jakt
Har ni hört att lodjursjakten börjar idag. Fy katten för sådan jakt. 
det "säger"jag med
Fsst varför är det värre än annan jakt?
Varför är det mer synd om just lodjuren jämfört med älgar och rådjur till exempel?
Jag hatar all jakt!
Jag tycker att det är så synd om djuren som måste dö.
Jag trodde lodjuren var sällsynta men det är de tydligen inte längre
Jag tycker heller inte om någon form av jakt men har förstått att det i vissa fall är nödvändigt.

Särskilt i år när rådjuren har det exra tufft så är lodjursjakten, men även räv och kråkfågeljakten oerhört viktig, precis som stödutfodring till rådjuren.

Elller hur..
Jag tycker ju inte heller om att djur dödas i onödan, men med tex älgjakt så är det ju ganska nödvändigt eftersom älgarna kommer konkurera bort andra växtätande djur tex, hjortar, rådjur och så vidare om de inte hålls efter. Om en art får växa och frodas så mycket det går så är det alltid en annan art som får betala priset för det, så är det bara.
Och älgar är ju en stor trafikfara, det är ju mycket värre för en bilist att köra på en älg än att köra på ett rådjur, tex.
Jag som djurälskare har funnit ett sätt att se positivt på jakt;
Om man kan bedriva jakt på en art så betyder ju det att den stammen är vid god hälsa och har en så pass genetisk mångfald att den tål att jagas utan att arten tar skada av det, och det är ju jättebra!
I många, många år har man ju inte fått jaga varg för att de har haft en sån svag genetisk mångfald, de har blivit inavlade och har haft svårt att överleva, och sen så har de ju rent evolutionärt ett rätt ineffektivt sätt att föröka sig på, endast två individer i en hel flock får roducera avkomma. Men nu har de ju blivit så många att man får skjuta ett begränsat antal, och när vissa djur sållas bort finns det plats för andra djur att ta deras position och på så vis få in lite nytt blod och andra gener vilket gynnar stammen på lång sikt.
Så egentligen, vore det inte ganska bra om man kan jaga tigrar, pandor och elefanter? Eftersom det bara beyder att stammen är så livskraftig och vid så god hälsa att den tål det?
Naturligtvis ska det ju inte skjutas mer än absolut nödvändigt, och inte skjutas mer än att stammen kan klara sig och på ett sätt gynnas av det, och det ska ju inte under några omstndigheter tjuvskjutas!
Så får man se det, med jakt. Och om Sverige har ett rikt djurliv och man kan jaga många olika djursorter så lockar ju det turister som omsätter pengar som kan återinvesteras i radiosändare, viltvård osv som gynnar djuren.
Personligen så skulle jag inte skjuta lodjur, vargar eller rävar för det är djur som har en stor betydelse för mig. Däremot skulle jag kunan skjuta vildsvin, hjortar, rådjur, älgar, renar mm för de har inte lika stor personligt värde, för mig. dessutom så skulle ingenting gå till spillo. Jag skulle äta köttet, och mina katter skulle få ta benen och inälvorna och skinnet skulle jag också använda, samt hornen. Det skulle inte bil någonting kvar!
Det är bra och "djurvänlig" jakt, enligt mig.
Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?
….#2 Nu fattar jag inte…har nån"sakt"det?
……..#0 Konstaterar,att lodjurs jakt har börjat osv..
Jag är mot sånt jakt,men jag kan inte vara mot allt
jakt..efter som jag äter kött.Fast om jag var
typ tvungen o jaga o döda själv,då kanse jag
kunde avstå kött?
Jaga o döda..är alltid heta ämne….
Jag tycker nog att skulle man inte klara av att döda djur själv, eller åtminstone vara med på jakt/slakterier så är det moraliskt fel att äta kött.
Jag har inget emot jakt alls, ifall det sker med humana metoder. Jakt med fällor och sånt är helt fel, men att skjuta djuren så de dör direkt är helt okej.
Nu äter jag iofs inte kött, men nästa hund jag skaffar skulle jag vilja jaga fågel med.
# 8
…du är inte den enda som "säger"så.Till mig allafall gorde en kvinna sån fråga..om jag skulle ätä kött om jag var tvungen osv osv ..Hon "sa "precis samma som du..men har inte hjälp..jag äter kött än i dag,men inte jakar.
Nå det var det..
Jag håller med det som du skriver…helt
tills du skriver Nu äter jag…osv
Man får ibland tankeställaren….
Gillar inte jakt på lodjur, vargar, mårdar, illrar mm mm
Skulle aldrig själv kunna skjuta ett rådjur som står och och betar på en äng men jag äter ju köttet och här kommer skillnaden
Äter vi lodjur? Äter vi varg? näää
Förr på stenåldern så jagade man för att man kunde äta köttet. Då var det ok. Att eskimoerna har rätt att tex då och då döda en val beror ju på att dom äter allt men att norrmän gör det tex är ju helt sjukt.
När jakt går över till prestige och det är häftigt att jaga då har det blivit något fel. 
Fsast lodjurs- och vargjakten handlar ju inte om prestige. Utan det handlar ju om överpopulation och att kunna få in nytt blod i stammarna.
Och för många lodjur på ett ställe är inte alls roligt.