Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etiketttips-goda-råd
Läst 1778 ggr
cowboy-63
0

självkänslan ?

Har en mix av flera NPF diagnoser som gjort att livet känts som ett långt misslyckande utan att man vetat varför. Självkänslan är i botten och den tar över helt och man har så svårt att se sina bra sidor. Misstänker att ångesten mm har sin grund i dessa problem.

Sen funderar jag på om det är brist på sjudomsinsikt. Att man helt enkelt inte kan förstå att det finns orsaker till att man inte är som andra och inte klarar av det som "normala" människor klarar av.

Vill verkligen se dom bra sidorna och låta de andra flyga iväg. Tror man skulle må mycket bättre då. Men hur ska det gå till?

timmelin
0

Jag vet inte. Jag mår skitbra ibland och bottten ibland Rynkar på näsan

Om jag tänker på dom gånger jag mår bra så är det dom gånger när jag gör sådant jag tycker om. Kanske kan det finnas hjälp där.

Alltså att du lägger in saker som du tycker om att göra. Planera in dom i almanackan.

[aspie]
0

Jag har extremt låg/dålig självkänsla säger min läkare och det stämmer nog. det beror förmodligen både på diagnoserna och ett helvete till barndom.

Min självkänsla blir inte bättre av att jag gör nåt som är roligt men däremot steg den rejält när jag slutade röka

cowboy-63
0

Det känns lite bättre när jag får nåt tråkigt gjort, efteråt känns det lite lättare. Men grundproblemet är att känslan av känna sig som om man är värdelös kommer nog mycket från skoltiden. Men å andra sidan så borde det kännas bättre när man vet varför. Men det gör det ändå inte.

Det är ju ett känt fenomen bland NPF:are att känslan av att känna sig värdelös är stark. Om någon här fått bra hjälp via nån form av terapi så vore det kul att höra  och hur det isf gick till.