Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 7126 ggr
cinna
0

Strattera och mat?

Har ju då en 12-årig dotter med ADHD…

Nu har vi kommit så långt att vi efter mycker tankar och ältande börjat med Strattera. Dottern var helt med på noterna och ville verkligen prova om det hjälpte henne med hennes koncentrations och insomningsproblem, så det här att börja med att medicinera var inte ett hastigt  beslut taget över hennes huvud om någon undrar…

Men…

Att hon skulle få mindre matlust var en risk vi var väl medvetna om, men hon är ju ALDRIG hungrig nuförtiden. Hon var smal innan, har varit på gränsen till anorektiker för ett par år sedan. Nu har hon dessutom gått ner ett par kilo Gråter.
Vad sjutton ska vi göra? Finns det någon som har varit med om det här?

Vi har senaste veckan, hon har tagit medicinen i 3 veckor totalt, börjat stoppat i henne mellanmål fm och em. Vi får se hur mycket effekt det har…

Skolan börjar nu på måndag efter lovet och jag *vet* att skolsköterskan (måste vara den mest hopplösa skolsköterskan i denna värld, totalt opsykologisk, men men) kommer att ringa hem och klaga över viktnedgången…

Det är bara det att vi har märkt skillnad i dotterns koncentrationsförmåga, hennes "närvaro" i allt hon gör, ökad förmåga att kunna fokusera och hålla kvar fokus en längre tid vid ex. vis läxläsning… så vi vill inte ge upp riktigt än…

Så, snälla… Hjälp! När kan det tänkas komma en vändning i matproblematiken?

Emaljoh4
0

Hejsan!

Jag heter Malin och är 15 år, jag äter Ritalin och har samma "problem" som din dotter. Jag har gått ner i vikt också.

Frukost är inga problem att äta, eftersom jag tar medzen efter maten. Lunchen har dock blivit ett problem. Jag har fått svårt att äta vissa maträtter, så som biff m.m… Skolsköterskan på våran skola har pratat med köket och de har fixat så att jag får byta mat jag har svårt att äta till saker som är lättare att äta. Sk. "önskekost" eller vad det brukar kallas.

Jag har själv blivit hjälpt av medicinen, det här med viktnedgång och inte vara hungrig är dock en nackdel/biverkning. Men jag tycker det har blivit liite lättare nu. (jag har ätit Ritalin i 2,5 månad ca.)

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

snurro89
0

ta medecinen, efter hon ätiit?

Zaphix
0

Kan man inte klämma in mer kalorier i den mat hon äter?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

HannaM
0

Det är inte möjligt att prova annan medicin? Det finns ju både Ritalin och Concerta. Båda har väl visserligen aptitnedsättning som biverkning men det är ju inte säkert att alla drabbas av alla biverkningar på dom olika tabletterna.

Jag skulle föreslå att ni pratar igenom det här med läkaren. Är det så att det positiva överväger och det går att hantera aptitlösheten utan att det blir farligt för henne kanske det är värt att prova ett tag till, ibland ger sig ju biverkningarna ju längre tid man ätit en medicin. Eventullet skulle man kanske också kunna få näringsdryck eller något sånt för att kompensera det hon inte får i sig?

Finns det mat hon har lättare att äta? Är det lättare om den är kall te.x eller om hon får äta med händerna? Lättare att få i sig flytande föda än fast? Något som är extra gott som kan locka igång aptiten?

Emaljoh4
0

#4 håller med dig.

Strattera räcker i 24 timmar, vilket betyder att det är dygnet runt , hela tiden, varje dag. Kanske bättre att prova någon annan medicin som inte har lika många timmars effekt. Concerta ska typ räcka i 12 timmar. Man behöver väl inte mediciner när man sover?

cinna
1

Tack för era svar så här långt Glad

#1 Hon äter vegetariskt i skolan. Den maten är dessutom lite "bättre", läs godare, än den vanliga säger hon.

#2 Hon tar sin medicin i samband med middagen, lagad mat, på kvällen. Vet att man kan bli illamående om man tar den på tom mage, men det är alltså inte det som är problemet för henne.

#3 Vi håller på med det. Försöker trycka i henne så mycket som bara går. Grädde till pannkakorna och extra ost på mackorna t ex

#4 och 5 Concerta och Ritalin är vad jag förstått inte förstahandsmedicin för min dotter eftersom hon har haft en hel del ångestproblematik. Dock väldigt mycket bättre nu.
Jag ska ringa till habiliteringen på måndag och kolla upp det här med aptitlösheten och hur länge den kan tänks hålla i sig. Likaså det här med näringsdrycker. Har en kompis på jobbet som kan en hel del om sådant också, så henne ska jag prata med under veckan.

Eftersom hon haft jätteproblem med att komma till ro på kvällarna så är tydligen Strattera bättre än Concerta eftersom en av "bieffekterna" kan vara, och i vårt fall *är*, att hon faktiskt känner sig trött vid sängdags, dvs vid halv 9 - 9…
Den har dessutom den effekten att den även hjälper henne att vara fokuserad även på fritiden när hon tränar kampsport eller teater…

HannaM
0

Jag tycker dom verkar skriva ut Concerta och Ritalin hejvilt oavsett ångestproblematik. Jag har blivit rekomenderad båda trots flerårig ångest.Men det är väl annat när det gäller barn antar jag. Läkare brukar vara försikttigare då.

cinna
0

Jo, jag vet. Det är anledningen till att jag och min man har varit så negativt inställda till medicinering ända tills nu.
Vi vill inte proppa i vår dotter något som skulle kunna riskera att slunga ner henne i de avgrunder vi redan besökt och mödosamt klättrat up ur.

HannaM
0

Nej där är det inte kul att hamna nej. Det bäst i den här situationen är väl att ta kontakt med läkare och rådgöra. Dom borde ha ett hum om det är vanligt att biverkningarna blir mindre efter ett tag eller inte. Är det så att dom brukar minska så är det kanske värt tt prova ett tag till för att se.

dragonstar
0

Vet inte så om det, men jag skulle kolla som ovna efter likande medecin och tänka på att ge mer hämmlagat, då har ni koll på att hon får i sig mer av de ämmnen om hon behöver och hon kan påvärka maten så att hon får i sig lite mer.

Som sagt var ingen kunskap men när jag fick nedsatt aptit pågrund av sjudom var det hemlagat som gällde.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

cinna
0

# 10Tack för tipset!

Vi lagar *väldigt* mycket hemlagat. Sällan färdig-mat så att säga.

På skolan, Waldorf-inspirerad sådan, lagar de all mat från grunden, dock i ett större kök eftersom de har ca 250 elever på skolan. Men det blir inga transporter innan maten kommer på tallriken iallafall. (Ryser när jag tänker på min egen skolgångs potatis…)

Hennes favoritmat är vad jag kan komma på just nu: Pannkaka, hamburgare(men bara från en stor känd kedja) Broccolipaj, potatis med brusås, spagetti med ost, sushi, youghurt samt ostsmörgås med Oboy. Visst det är en del men jag vet inte riktigt hur man får ihop nåt bra från det här??

Speciellt inte när hon bara äter typ en halv potatis eller är jättemätt efter 1 1/2 pannkaka?

Och ja, jag ska försöka komma i kontakt med någon på habiliteringen imorgon måndag…Glad

Zaphix
0

#11: Fast massa näring kan man klämma in i allt. :)

Byt ut endel av mjölet i pannkakan mot sojamjöl neller proteinpulver. Oboyen kan man ha i proteinpulver utan att det smakar annorlunda. I pajen så kan man ju ha i massa fullkort i pajdegen, mer mättande om inte annat. Göra egen sushi med mer fisk/avocado i och lite mindre ris. Baka eget bröd mer olika fröer och nötter i.
Äta youghurt med mycket fett i, samma sak med ost.

Fungerar det bättre om hon får vara med och laga mat så hon blir engagerad? Att hon får följa med och handla och få välja vad hon vill äta? Laga mycket olika sorters mat så hon får testa på nya rätter hon kanske tycker om? Typ göre crepes av pannkakorna och sånt.

Efter jag fick min ADHD-diagnos så fick jag tipset om att äta mer omega 3. Ifrån fet fisk tar man ju upp omega 3 bäst, så fiskolja är ju bra. Men jag är vegetarian så jag äter linfröolja varje dag, inte lika lätt för kroppen att ta upp ifrån det, men det fungerar i alla fall.
äter Concerta nu, men innan jag fick börja med det och bara åt linfröolja så ökade jag ändå min koncentrationsförmåga något. Inte jättemycket, men ändå så jag märkte en skillnad.
Så det kan ju vara värt att testa och se om det ger resultat.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

snurro89
0

#6 jag tar Strattera, min doktor checkade jämt min vikt för att se om jag minskat eller ökat vikt om jag hade påverkats av medecinens bi effekter men NEJ! jag påverkas icke, jag är ett matvrak men min doktor bad mig ta medecinen innan jag åt maten, annars kunde man må illa och tappa matlusten när man åt Om du förstår vad jag menar? men han må varit virrig kanske.

cinna
0

Har varit i kontakt med Hab. idag och fick beskedet att aptitlösheten borde ge sig med tiden. Nu ska vi bara försöka stoppa i henne fett för heka slanten.
Hon menade på att eftersom hela familjen oftast äter samma mat som barnet, så brukar det synas efter att tag vilka som har haft problem med vikten på den övriga familjen också Oskyldig

Mer Bregott och röd-mjölk alltså!

Skolsköterskan har iofs inte ringt hem, men hon tog in dottern för viktkoll och förmaningar om att hon måste äta mer *suck*
Som om dottern inte redan visste det. Snacka om att göra matsituationen än mer pressad…

#11 Tack för tipsen! Kan du PMa mig om vad du menar för proteintillskott? Dottern är ju också vegetarian…

#12 Ingen fara, jag förstår precis vad du menar.Glad

Emaljoh4
0

#14 Får man fråga hur lång hon är? Och hur mycket hon väger=

cinna
0

151 cm och 34 kg…

Maken pratade med Hab idag och än så länge är det tydligen ingen fara på taket viktmässigt, men är man lite orolig så är man…

Idag vräkte hon i sig tonfisgryta förresten Kyss Mycket grädde var det i den vill jag love *rofl*

dvs ca 0,5 dl ris och lika mycket gryta.