Kristallsjukan?
Har någon hört talas om det? Alla har som pyttesmå kristaller i öronen som ger upphov till yrsel. Jag har varit yrslig i snart en vecka som inte vill gå över. Det heter egentligen Godartad lägesyrsel alltså det är ofarligt men obehagligt. Det gör sig påmind då du rör på dig eller förflyttar huvudet åt tex sidled.
Jag hoppas självklart att jag skall bli botad från detta men de flesta får återkommande anfall och olika bahndlingar. Har det inte försvunnit på tordag då sista sjukskrivningen går ut skulle jag ringa tillbaka och skulle då bli skickad till öron-, näsa- och halskliniken.
Jag har sett på Fråga Doktorn om det. :)
Har för mig att man kan gå till en sjukgymnast som visar en hur man ska röra huvudet för att få tillbaka kristallerna dit dom ska vara. Man vrider visst huvudet åt olika håll i en viss ordning eller nåt sånt.
Läkaren som pratade om det verkade tycka det fanns lätta och smidiga sätt att lösa det på. Men att det kan komma tillbaka, men att man tillslut lär sig hur man kan röra huvudet för att få bort besvären.
Mmm det har jag läst med och jag har även läst att man INTE fick göra dessa rörelser om man inte fått diagnosen vilket jag då tycker är konstigt för läkaren jag var till i lördags gav mig ett papper på högersidig lägesyrsel.

japp…det har jag haft.. å inte vet jag känner jag av vid minsta förkylningssymton…
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.
Usch vad trist att alltid får det när man är förkyld.

jaaa.. eft jag fick det så tycker jag min balans e avsevärt mycket sämre.enligt den läkaren så är det nog så att man får dras med detta och att man känner av eller lättare får tebax detta vid tex förkylning.
Usch vad jobbigt. Finns det inga operationer som hjälper? Jag vill inte ha dessa snurrningar och det blir ju en massa sjukskrivningar för jag kan inte jobba när jag är yrslig. Sitter ju i kassan och tittar konstant åt båda hållen och upp.

nänääää inte vad jag vet i alla fall .. så sa den läkaren till mig.. sen trodde jag hon var galen och att hon hade snott en läkarrock av nån å rymt från nån annan avdelning.. du har kristall-sjukan..ääähhh??..kirstallerna i örat…ääähh..
galen … tänkte jag..
Haha okej. Jag hade ingen aning om detta.

ääähhh.. det e väl bara å fråga på ,, din läkare å andra.. ofta får man ju höra/veta nya saker om såna här grejjor… å det gör mig INTE mindre förvirrad men jaa..det kanske finns nån bot på skiten.. kram