Denna okunskap om npf
Läste detta inlägg på facebook som en av min dotters bekanta hade skrivit.
citerar mamma: ja,sån bokstavs-sjukdom du vet,typ cp,adhd å damp,sånt som inte syns utan de märks….
Jag låg sömnlös hela natten nästan för att jag inte besvarade detta.. Blää.

Ja jösses!
Du kanske besvarade det senare?

Jag kan ju tycka att vedebörande bör upplysas om vad cp är. Det hörde ju inte alls dit och väldigt många har inte klart för sig att det är ett rörelsehinder och att det inte alls behöver vara förenat med något intellektuellt handikapp. Dessutom syns det för det mesta ifall någon har svårigheter med armar och/eller ben.
Ja, jag påpekade detta oxå. Glömde bara skriva det här. Det som retar mig mest är att hennes inlägg följs av en massa kompisar som bara skriver HA HA HA HA HA
hade lust att skriva mkr mer men stålsatte mig för att inte starta ett bråk och för att skydda min dotter
#5 Ja jag håller med om att man hisnar över denna okunskap. Det som retade mig ännu mer var att dessa bekanta skrev efter i tråden … HA HA HA HA HA
Blev sugen på att skriva det var fel och kränkande och mkt lågt gjort att så öppet håna och göra sig rolig på bekostnad av funktionshindrade människor

aspie, det förstår jag att du ville. Ibland biter jag från, när jag känner att jag har energin o ödsla på oförstående människor. När jag inte har det, så skiter jag i o kommentera ens. Det är mer synd om dem, som inte fattar bättre.
#7 Du har så rätt så siem. Oftast orkar jag inte argumentera alls 
Nu blev jag irriterad. Har ju inte läst din tråd om detta aspie innan och det är ju äckligt skrämmande när man läser ett sådant här inlägg och ser den människosyn som din dotters vänner har.
Är ju likadant om du slår in ADHD eller damp på youtube, hur många låtsar inte som om dom blev helknäppa och studsar runt och slänger saker på de sidorna.
Skulle folk håna reumatism, diabetes och cancer nä, tror inte det
Nu är jag arg 

jjooo,,, men så här e det ju,,, det man inte vet nått om ,, slänger man ur sig.. i såna här former då.. å nnää.. det e inte rätt eller bra på nått sätt eller vis.. men så här e det.. å det e ett faktum.. ofta så e det så att man häller bensin på brasan i tron om att det ska gå att släcka den med denna vätska.. det går inte..
det blir bara värre … tyvärr..
det e lite som att tjafsa eller nått sånt med anna anka.. det funkar ju liksom inte.. då ger det mig mer att stå och prata med en bergvägg..
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.
haha
den gillade jag svea
ja jag föredrar också bergsväggen :)
då kan vi stå tillsammans och anna anka svissar runt som den hon är hihi

# timmelin … hahahah,,,bara att se henne kuta runt å försöka få i gång nått är ju ren underhållning!
näää… men det har tagit tid för mig att komma till denna insikt.. världen är full av dårar .. jag är inte en av dom även om jag har en sk diagnos.. så är jag en av dom som har mest insikt,empati,och sunt förnut.. så det blir "vi" som står när dom andra faller i sin okunskap och oförstånd.. det blir "vi" som hjälper dom i slutändan ändå..
ffyy…vilken syn på saker å ting/livet jag har.. men jjaa.. jag e den jag e.. med ADHD å allt 
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.
Ja visst är vi starka.
Tror att det är vi som griper in för att hindra ett rån, en misshandel mm. Dom "normala" tittar nog bara åt ett annat håll för dom vill ju inte lägga sig i blääää
Vi är goa impulsiva kasismatiska människor som älskar att vara oss själva när vi är på topp 
Och som vågar vara oss själva och inte linda in oss i någon annan syn på vad som är normalt
eller hur ?

#5 Nej det finns inte alltid intellektuella funktionsnedsättningar hos personer med NPF. Det kan göra det precis som vid cp.
Att jag nämnde cp var mest för att det är en gammal fördom att cp och utvecklingsstörning skulle höra ihop.
Aspie: Det måste vara smärtsamt att läsa dom inläggen. Fy säger jag. Skulle jag få läsa några sådana kommentarer om min sambo skulle jag bli fullständigt vansinnig!
#9 Att söka på youtube och liknande är att be om förnedring och ilska. Där verkar det finnas så mycket skit att man blir alldeles mållös och väldigt nedstämd över hur människor kan bete sig. Jag är tämligen säker på att alla diagnoser kan förlöjligas. Allt kan förnedras och förlöjligas.
Inte ber jag att folk ska söka på youtube. Bara att det finns massor med skit just om bokstavskombinatons problem där.
Ja människor kan var elaka, så visst kan alla handikapp förnedras. Men jag tror att vi är mer utsatta än andra. För vi anses som jobbiga, knäppa, elaka mm

#15 Jag menar inte att du ber folk söka på youtube. Det är ett missförstånd utan om man gör så blir man bara ledsen.
Det kan kanske stämma att NPF kan uppfattas som jobbiga fast jag tror att fler kan uppfattas så. Det finns nog en ganska stor intolerans mot allt som kan uppfattas som avvikande. En del verkar ju också ha behov av att hävda sig och då kan alla råka illa ut som av olika anledningar inte kan försvara sig. Det kan vara både barn, djur, äldre eller människor med funktionsnedsättningar.
Trodde väl att du menade så, du brukar vara så go och inte vara typen som tillrättavisar andra :)
Ja och jag vill inte säga att vi är bara snälla, toleranta och goa utan att vi också kan vara lite jäkliga ibland
#14 Ja jag blev både arg och ledsen när jag läste inläggen. Men för min dotters skull så lade jag band på mig annars hade jag nog fräst från lite starkare
#5 Herregud.. ibland undrar man vilken utbildning folk sitter på när de tror att individer med en lr flera diagnoser är mer korkade än dem själva -__-'

#17 Tack
.
Jag tror itne det handlar om okunskap, eller utbildningsbrist när folk häver ur sig sådana där saker. Nuförtiden vet ALLA att en cp-skada inte behöver innebära någon begränsning av intellektet, och ändå säger man saker som att något är "helt CP" eller så. Det är en känslomässig sak, att vilja stöta ifrån sig allt som är annorlunda eller så som man vill framstå att inte vara själv, vi och dom. Vi är normala, de har bokstavsdiagnoser. De är annorlunda, dem är det fel på, vi är bättre än dem. Det är KÄNSLAN som detta resonemang ger som man är ute efter när man säger såna saker. Dvs ganska omoget socialt spel som man borde vara för vuxen för att befatta sig med.