Krångel med hjälpmedel
Jag vet inte om ni känner till ngt om just detta, men jag tänkte ändå att det kunde vara värt att ställa frågan här.
Jag fick min utredning via Vårdgarantin och således blev landstinget tvunget att köpa in min utredning från den privata sektorn. När utredningen var klar, blev jag meddelad att det skulle ta c:a 1,5 år innan jag kunde få påbörja min medicinering av CS om jag vände mig till den psykiatriska mottagning som hade remitterat mig till utredningen. Otålig som jag är, ville jag inte vänta så länge och bad då om att få behålla den psykiater som varit delaktig i min NP-utredning. Det gav mig möjligheten att börja med medicinen direkt och jag är väldigt nöjd med denna kontakt, vilket är mer än vad man kan säga om de klåpare som håller till på min gamla psykiatriska mottagning.
I vilket fall som helst, frågade jag min psykiater om hjälpmedel och fick då till svar att de inte hade ekonomisk möjlighet till ngt sådant. Isf skulle jag bli tvungen att byta mottagning, vilket jag inte vill göra.
Nu är min fråga: Kan jag på ngt sätt kringgå denna problematik? T ex att jag byter mottagning under en månads tid eller så bara för att få tillgång till hjälpmedel och därefter byta tillbaka? Eller om jag får ansöka om en arbetsterapeut på en annan mottagning än där min psykiater håller till och samtidigt behålla honom som min läkare?
Kan du inte gå till vårdcentralen och via arbetsterapeuten som brukar finnas där?
Ja du borde kunna få tillgång till en arbetsterapeut via en annan mottagning tex. vuxenpsyk.
De som finns på vårdcentraler är oftast främst inriktade på äldre, dvs dela ut rullatorer och ge handledsskydd. Så de har ofta inte så bra koll på de kognitiva hjälpmedlen, men undantag finns. Beror lite på hur det är uppdelat där du bor. Men jag ser inte varför du ska behöva byta mottagning för att få tillgång till detta, det ska du kunna få vid sidan om.

Eftersom arbetsterapeuten på min mottagning slutade, så fick jag söka mig till habiliteringen i stockholm.
Jag rekommenderar att du pratar med dem.