Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikett: läkemedel-behandlingar
Läst 15386 ggr
[Fiction]
0

Centralstimulantia och viktnedgång?

Ni som äter CS, hur har ni reagerat på medicineringen? Har den orsakat ngn viktnedgång? Finns det något sätt ni har märkt som gör att man kan undvika denna biverkning?

Jia-
0

har gått ner i vikt.. dock endast positivt för mig..

att ha regelbunda mattider å äta lite även om man ej är hungrig..

jag äter tex frulle innan jag tar medzen…

[Fiction]
0

#1 Tack för ditt svar. Glad

Det där med frukost innan medicinen var ett bra tips som jag skall ta tillvara på. Jag brukar vara duktig på att äta regelbundet, men har svårt att hålla vikten ändå. Går lätt ner i vikt, även av antidepressiva vilka man normalt sett brukar öka i vikt av. Jag behöver det inte, är underviktig redan som det är.

Jia-
0

Vassego… så lite så…

Kan vara bra att äta mera under dagen oxå.. många mindre mål mat å mellis…

Puhlo
0

Jag gick ner 9 kg i början av min ritalinkarriär. Skulle gått ner mer om inte min diabetes hade stått i vägen för "oj jag glömde att äta". Fick dessutom sjuka blodsockerdroppar då jag nästan hotade att mörda både fästman, katt och hundarna. :S

Zaphix
0

Jag hoppas på viktnedgång, vore helt fantastikt. Enda gången jag har hoppats på en biverkning. :)

Vet inte om jag fått viktnedgång än, gått på 18 mg i tre veckor och 36 i en vecka bara nu. Så nu kanske..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Fiction]
1

#5 Okej, då hoppas vi på det för din skull. Glad

Själv vill jag inte bli mindre än jag allra redan är. Size zero, that's me. Himla tur att man har bröst och höfter, så att det inte syns så mkt som det annars hade gjort.

Lostlie
0

gått ner 11 kg ganska snabbt….på ca 6 månader…

Har stannat nu, tack o lov. Ser ut som en pinneObestämd… men har faktiskt gått upp ett kg denna månaden, så det blir inte värrre än såhär.

[aspie]
0

Äter ni samma medicin allihop ni som gått ner i vikt?

Lostlie
0

#8 jag har Concerta.. det verkar vara lite blandat kompott här… tyckte jag såg någon här som åt Ritalin?

Svea-
1

Concerta äter jag å har gått ner.. dock ej så mycket lagom typ..

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

timmelin
0

Vad bra. Den medicin jag äter just nu går jag upp av. Ska träffa läkaren nu igen den 22 februari. Hoppas för guds skull att jag kommer ihåg detta. Missade ju sist.

Men vad jag läste ut av detta så ger all centralstumulerande medicin viktnedgång.

Någon som gått upp eller stått stilla av sin medicin?

[YlvaP]
0

Jag hoppas att jag också går ner av dom medzen när jag väl får börja med dom. Jag skulle behöva gå ner.

Emaljoh4
0

Jag har gått ner drygt 3 kg. Jag äter Ritalin.

Har vägt mig på samma våg och samma tid varje gång.
Det brukar vara någonstans innan lunch. Testade att väga mig efter lunch och frukost en dag, och då vägde jag 44,5 kg.

Så man kan nog säga att jag har gått ner mellan 3-4 kg på 2 månader.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[aspie]
0

#13 Oj, bara 44,5 kiloFörvånad Hur lång är du Malin?

Emaljoh4
0

#14 Jag är mellan 161-161.5 cm. Det är lite olika. Har hört att man är längre på morgonen och sen blir man lite kortare.

[aspie]
0

#15 Ja men då är det nog inte så lite med 44 kilo. När jag tog bort mina halsmandlar gick jag ner 12 kilo på tre veckor och vägde bara 46 kilo till min 170 och det var lite väl lite.

Emaljoh4
0

#16 Alla är olika. Har hört många i min ålder som väger över 50 kg och är inte överviktiga. Det beror lite på vad ursprungsvikten är. Tungan ute

[aspie]
0

Så sant så, jag har alltid blivit kallad mager trots att jag aldrig varit det

Emaljoh4
0

#18 Ofta tycker man inte det själv! Flört Många kallar mig "jätte smal" när jag själv ser mig som "lagom" Förvånad

[aspie]
0

#19 Jag tycker du ser ut att vara alldeles lagom Flört

Oftast är det bara avundsjuka det handlar om när folk säger så

Casiopeia
0

Vad är det som gör att man går ner i vikt av centralstimulerande egentligen? Är det en biverkning av medecinen i sig, eller att man tappar aptiten?

Själv har jag just börjat med Ritalin, har ätit 10mg i en vecka och 20mg i en vecka. Har inte hunnit märka någon direkt skillnad i aptiten, men hoppas att det ska leda till viktnedgång på sikt eftersom jag har problem med tröstätande och övervikt…

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

CarolaDanielsson
0

Jag gick ner av både Concerta och Ritalin, men inte mer än ett par kg. Åt inte medicinen så länge heller då biverkningarna blev överjävliga.

Äter nu enbart Cipralex och den medicinen fungerar utmärkt! Har dock tappat vikt rejält sen jag började med den. 6-7 kg på två månader..

Zaphix
1

En liten bisak.. Min läkare sa att6 Concerta och Ritalin togs ifrån början in till Sverige som bantningspreparat, och sedan upptäckte man att det var bra för ADHD'are.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

timmelin
0

Ok. Då finns det stora chanser sedan att jag går ner zaphix Glad

jag hoppas verkligen det.

[aspie]
0

#22 Cipralex, är det en vanlig antidepp då eller?

Emaljoh4
0

#21 Tror det beror på att man kan tappa aptiten, inte av medicinen i sig, men är inte riktigt säker

timmelin
0

#21 och #26. Så rätt så rätt. Var ju tvungen att kolla på nätet också och det stämmer man tappar aptiten. Men också att du liksom har svårare att sitta stilla och inte göra någonting.

Stämmer detta malin? Du som käkar medicinen redan ? Att du hittar på mera än innan och att d fixar typ diska, handl etc.

Emaljoh4
0

#27 Vet inte riktigt om jag förstår vad du menar. Medicinen gör ju att man blir lugnare i kroppen, att man har lättare att sitta still t.ex, men att inte göra någonting är nog ingen höjdare ändå. Uttråkande helt enkelt. Men det är lättare att sitta still och koncentrera sig.

Jag är ju inte vuxen,. så jag handlar och diskar inte ! Flört

timmelin
0

Haha, skönt att slippa det. Du kan ju hjälpa din mamma med disken eller hur Skrattande

Jo det stod på en sida jag hittade på nätet att visst har vi ett lugnare sätt men ändå så får vi mera gjort och det gör att man går ner i vikt.

Jag förtod inte heller direkt, men kanske menar dom att vi inte bara far runt som yra höns utan att det vi gör är viktigt och att det på något sätt gör att vi går ner i vikt

Dessa mediciner säljs på svarta marknaden i usa och är riktigt eftertraktade. Man går ner rejält sägs det. Är synd att andra använder dom som inte behöver dom. Skapar ju fel signaler. eller hur

Emaljoh4
0

#29 Aha, nu fattar jag vad du menar! Flört

Njaaaaaaäaäaäaäaäaäa, orka hjälpa till hemma, onödigt att börja med sådant för tidigt, måste ju göra det resten av mitt liv sen… Tungan ute

hhihihihi,

Ja, det är dåligt att vissa använder det även om man inte behöver. har hört att vissa skolelever använder det för att öka koncentrationen mer än "normalt"

timmelin
0

Ja det är sjukt. Riktiga plugghästar antar jag hihi

Haha, så tänkte jag också när jag bodde hemma. Och jag måste faktiskt hålla med dig till viss del. Det blir tillräckligt mycket att göra sedan.

Är inte så duktig på att låta mina ungar hjälpa till heller och tror inte dom har lust heller. Ta vara på din tonårstid på bästa sätt

Njut och ha kul, men inget farligt gumman

Flört

Emaljoh4
0

Skrattande Jag har alltid roligast av alla… Oftast iaf! Flört hohoohoh

[Linsenhejhej]
0

Det är väl inte särskilt bra att tappa aptiten, äter man inte för lite då?

CarolaDanielsson
0

#25 Cipralex är en vanlig antidepp. Det enda jag "går på" för tillfället, men ska till min läkare i morgon. Behöver någon lugnande medicin, inte vid behov - utan insatt regelbundet. Är ett riktigt oros-arsel och har absolut ingen koncentration alls..

Fnyfniken
0

Jag tror att man både kan tappa aptiten menockså att det ökar ämnesomsättningen på något vis. Hette det inte Phenfen, det där preparatet med amfetamin i. Jag tror jag tog det i USA och gick ner något kilo faktiskt. Kommer inte ihåg om jag kunde koncentrera mig bättre för det.