Det har med impulskontroll
Nagon som har tips pa hur man far impulskontroll? Har oftast en nagorlunda hanterbar impulskontroll nar jag mar ok, men sa snart jag har starka kanslor (ilska, lycka, ar full osv) sa gar kontrollen at pipsvangen. Jag sager saker utan att tanka, jag gar med pa saker jag aldrig skulle gora vanligtvis, jag gor saker jag alltid angrar efterat.
Det har forstor mitt forhallande i forsta hand da jag forsatter mig i situationer som jag inte kan ta mig ur pa ett "fint" satt.
// Amanda
Det där är mycket svårt!
Jag har ADHD, och äter mediciner, vilket har hjälpt mig mycket.
Förut var jag den högljudda, störande ungen som sprang runt och skrek i korridorerna.
Jag antar att det beror på brist av impulskontroll. Det bara blev så liksom.
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Sjalv forsoker jag fa utredning, men ar mellan stolarna sa att saga (mellan tva landers utrednings-rutiner ar val mer sant) sa forvantar mig inte att fa en utredning inom de narmsta aren.
Har aldrig varit den hogljudda, storande ungen dock, mina impulser ar mer i saker jag sager, sa lange jag inte har starka kanslor vill saga, da slapper all kontroll och jag gor aven saker jag normalt inte skulle gora.
// Amanda
Impulskontroll eller rättare sagt impulsokontroll är något som är väldigt starkt för mig. På både positivt och negativt sätt.
Finns ju något som heter art som kan ges av arbetsterapeuter inom psykvården eller psykologer. Om dom har utbildning i detta.
Men jag vet hur det är. Mobiltelefoner med sms är livsfarliga då man kan skriva väldigt elaka saker och sedan få be om ursäkt.
Särskilt om man har druckit lite vin också och så blir man bara förbannad liksom.
Men det finns hjälp.
Ett litet tips bara i ditt förhållande när du är så där förbannad så säg något som du aldrig säger annars. En mening som du och dina barn/man har som gemensam tråd då ditt tålamod tryter och du inte fixar mera. Det ordet är en tecken på att ni bör avsluta diskussionen och gå ifrån varandra för stunden. Förstår du vad jag menar?

Oh ja! Mobiltelefoner ar livsfarliga!
Ska prova det dar med en mening, kan nog vara ett valdigt bra redskap :)
// Amanda
Ja det hjälper. Men tänk också på att övning ger färdighet. Så ge inte upp efter första, andra eller tredje gången
Lycka till gumman
Jag kan tyvärr inte komma med någon enkel lösning på ditt problem, då jag inte har funnit ngn för egen del. Min erfarenhet är snarare att impulskontroll är ngt man antingen har eller inte har - och vid ADHD har man det uppenbarligen inte, med tanke på diagnoskriterierna.
Som jag ser det, är impulskontroll resultatet av olika kemiska impulser i hjärnan. Samma funktioner som påverkar koncentrationen och all övrig problematik vid ADHD. Har du en funktionsnedsättning på denna nivå, blir det således väldigt svårt att påverka impulserna genom att exempelvis räkna till tio. Min erfarenhet är att man hinner reagera på sina impulser innan det ens är möjligt att komma på tanken att man skall räkna. Och då är skadan redan skedd.
Det enda som har hjälpt mig med impulskontrollen, är medicinen.
Möjligtvis kan du ta hjälp av olika KBT-tekniker och lära in dem så pass att de känns naturliga för dig. Det kanske kan underlätta i vissa fall, men jag tror inte att det är helt enkelt.
Ett annat tillvägagångssätt, är att undervika att försätta sig i sådana situationer som man på förväg vet att man har svårt för att hantera. Om alkohol är en trigger för dig, kanske du bör överväga att undvika att dricka.
Jag kom just på att jag vill tillägga en sak…
När det kommer till gräl i relationer, känner jag ofta på mig strax innan utbrottet kommer att det kan gå över styr. Just i denna stund, har jag bett om en "time out" och tankepaus i ensamhet, där jag rent fysiskt har lämnat grälet för att samla mig. Visserligen är det inte alla som går med på en sådan paus och då är explosionen ett faktum i mitt fall. Därför kan det vara bra att på förhand meddela sig med sin partner och uttrycka behovet av just en sådan paus när det går alltför hett till. På så vis kan man hjälpa varandra i situationen. Din partner kan hjälpa dig genom att lära känna dina utbrott så att säga och säga "nu tar vi en paus" när du själv inte är i stånd till det.
En paus innebär dock inte att du skall ta till flykten varje gång det vankas utbrott och att grälet därmed är avslutat. Nej, det är lika viktigt att återuppta grälet när man har lugnat sig. Avbryt - och kom tillbaka.
Ja något som fiction skriver här håller jag totalt med om. Att man pratar klart om problematiken. Att vara konflikträdd är livsfarligt. Men att man gör det i kontrollerade former
Och att man tex även kan säga till tex sin partner att jag har vad du tycker i detta. Jag håller inte med men ok, vi försöker kanske först denna gång med ditt sätt.
Kanske en annan gång att ditt förslag få gå först.

Sluta dricka. Det går inte att träna sig till att dricka på ett vettigt sätt, det blir bara värre och värre. Beter du dig dumt när du dricker nu, så kommer du alltid att göra det. Ibland kan det gå bra, men ibland kommer du balla ur, och du vet aldrig när det sker.