Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etiketter: familjanhörigarelationer
Läst 7845 ggr
bisounours
0

Behöver hjälp med ansökan vårdbidrag

Hej.

Efter det jätte trevliga bemötandet jag har fått här så känner jag att jag kanske kan be om hjälp med ansökan till vårdbidraget. Det är tillsyn/vård och merkostnaderna jag har svårt med.

Jag har skrivit ihop något men jag vet inte om det duger…

Jag klistrar in så få ni säja vad ni tycker ni som kan detta.

Bilaga punkt 4

Min dotter har flera olika svårigheter jämfört med andra barn i samma ålder. Läxorna är till exempel ett väldigt stort problem, vi måste varje eftermiddag/kväll tillbringa mycket tid med att motivera vår dotter att göra läxorna. När hon väl kommit igång måste någon vuxen, oftast jag, sitta med hela tiden som stöttning. Minsta motgången resulterar i utbrott som skall tacklas. Efter ett sådant utbrott måste hon återigen uppmuntras till att fortsätta. Läxorna kan ta allt från en till tre timmar beroende på dagsformen och mängden läxorna som ändå är anpassade för henne. Då min dotter har ett auditivt minne och har svårt för att komma ihåg det hon har läst måste jag inför förhör eller prov läsa det hon ska kunna om och om igen.

Min dotter har väldigt svårt att vara ensam hemma. Hon ängslig och osjälvständig. Är hon hemma själv som vid lov ringer hon mig på jobbet många gånger för att be mig om lov för olika saker som att ta en smörgås eller titta på tv. Hon kan inte fatta sådana enkla beslut själv då hon är rädd att göra fel. Varje gång hon ringer måste jag gå ifrån barngruppen (är förskollärare) och kan jag inte ta hennes samtal ringer hon upp tills jag svarar och när jag väl tar samtalet är hon panikslagen eller arg och skriker.

Min dotter har en lillasyster som är 8 år och under utredning för ADHD. All tid extra som jag lägger på storasystern hade hennes lillasyster behövt med tanke på hennes svårigheter. Jag känner att jag inte kan arbeta mer än 75% om jag ska hinna med båda barnen och ge dem den tiden och den hjälpen de behöver. För min del motsvarar detta en lönesänkning från 20200:- till 15150:- i månaden. Detta har vi inte råd med.

Bilaga punkt 5

Min dotter har problem med tidsuppfattningen och kan fortfarande inte klockan, detta resulterar i att hon lätt missar taxin hem ifrån skolan och då får jag köra ifrån mitt arbete för att köra hem henne. Detta resulterar i en extra tur/retur för min del. Detta händer kanske en gång varannan vecka. Elise går även på samtal på BUP regelbundet (ca 1 till 2 gånger i månaden) och vi har 3,5 mil dit, detta är en kostnad vi inte hade haft om inte min dotter  hade haft ADD. En annan merkostnad är hennes medicin, visst blir det billigare efterhand man kommer upp i högkostnadsskyddet men den ska ändå betalas tills man kommer upp i den summan. 30 tabletter kostar 534 kronor…

Tar gärna emot synpunkter och förslag på ändringar. Jag har ingen anning om hur man skriver sånt!

Tack på förhand

Chris

HannaM
0

Jag kan det inte alls eftersom jag själv har diagnosen och därmed inte söker Vårdbidrag men det ser väl bra ut? Du förklarar vad problemet är och varför du behöver bidraget? Eventuellt om det går att beskriva ännu tydligare, kanske fler exempel om det finns? Jag vet bara av min egen ansökan om aktivitetsersättning att ju mer man skriver desto bättre blir det när man är i kontakt med FK. Min första ansökan avslogs och även överklagan på den. Andra ansökan satte jag mig ner och skrev en mindre roman där alla småsaker som gör att jag inte är arbetsför i nuläget skrevs ner och förklarades ingående, den gick igenom och godkändes utan problem.

Emaljoh4
0

Min mamma har själv skrivit såna här, vet inte själv hur det ska se ut riktigt, men det ser väl bra ut, men en sak reagerade jag på, det här med BUP, får man ingen reseersättning från BUP?
Så är det här vi bor iaf. Bara en fråga liksom! Glad

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Niklas
0

#0: Är det fler saker som kostar pengar på grund av att hon är som hon är? Slitage på kläder, saker, hemmet? Försäkringar? Exemplifiera allt du kan komma på.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

HannaM
0

En fråga om sånt med resor, kan man få ersättnign för det? Jag är ju i behov av busskort eftersom jag har en bra bit till mina samtal på psyk som är en gång i veckan. Är det saker som kan räknas som merkostnader då? Vart går sånna gränser? Bensinen eller taxikostnaderna för alla mina akutbesök? Fast dom tillhör väl bara delvis adhdn.. Dessutom är jag ju vuxen.. vi får väl säkert inget sånt fint=)

bisounours
0

#2 angående reseersätning har tanken faktist aldrig slgit mig att fråga på bup om man kan få det. Jag får nog ringa o kolla upp det !

#3 Min dotter sliter inte på sina kläder, hon har ADD så hon är inte och klättar överallt som sin lillasyster. Vi har egentligen inte så mycket merkostnad för henne, det skulle i så fall vara färg och tavelduk å hon målar väldig mycket. Men det tror jag inte att jag kan skriva precis.

#4 Det där med resorna har jag ingen anning om hur det fungerar. Sen som du skriver är du vuxen så då är det säkert andra regler som gäller men du kan kanske kolla med försäkringskassan

Det är så svår att få ner på papper alla småsakerna i vardagen. Att handla är ett pass till exempel, men det har väl inte med vårdbidraget att göra att jag håller på att skämas ihjäl varje gång vi är i en affär för att barnen röjer, slåss och har sig? Att många i vår bekantskapskrest inte vill ha oss hos sig för att barnen inte kan bete sig? Att min bästa vänninas styvdotter på9 år låtsas vara sjuk varje gång vi ska ditt för att försöka få vårt besök avbokat? Att vi har ett helvete att hitta barnvakt för att ingen orkar med våra barn?   Ni vet säkert vad jag pratar om….

Hälsningar

Chris

Emaljoh4
0

#5 Det skulle kunna varit något att skriva ändå… Att du (ni?) får tid för er själva, eftersom det är väldigt svårt att få barnvakt m.m

Jag har ingen aning om vad man ska skriva osv.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.