Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettadhd-add
Läst 5590 ggr
[YlvaP]
1

Dålig på namn

Är det fler än jag som är dålig på att komma ihåg namn? Är personen inte intressant så kommer jag aldrig ihåg. Inte heller om jag bara har hört namnet som tex när jag bokar läkartid och sen kommer dit några timmar senare så frågar dom alltid efter vilken läkare jag skulle gå till.

HannaM
0

Jag har en tendens att inte ens lyssna när folk presenterar sig. Ful ovana minst sagt. Därför har jag sällan en aning om vad folk heter. Om jag väl lyssnar kan det fastna men oftast är jag för rädd för att säga fel för att använda namnet. Det kommer först när jag är 110 på att det är så han eller hon heter.

[Tassy]
0

Jag är glad att jag minns mitt eget namn. Är helt bakom kärran med namnminnet.

Zaphix
0

Det finns ju så mycket viktigare saker att komma ihåg, så namn nöts in allt eftersom hos mig. Lägger ingen energi på att komma ihåg namn.. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

rataxes
0

jag kommer aldrig ihåg. men jag frågar flera gånger. sen när jag kan det glömmer jag det inte så lätt..

Svea-
0

Tror jag e för stressad inombords för att lyssna så att jag hör vad olk säger i tex telefonen å vid möten så jag glömmer bort eller har ej ens hört vad dom heter.

När jag jobbade på dagis eller skolan så kanske det var nått barn jag ej kunde namnet på men det var inte alls ofta.Men dom jag jobbade med kunde jag bara namnet på dom jag tyckte var okej.så där vet jag att jag väljer om jag vill lära mig eller ej.

nån form av stress är det i alla fall eller panikkänsla kanske som får mig att ej höra för jag tycker det e skitjobbigt på möten och i telefonen.Men värst är teleonen för mig.

men hhmm..på en föreläsning ang hjälpmedel för människor med ADHD kom jag ej i håg vad föreläsaren hette sen när min arbetsteraput frågade,MEN jag kunde beskriva henne in i minsta detalj och då kom hon på vem det var/hon hette.Dom är kollergor.

äähhh…jag svamlar bara nu.. kram på er..

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Jenny7744
0

Jag är också jätte dålig på att komma ihåg namn på personer, städer, filmer o musik med mycket mer!! Är nog för stressad för att komma ihåg det också o lägger all energi för att ta in det runt omkring!

Asnees
0

Jag är också jätte dålig på att komma ihåg namn inte ens artister som är bra eller låtar kan jag komma på.Men har jag hört det mycket eller allra helst haft det nedskrivet på ett papper så har jag mycket lättare att plocka fram det i huvudet.

Det finns människor som upprepar namnet men det är lite irriterande man kanske skulle göra det för att komma ihåg.

Jaha du Annelie då ska vi se här Annelie.Annelie du kanske kunde……osv.

Svea-
0

# 7

det där med upprepande av namn blir jag galen på.. men visst det fyller ju sitt syfte för inte kan jag glömma bort det då eft allt förbannade upprepande.. men det blir inget positivt minne av namn då…

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

[YlvaP]
0

Ja musik och artister och filmer är jag jättedålig på. Gubben min måste alltid luska ut på det jag beskriver.

Mysan59
0

Jag säger jämt fel namn till fel person! Har alltid gjort, kan bli lite lustigt ibland, mindre lustigt andra ggr Tungan ute

timmelin
0

Ja namn glömmer jag ofta nästan direkt efter att personerna har sagt sitt. Därför känns det så knäppt alltid när man presenterar sig vid större sammankomster och tar i hand, namnet på personen är ju glömt liksom direkt.  Så det känns ganska onödigt att gå runt och presentera sig liksom Tungan ute

Filmer, böcker och musik-titlar är lika svårt för mig att komma ihåg som namnen. Brukar ju som någon sa ovan alltid få beskriva vad filmen tex handlade om och mina vänner "mobbar" mig för detta på ett kärleksfullt sätt. Flört

LenaR
0

Jag har dåligt namnminne, men bemödar mej verkligen om att lära mej namn. Särskilt när det gäller mina elever skäms jag när jag inte minns. Jag har lärt mej flera memoreringstrick, men kommer inte ihåg att använda dem… Oskyldig

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Mysan59
0

Men även om jag VET vad folk heter, såsom mina barn Tungan ute så säger jag ofta fel namn ändå, innan jag hittar rätt.

När dom var små och man blev upprörd över nåt dom gjorde, så var det hela tiden: R, nej S nej M…. gör inte så… Flört

[YlvaP]
0

Ja det har jag själv problem med.

NaimaG
0

Jag är en jäkel på att memorera så namn, personnr, telefonnr, portnr; you name it; är inga som helst problem för mig.

timmelin
0

Något som är konstigt är att jag alltid kommer ihåg koder. Döskumt eftersom jag inte är matematiker.

NaimaG
0

#16 Behöver inte vara matematiker för att komma ihåg koder. Ett sifferminne räcker. Skrattande

timmelin
0

Aha då är det väl det jag har. Skönt att vara bra på något iallafall

:)