add eller aspergers?
Min 10 åriga flicka är en drömmare tyst o lugn men har stora koncentrationssvårigheter i skolan svårt med det sociala samspelet med kompisar även om hon har några. om tex leken förändras så förstår hon inte och de andra fattar inte varför hon inte förstår. Hon tycket inte om när planer änras allt ska vara som det är sagt. Hon kan kasta o bolla med en boll hur länge som helst hon snurrar med bollen även om hon läser eller ser på tv. Protesrerar mot mycket här hemma menaldrig mot lärarna i skolan är väldigt omtyckt av dem. Hon säger att hon trivs i skolan även om jag ser när jag är där att hon är mycket ensam o utanför. Känner någon igen detta?
Tack för tipset !
Jag känner igen mig ganska mkt i din beskrivning och är i dag diagnostiserad med ADHD med Aspergerdrag. Blev diagnostiserad så sent som nu i somras, då jag just fyllt 30.
Jag fick under utredningen veta att jag som uppfyllde såväl en Asperger- som ADHD-diagnos, men att jag numera fungerar "för bra" socialt sett för att det skall vara aktuellt med en fullständig Asperger-diagnos för min del. Efter att jag har börjat Ritalin för min ADHD, har jag dock märkt att Aspergerdragen blir mer framträdande. Tydligen är det inte särskilt ovanligt att en obehandlad ADHD till stor del döljer en Asperger-diagnos (vilket egentligen är fullt logiskt om man begrundar det). Vad jag vill säga med detta, är att dessa diagnoser ofta går in i varandra och att det inte är helt ovanligt att man har såväl ADHD som Aspergers.
För övrigt, vill jag ge dig en eloge för att du är en uppmärksam mamma. 

fiction, så sant! väldigt uppmärksamt av dig jenniella att uppmärksamma din dotters beteende på ett så klarsynt sätt. många föräldrar väljer att blunda.
och som både aspie och fiction framhåller, diagnoser går in i varandra och har ofta drag av varandra osv.. men många människor man möter har ju drag av nåt, men det behöver inte betyda varken det ena eller det andra. huvudsaken är att man mår bra, sen om det måste till en diagnos för att man ska fungera, må så vara, men om allt fungerar är det inte så viktigt…