Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 1911 ggr
JohannaEkroth
0

AS - Habilitering och LSS

Jipiiiiie!!! Tiiiiiii!!!

Imorgon måndag ska jag träffa habiliteringen här i Eskilstuna för första gången. Och på tisdag (i övermorgon) ska jag få träffa en LSS handläggare som ska gå igenom vad jag har för rätt till med diagnosen AS.

Jag kommer iaf att ansöka om en god man. Men det har ju "alla" personer rätt till att ha. Någon som har hand om ens ekonomi.

Tänk om man äntligen ska få börja leva, istället för att kämpa varje dag med att överleva.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

DodeN
0

Är inte säkert att du får en godman, vi har sökt om det nu eftersom vi inte fixar alla papper och ekonomin längre. Började söka i våras och det har dragit ut på tiden. I onsdags var vi i tingsrätten och överförmyndaren som är den som skickar vidare pappena för beslut ansåg inte att vi behöver en godman, och tingsrätten tyckte att vi bör få samma stöd via LSS istället. Så nu ska överförmyndaren hjälpa oss att se om vi kan få det stödet via LSS.

Är superrörigt för oss, men sällan det blir så av det jag hört från andra. Hoppas bara vi får någon hjälp snart, är så mycket som måste fixas och vi har ingen hjälp alls sen i julas när vi blev av med personligt ombud.

Ska man tänka ekonomiskt så är det bättre att få stödet genom LSS än godman, för LSS-insatserna är gratis, godman får du betala för om du har en viss inkomst.

Hoppas du får den hjälp och det stöd du behöver, är ju så onödigt att behöva kämpa och slita tills man blir galen. :)

Emaljoh4
0

Vissa det "god kvinna" också? Eller finns det bara män?

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

DodeN
0

Oftast är det nog goda kvinnor, även om det heter godman :)

Det ringde en i fredags som blivit tillfrågad att hjälpa oss, men eftersom de nu bestämt sig för att se om vi inte kan få hjälpen via LSS så får vi vänta. Synd för hon lät jättetrevlig och kunnig. Behöver någon som kan hjälpa oss att få klarhet i vad vi har rätt till osv.

[aspie]
0

Jag fick godman innan min AS diagnos. Men det skulle kosta mig 800 kr i månaden tills de kom på att jag hade för stora skulder, då fick jag det gratis

DodeN
0

Japp, har man liten inkomst så behöver man inte betala, man gör en beräkning på sånt så man får pengar över till mat, hyra osv.