi har pratat om att gå o kika på Snabba cash, så jag får se om jag märker nån skillnad. Hoppas det. Men förr så var jag okoncentrerad till max, hade svårt att fälja med i handlingen om det inte var en film som fängslade mig direkt. Sen kollar jag på alla som sitter i salongen o upp i taket o där bak där själva projektorn är. Det räcker med att nån viskar lite längre bak eller prasslar med godispåsar för att jag ska tappa fokus.
Kan oftast inte heller redogöra efteråt för vad filmen handlade om. Det blir typ t ex "det var ett bankrån och så blev det en biljakt….o två dog i slutet"!
Ööööh
Oftast när jag föreslår hemma att jag skulle vilja se en film som verkar bra, så säger min sambo att "men, den såg vi ju förra månaden ju!" Jahaaa!??
Jag har (konstigt nog) inga problem alls med att se på bio, eller för den delen teater, opera eller annat som folk brukar ha svårt att koncentrera sig på.
Blir precis som någon annan sa helt uppslukad av upplevelsen så jag behåller fokus. Dock är det en stor fördel om ag har något att pillamed/äta under tiden (läs: godis) annars kan jag somna eller bli rastlös.
Hemma i Tv-soffan sitter jag alltid och pillar med något pyssel samtidigt som jag tittar. Typ virkar, tecknar eller så.
Däremot att gå och fika ensam- ja det är skitjobbigt! För att inte tala om föreläsningar!!
11: Spännande att det är nån annan som kollar in allt folk och sånt, känns som att de det bara är jag som gör så. Tittar alltid runt en massa på alla andra när jag är på bio, teater, föreläsning och sånt. Men alla sitter still och tittar rakt fram, utom jag.
Så det var kul atts e att jag inte är ensam, fast det alltid känts så. :)

#13 Jag kollar alltid på folk=P

Jag tycker nog bio funkar bättre än att se film hemma, på bion släcks ju salongen ner, duken är stor, ljudet högt och allt fokus hamnar på filmen.
Hemma far jag runt som en flipperkula och kan sällan sitta still och koncentrerar mig på filmen. Däremot får jag otroliga krypningar i kroppen och har svårt att sitta still på bio om filmen är lång och/eller tråkig. Barnfilm brukade jag oftast somna på när jag gick med barnen…

Förut så somnade jag när filmen var tråkig. Eller bara inte fångade mig..
Matrix 2 och 3, samt End of Days har jag somnat på. Och snarkat. :o
Står det