Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettutanför-ämnet
Läst 2869 ggr
Zaphix
2010-02-23 13:53
0

OT: Behöver råd..

Jag har insett att jag verkligen behöver en förändring i mitt liv, det fungerar inte som det är.
Just nu är jag sjukskriven, vilket jag varit till och från i fyra år nu. Är otroligt less på det, men framförallt uttråkad. Mina dagar är inte speciellt händelserika.

Har funderat ett tag på vad jag egentligen klarar av att göra, i och med mina psykiska problem och problematiken med ADHD'n.
Men jag har äntligen hittat något som jag verkligen vill göra och jag tror att jag klarar av. Det är en praktisk utbildning inom något jag vill arbeta med senare, och något jag klarar av att arbeta med.

Låter ju perfekt egentligen, men problemet är att jag inte är säker på att jag vill flytta, vilket jag måste i så fall.
Har väl egentligen inte så mycket som håller mig kvar här, har få vänner och så..
Men mina föräldrar bor här, och jag vet inte om jag klarar av att flytta så långt ifrån dom. Har bott hemifrån i sex år nu, men har haft stor hjälp av dom när jag behövt.
Måste även lämna hästen jag är delfodervärd på, alltså inte min häst med har honom fem dagar i veckan och haft det i snart tre år.
Det är väl det stora problemet, måste välja mellan att hålla på med hästar, eller gå utbildningen jag vill gå..

Finns utbildningar här med, men ingen jag verkligen vill gå eller är säker på att jag klarar av. Så det känns verkligen viktigt att gå denna utbildning..

Jag vet inte hur jag ska göra, har verkligen ingen aning. Men jag lever ju bara en gång, och då borde man väl ta risker?
Men jag vet ju inte om jag vill ta risken och flytta, fast jag inte trivs med mitt liv nu..

Nån som har något råd hur man ska veta vad man vill? Hur väljer man?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

timmelin
2010-02-23 14:24
0

Om jag hade varit du så hade jag tagit utbildningen på den andra platsen. Så som du har det just nu är ju ingen utveckling för dig och risken är ju att du mår ännu sämre då.

Kanske finns det möjlighet att du kan få hjälpa till med en annan häst på den platsen dit du flyttar, vet inte om det skulle hjälpa dig, om det bara är denna häst du är förtjust i eller om du har ett genuint intresse för hästar.

Hur ska du bo på den andra orten, i kollektiv, internat, egen lägenhet?

kontakten med dina föräldrar behöver ju inte bli sämre, finns ju msn, sms, mobil och telefon. Du växer som människa och att ta detta är stort för dig men nödvändigt för dig tror jag.

Vad tror du själv??

Zaphix
2010-02-23 14:41
0

#1: Jo, känner lite så, min utvecklig har stagnerat liksom..

Hade isf tänkt kolla upp det med hästar, men det känns så jobbigt att lämna denna häst. Om jag ändå kunde köpa honom och ta med honom ned.. :\
Har ju verkligen ett intresse för hästar, ett måste för mig för att må bra.

Har valet att bo på internat, är folkhögskola. Men jag vill nog bo i egen lägenhet, känns lite jobbigt att äta på skolan och få allt serverat hela tiden.

Jag kanske bara är rädd? Och isf vill jag inte låta det styra. Men usch, jag vet ju inte.

Min och Dackes blogg

timmelin
2010-02-23 15:02
0

Ta och testa. Om du skulle må absolut  jättedåligt av det så är det ju bara att sluta liksom.  Ja att bo i egen lägenhet är nog skönt för dig, berätta för skolan om dina behov och att du har NPF problematik så kanske dom hittar en lägenhet nära skolan till dig till en bra hyra.

Testa bara gumman, tror du skulle ångra dig resten av livet om du inte gjorde det. Läs på om orten du ska flytta till så du är väl förberedd.

Får man vara nyfiken och fråga vilken ort det gäller och vilken utbildning du ska satsa på ? Glad

Och kom ihåg att du kan sluta om du skulle känna att det här inte är något för dig. Kan du inte hyra ut din lägenhet du har nu i andra hand så att du kan komma tillbaka om det skulle vara så att du inte trivs? Och om du kan sköta din favorithäst när du kommer hem tex på lov etc?

Zaphix
2010-02-23 19:42
0

Kan tyvärr inte hyra ut lägenheten i andra hand, är en hyresrätt.
Och jo, såklart jag kan träna och umgås med hästen på lov, men blir inte riktigt samma sak ändå. Besvärlig jag är.. :)

Vill gå en keramikutbildning på ett eller två år. Har inte riktigt bestämt var än, antingen runt Jönköping eller i Kyrkerud, typ vid Karlstad.

Men ska fundera mer, men har bestämt mig för att söka i alla fall så får jag se om jag kommer in..

Min och Dackes blogg

Svea-
2010-02-23 22:33
0

Jaa.. det är svårt val.Men nått jag lärt mig eller nått jag hajjat sista tiden är att det är okej att testa och ej klara av det.att det är okej att "misslyckas".att dom hårdaste kraven sätter jag själv på mig själv.inte andra människor.hoppas du kommer ffram till ett beslut som känns rätt.och oavsett vad du än beslutar dig för och hur det än går så är du modig tycker jag .lycka till.kram

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Zaphix
2010-02-23 22:44
0

Är inte rädd för att misslyckas, det har jag gjort förut. Men jag vet ju inte ens vad jag vill mest, stanna kar eller gå utbildningen..

Min och Dackes blogg

Svea-
2010-02-23 22:49
0

# 6 va bra att du ej är rädd för att "misslyckas" ! coolt!

vad skulle kunna få dig att ev veta lite mer av vad du vill göra då? kan du besöka utbildningen m.m.?

Zaphix
2010-02-23 23:03
0

#7: Det var en bra idé att göra, tack!

Nä, sedan jag misslyckades kapitalt på universitetet så har jag insett att det hände ju inget efteråt, förutom stidielån att betala tillbaka då. Det hände ju inget när jag misslyckades, så det spelar ju ingen roll. :)

Min och Dackes blogg

Svea-
2010-02-23 23:09
0

# 8

tycker i alla fall du e cool som kan tillåta dig själv att "misslyckas" och hajja att det e okej.

jjaa..va bra att du tyckte det.Jag har själv gjort så,med både mig själv och mina döttrar.om vi ska testa nått nytt eller så.. så har jag/vi besökt och kollat upp.Då har vi tex besökt en skola både oandmälda och föranmälda för att se om det finns stora skillnader osv.

även titta på hur det ser ut runt omkring,buss,tåg,gångavstånd..osv osv..

kram

HellviHumle
2010-02-24 01:23
0

"Bättre lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna en båge!"

Tänkvärt!

HH

Zaphix
2010-02-24 08:44
0

#10: Tack för visdomsorden!

Fick mig att tänka lite. :)

Min och Dackes blogg

timmelin
2010-02-24 10:35
0

Jönköping är kanonbra. Där bor jag hihi Skrattande

Klart att du skulle trivas hos oss

Zaphix
2010-02-24 11:42
0

#12: Har läst på en massa mer idag om de två olika skolorna, vet inte vilken jag vill gå på än, men det verkar ju faktiskt roligt.

Såg en bild på ett berg idag, låter jättekonstigt men det gjorde mig äventyrslysten, så nu känner jag mig modig. :)

http://science.nationalgeographic.com/staticfiles/NGS/Shared/StaticFiles/Science/Images/Content/mount-roraima-60896-sw.jpg

Min och Dackes blogg

timmelin
2010-02-24 12:09
0

O vilken vacker bild du har hittat. Den gillade jag skarpt också.

Vet du om att vi har ett kalt berg här som är smålands högsta.

Du skulle gilla det med. Det ger mig massor med energi.

Heter taberg. kolla om du inte redan har gjort det.

http://taberg.info/belysning/5_1200_taberg.jpg

http://images.google.se/imgres?imgurl=http://www.whocollab.od.mah.se/images/taberg09.jpg&imgrefurl=http://www.whocollab.od.mah.se/extra/newyear2009.html&usg=__3fdpMC_bI5QheNPOxrZlSt7-l_Y=&h=658&w=741&sz=271&hl=sv&start=48&um=1&itbs=1&tbnid=C82TwFEuKW_hTM:&tbnh=125&tbnw=141&prev=/images%3Fq%3Dtaberg%26start%3D40%26um%3D1%26hl%3Dsv%26sa%3DN%26rlz%3D1W1GGIE_sv%26ndsp%3D20%26tbs%3Disch:1

Den nedersta bilden är en bild på sandbankarna ner mot vättern. Vi har en otrolig vacker natur här och en sandstrand som är en mil lång mot vättern.

Jag är säker på att du kommer att trivas här och kan få lugnet om du behöver det och allt som man behöver i en stad.

Jönköping är toppen Skrattande

timmelin
2010-02-24 12:11
0

HellviHumle
2010-02-24 17:22
0

#11 Du kan läsa din egen sidfot också. Den säger ungefär samma sak. Jag ska inte råda dig till något men jag tror att det kan vara värt ett försök att ta "äventyret". Hästen försvinner ju inte. Du kan alltid återvända hem om du tycker att det inte fungerar. Dessutom är det oftast så att man ångrar inte det man gjort. Däremot ångrar man ofta det man inte gjort!

HH

Zaphix
2010-02-24 17:54
0

#16: Ja, jag brukar försöka tänka på meningen jag har där nere. Är mindre bra på att vara äventyrlig..

Men tack för peppningen! :)

Min och Dackes blogg