Jag HÖR för bra,ändå HÖR jag inte..
Någon annan som är så här?
Om jag sitter på tåget hör jag högt å tydligt i mina öron hur vangshjulen dunkar fram,hör alla prasslande tidningar folk läser,alla ggr dörrarna öppnas å stängs.HÖR alla såna ljud väldigt bra å det är jobbigt.
ett par exempel till.
satt på resturang med särbon.åt shusi på lung resturang.servitrisen packade upp lådor med vin i baren som låg runt hörnet.när hon packade upp så klonkade flaskorna i hop.då sa jag: nu packar servitrisen upp rödvinsflaskorna.särbon sa: det kan väl inte du veta,du ser henne ju inte.nej men jag hör att det e rödvinsflaskor.Så han gick dit och kollade eftersom han inte trodde mig.
Liknade händelse på annan resturang ett tag senare.jag sa: nu packar servitören upp ölflaskor,troligtvis mariestad eller norrlands.särbon skakade på huvet och gick och tittade.det var norrlands.
ett glas gick sönder en stund senare.jag sa nu gick ett nydiskat ölglas sönder.efter att ha kollat så stämde det med.
på en sportbar mötte jag upp min särbo.det var fyllsatt pga match.jag väntade på honom i 15 min.under den tiden i den höga ljudnivån hade jag hört bla vad barkillen sagt i mobilen,vad ett par beställt för mat en bit bort å massa annat.
vissa bussturer vissa busslinjer har ett sånt jobbigt omkring-ljud att jag undviker att åka dom.det ljudet blir för övermäktigt.samma med tåg osv.
men jag hör dåligt när jag ska lyssna.i ett samtal mellan mig och tex FK osv osv.jag kan nästan inte prata i telefonen alls,för jag kan inte koncentrera mig å lyssna på vad som sägs.
jag hör för bra på allt runt omkring men hör inte ett enkelt samtal?
känner igen fotsteg i trappan.osv osv..
känns detta igen?
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

JAAA! precis så är jag också. skitjobbigt ibland. roligt ibland.
Ja verkligen. Sån är jag med.

Ja likadan jag! Vi kanske egentligen är hundar? Hör ni även reläer o batteriladdare o lampor o sånt?
Jag har iaf blivit väldans hjälpt på detta planet av concertan, o blir inte lika störd av alla ljud längre så länge jag har effekten på.
I annat fall kan jag lätt känna som att ljud anfaller mig, liksom.
Såg i en artikel om nån där dom hade upptäckt att ett barn hörde vad nån skrev, jag testade med min man, han fick bara använda stora bokstäver, o jag hörde rätt! Testa det, om ni inte har gjort det redan, det kändes skithäftigt!

JAAA!! det är det värsta! "surrande" lampor. allt som låter elektriskt..
ja, jag tycker också att ljud anfaller. plötsligt hör jag bara tjutet från teven eller dvdns snurrande eller så. skitstörigt.
ballt. ska prova.. kanske..

# 3 har jag ej provat..ska testa nån ggr.
# 2 kul att du å andra känner igen er.
# 4 jaaaaaa..jävla ljud i alla elektriska saker.jag sover i en del av köket.å det finns ett ljud från kylen som låter iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiIIIIIIIIIIIIIiiiiiiiiiiiiii..så galet jobbigt..ingen annan hör det.och jag blir livrädd när dessa ljud som du säger anfaller mig..det e något andra finner roligt…
den bästa tysnaden jag upplevt är när det är stömavbrott här hemma.herregud så underbart ljuvligt..tänk å kunna stänga av allt elektriskt..ååhh..va härligt!
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

#5 jag vet. strömavbrott. underbart. under ett strömavbrott i vår förra lägenhet upplevde jag tystnad, sen när strömmen slogs på igen, fan, då dog jag inombords.
datorer som susar, klockor som tickar, åhhh ibland känns det som om jag hör hur krukväxterna växer.. ok, lite överdrivet, men man blir ju kocko. det är inte konstigt att man blir galen ibland.
och det är inte roligt med attackerna. ett annat ljud jag inte fixar är bestickklirr. det skär i öronen, det gör skitont.
Du beskriver det precis så som jag också har det!!!! 
Men har hört att det är vanligt att man är ljudkänslig och att man har svårt att sortera ljuden.
Vi såg en film på ADHD kursen vi går på just nu o det handlade om en kille som tittar på tv. Sen visade de hur han hörde alla ljuden ex, tvn, bilar som åkte utanför, systern som lekte brevid, mamman som dukade i köket osv..
Jag blev lite förvånad för hur hör andra undrar jag?? Att jag är känslig för vissa ljud vet jag om men att andra inte hör ALLA ljud runt omkring hade jag ingen aning om!!
På vissa fungerar det med att ha öronproppar eller hörlurar med musik!
Kram Jenny

#7 ja, hur hör andra? jag trodde alla var så att de hör allt liksom.. kan andra välja vad de ska höra? det kan inte jag. jag bara hör..

Samma här!
* ~* Ha en bra dag *~*
Jag e också så.. jag kan höra minsta lilla knappnål som faller mot golvet.. men sen när nån pratar med mej så hör jag ändå dåligt haha.
#11 Det låter ju verkligen bra. Längtar till min medicinering

Så är jag oxå,,,,, jag kan inte koncentrera mej på om jag pratar med någon,, jag lyssnar alltid på allt annat rntomkring oxå…. kan ju ibland verka väldigt nongalant,, men så är det ju inte,,, jag kan helt ekelt inte sortera ut… Lyssnar in allt och fattar tillslut inte ett smack.. :-(
Jag väntar på en utredning men det tar ju sån jäkla tid…
när man försöker förklara för folk skakar dom ju bara på huvudet och tycker oftast att man är konstig på nåt vis…
Jag kan plötsligt börja prata om nåt helt annat i ett samtal.. för jag kom på det,, måste sägas,, annars glömmer jag det helt enkelt…. Avbryter mer eller mindre hela tiden….
Kan tänka mej att det är jobbigt för dom man pratar med,, men för mej då???? Man känner sej ju inte smart precis…
//Linda

Labolina, den insikten fick jag inte förräns nyligen, att det är därför jag har avbrutit folk jämt o ständigt! Så klarsynt av dig att du har förstått det, att det ju är för man glömmer annars.
Det har också dämpats av concertan för mig, iom att minnet blir bättre av den. Jag klarar mkt bättre o lyssna klart o sen ändå veta va jag skulle flika in. Det var otänkbart innan. Jag måste ha vart en riktig pina för folk. Nu märker jag ju när andra gör så, det gjorde jag aldrig förut. Då var jag i ett dis, nu ser jag mer klart.
aspie, väntar du på Concerta?