Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etiketterlagar-reglerlss
Läst 1905 ggr
SaraMargareta
0

ekonomi i egenboende?

Jag vill fråga de som kanske vet hur det är med ekonomin om ens 18åring flyttar till eget boende via lss? Har inte fattat hur det fungerar, om vi föräldrar måste betala vad det kostareller delar av det. Om det sen förändras när ens barn blir 19?

Någon som vet? Tacksam för svar

timmelin
0

All den information bör du få genom att ringa till din sons lss handläggare.

Är hon/han bra, alltså handläggaren?

SaraMargareta
0

Ingen aning än, ska träffa henne på måndag första gången. Eftersom mitt barn är över 18 så får jag inte veta så mycket. Ville mest höra innan om andras erfarenheter.

Tack för ditt svar!

timmelin
0

Var så lite så

Glad

Lycka till

rataxes
0

tror inte mina föräldrar betalar ngt. målet är väl att ens barn ska ha egen ekonomi genom en godman som hjälper till med ekonomin. jag tror som timmelin, alla frågor borde ni kunna ställa till handläggaren. men eftersom man eftersträvar att alla ska kunna ha ett så självständigt liv som möjligt borde även ekonomin vara självständig..

JohannaEkroth
0

Min fråga. Om man har LSS är man då berättigad till aktivitets ersättning/sjuk ersättning eller är det soc som gäller om man går sjukskriven på grund av sitt handikapp?

Ni som har LSS, hur försörjer ni er?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Spacegirl31
0

Om du är berättigad till sjuk/aktivitetsersättning är det Försäkingskassan som bestämmer utifrån din ansökan om ersättning samt läkrautlåtande.

Sjuk/aktivitetsersättning är Sjukpension, upp till 30 år heter det aktivitetsersättning och efter 30 år heter det sjukersättning.

Det är alltså inte samma sak som sjukskrivning.

* ~* Ha en bra dag *~*

[aspie]
0

Aha är aktivitetsersättning samma som sjukersättning. Det visste inte jagFörvånad

Denna kommentar har tagits bort.
Spacegirl31
0

Dom bytte ju namn på ersättningarna för några år sedan, innan hette det ju sjukbidrag.

* ~* Ha en bra dag *~*