Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettannat-npf-relaterat
Läst 10998 ggr
Emaljoh4
0

Tungt täcke

Hejsan.

Hur är det för er?
Jag har alltid älskat att sova under tunga täcken. Glad

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

snurro89
0

tunga?

JohannaEkroth
0

Jo jag gillar tunga täcken. Ska nog be om att jag ska få ett bolltäcke av sjukvården som hjälpmedel.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Emaljoh4
0

#1 Var det något du inte förstod? Glad

#2 Ja, låter som en bra idè. Jag skulle själv vilja testa ett bolltäcke, vet bara inte om jag orkar, eller hur det känns osv

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

HannaM
0
[Linsenhejhej]
0

Jag tycker också om tunga täcken. Glad

timmelin
0

Sommartid sover jag gärna bara med påslakan utan något täcke i.

inisklo
0

Jag gillar tunga tåcken..skönt o gömma sig där "inne".Kan inte äns på sommaren sova utan det..inte äns utan nattlinne eller byjamas…hur varmt det än är..men vädrar mig mellan åt.Vips..vips täcket upp o ner …Förvånad

JohannaEkroth
0

#7 Jag sover också med en massa kläder, annars känns allt obekvämt och känns för mycket, till och med på sommaren. kan absolut inte sova naken

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

cinna
0

Dottern provade bolltäcke under ett par veckor i våras.

Hon gillade det skarpt om det inte bara vore så varmt!Skrattande

Vi avskräcktes lite av priset. Kommer inte ihåg hur många tusen ett sådant täcke kostade. Man kan visserligen söka bidrag via fonder, men som sagt var… priset…
Nu använder hon ett *tjockt* och tungt vaddtäcke + fleecefilt och trivs jättebra med det.

inisklo
0

Obestämd…höh..var är bolltäcke???

inisklo
0

ObestämdTack HannaM men jag kan ite kolla detta med den här "lådan"jag fasnar alltid om jag kollar nåt sånt..samma om jag får e-post med nåt extra..så är det..med gamla "lådår"

Jag vill inte riskera med denna trevliga "låda"kvällen när den här är så mildgiven nuFlört

HannaM
0

#12 Då kan vi sammanfatta=) Ett täcke med bollar som används till en del olika saker som att lugna hyperaktivitet och lindra oror och otrygghet. Eller som dom skrivit i länken:

"Känseln är viktig. Oro och otrygghet är känslor som kan förnimmas av att man inte känner sin kropps gränser. Med bolltäcket packat tätt mot kroppen, får användaren många impulser som förstärker kroppsuppfattningen. Det ger en stark och behaglig känselupplevelse som är svår att föreställa sig för den som inte provat. Många blir helt avslappnade och finner ro. Andra får möjlighet att varva ner och koncentrera sin uppmärksamhet. Bolltäcket är verkningsfullt och till stor nytta och glädje för många som lider av psykisk anspändhet och oro."

inisklo
0

#13Förvånad…Tack HannaM..det var snällt av dig,att skriva.Jag har aldrig hört om sånt täcke.

Det är säker bra till många med olika besvär.

Ursäkta..vill bara fråga..var kan man köpa sånt täcke?

#9 typ vilka fonder???..jag frågar seriöst..

HannaM
0

#14 Det är väl olika hjälpmedelscentraler som tillhandahåller sånna? Har sett på nätet men det lättaste är väl via arbetsterapeut? Som jag har förstått det beror det lite på vilket landsting man tillhör vad det kan kosta.

inisklo
0

#15 Då tar jag o hör efter…Tack igen..

nu har tant inisklo blivit sååååååå trött o tänker hoppa in i snarklådan o dra täcken över huvudet o säga god natt till er alla o hoppas god sömn…o tack för all i dag.

nati…..Glad

Svea-
0

sover med tre täcken plus en filt.. ska få bolltäcke å ser fram emot att få prova det…

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

[aspie]
0

Sover med ett tunt täcke och endast i trosor. På sommaren blir det på sin höjd ett påslakan utan täcke.

Men jag minns de där tunga täckena som fanns förr när jag var lite, för ca hundra år sen (känns det som). De var jättesköna

Spacegirl31
0

Jag sover under bolltäcke och det är SÅ skönt.

* ~* Ha en bra dag *~*

Spacegirl31
0

Man kan köpa bolltäcke här:

http://www.komikapp.se/

För oss som inte får bolltäcken som hjälpmedel så vill jag säga att prova att söka fonder, det är inte alls omöjligt att få pengar till sitt täcke. Hör med era kuratorer/habteam om de vet om några fonder, annars går det utmärkt att googla eller att kika i stora fondboken på biblioteket, många fonder har snäva krav på de sökande, jag vet men det finns mängder av olika fonder. Bra att ha är också ett intyg från någon professionell som styrker ditt behov av ett täcke.

* ~* Ha en bra dag *~*

Mosaik02
1

man kan alltid prova att kontakta en arbetsterapeut och se om det går att få ett bolltäcke som hjälpmedel

jag kollade först lite på nätet och i mitt landsting så finns det som hjälpmedel så jag ringde en arbetsterapeut förklarade mina diagnoser och sedan fick jag prova täcket dock så skulle jag skriva dagbok och sedan utvärdera det hela men efter 2 veckor så hade hon ändrat sig o sa behåll täcket så länge du vill

när jag använder vanligt täcke så använder jag dubbelsängstäcke då det är tyngre och större och byter jag till ett vanligt täcke så blir jag orolig och får ångest direkt

bolltäcket använder jag i perioder när jag mår sämre så använder jag det mer det är oxå en väldig trygghet att veta att täcket finns ifall jag skulle må jättedåligt

HannaM
0

#20 Har du någon aning om vem man ska prata med om man saknar både kurator och habiliteringskontakt?

Mosaik02
0

arbetsterapeut!

HannaM
0

och om man inte har kontakt med det heller…

[Fiction]
0

Ni som skriver om bolltäcke: Vet ni om det är ngt man kan få som hjälpmedel vid ADHD?

Jag har kronisk spänningsvärk sedan ca tre år tillbaka och sover väldigt dålig om nätterna. Kan inte slappna av alls. I natt har jag inte sovit en ynka minut eftersom jag är så orolig i kroppen. Rynkar på näsan Jag läste att bolltäcket kunde användas vid hyperaktivitet och tänkte då att den därför kanske kunde räknas som hjälpmedel…

Svea-
0

jag ska få bolltäcket just pga min ADHD diagnos.via arbtesteruaputen.har ej fått det ännu.ser fram emot å få sova bättre.

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

snurro89
0

Ja malin, vad menar du me tunga täcken? men antar ja gillar de med

timmelin
0

Sover precis som aspie.  Men aspie tänkte höra om du också har en sak gemensamt. Måste ha täcket/ påslakanet mellan knäna om jag ligger på sidan. Sover helst på magen eller ryggen annars. Glad

Spacegirl31
0

Jag fick också PROVA ett täcke som hab har för att se om det var något för mig, men sen jag prövat fick jag köpa ett eget.

Så kolla med era kontakter först! I vissa landsting FÅR man ett täcke som hjälpmedel, i andra får man köpa egna.

* ~* Ha en bra dag *~*

Mosaik02
0

jo det är bra att kolla upp det först jag tycker det är enklast via nätet att googla helt enkelt

det är bra att förberedd och veta vad man pratar om innan kontaktar en arbetsterapeut

har man ADHD så kan man förhoppningsvis få låna ett bolltäck om man nu bor i rätt landsting

alla vårdcentraler har en arbetsterapeut och jag tror inte man behöver remiss utan leta upp numret och ring till dom helt enkelt