Körkort..
Hur lyckas man med körkortet?
Jag har försökte seriöst två gånger, och gått på körskola och läst teori. Har förutom det försökt massa gånger utan körskolans hjälp också, men jag misslyckas varenda gång.
Jag kan köra bil jättebra, det är inget problem. Problemet är teorin, jag fixar den verkligen inte. Får inte in något i huvudet och kan inte koncentrera mig ens två minuter på att plkugga teorin.
Försökt på alla sätt jag kan komma på, läsa boken, test på datorn, gå på lektioner.. Men inget fungerar.
Jag behöver verkligen Körkort!
Hur lyckas man? Hur har ni gjort? Hur lyckades ni koncentrera er på teorin?
- Redigerat 2020-10-23 10:43 av Niklas

Jadu, det ädr är anledningen till att jag inte försökt ta Körkort än. Jag är livrädd för teorin. Man msåte ju banka in den i huvudet på något vis och jag förstår inte hur det ska kunna fungera.
Kanske om man har en bra körlärare som kan gå igenom det teoretiska mer i praktiken, när man är ute och kör?

Jag klarade teorin riktigt bra men fick göra om uppkörningen. Min metod var att sammanfatta hela körkortsboken (blev ca 60 sidor i word), vilket faktiskt nötte in en hel del. Jag skrev upp från varje sida/kapitel det jag tyckte var väsentligt och gjorde mina egna illustrationer i paint.
Efter detta satt jag framför datorn och körde de tester som var mer eller mindre identiska med originaltesterna. Det slutade med att jag hade enbart två fel på det slutgiltiga testet, varav det ena berodde på att det stod fel i körkortsboken.
Jag tog 25 lektioner innan första uppkörningen men var alldeles för spänd och hade inte tillräckligt med uppsikt tyckte testledaren. Efter detta tog jag 10 lektioner till och klarade sedan uppkörningen.
Allt detta hände innan jag kraschlandade mentalt, det kanske hade vart tuffare nu. Men var inte så rädda för det. Det kan bli dyrt och det kan ta lång tid, men ärligt talat, vilka idioter som helst klarar av att ta Körkort, det är inte så svårt. Bor man nära tex Stockholm kan det kännas svårt med tanke på att inte alla har tagit det men faktum är att ute på landet har i princip alla Körkort, och de verkar varken vara begåvade eller annat. Är man sjukskriven så kan man skriva in sig på körskolan och sedan lägga flera timmar varje dag på att bara sitta där framför datorn och göra testen tills de sitter som ett smäck.
Jag skrev av boken för att jag hade svårt att fokusera och komma ihåg enbart genom att läsa.
Massa kramar, jag tror halva ert problem ligger i rädslan.

Näeh, det är inte rädslan. Det är det där med koncentrationen. Jag har försökt bli motiverad att lära mig det där men det är bara så fruktansvärt tråkigt. Trafikskyltar och regler går väl ok men resten är.. tråkigt!
Sen var det just det där.. det blir så förbannat dyrt eftersom jag skulle behöva hålla på i en evighet. Det kommer jag inte ha råd med dom närmaste tio åren om vi säger då=)
Jag vet inte hur det är med dig men jag är sjukskriven jsut för att jag inte orkar eller klarar en massa saker, sitta flera timmar och plugga på en körskola är en av dom sakerna. Bara för att idioter klarar det betyder det tyvärr inte att det är lätt för alla.

#4 Jag menade det inte så illa som det lät. Mer som att ofta kan man tänka att det är väldigt svårt för att man tror det är svårt, men många klarar det ändå. Ledsen att det lät drygt.
Jag hade själv inte fixat det idag. Då när jag gjorde det så bodde jag hemma fortfarande och hade inte ramlat igenom och hade slutat gymnasiet, så jag hade en ganska lugn period.
Det kanske finns möjlighet att på något sätt låna hem ett program eller att prenumerera på det på nätet så man slipper den mentala stressen av att vara på en körskola. Min korkade kommentar om idioter, var enbart syftande till att säga att det kanske inte är så svårt som det känns.
För min personliga del är det lite lättare att lära mig genom att sitta vid datorn och klicka för jag fastnar lätt framför datorn, att lyssna eller liknande har jag mycket svårare för att lära mig av. Detta behöver dock inte gälla alla.
Jag vet inte hur det är på körskolorna i närheten av där ni bor, men när jag skrev in mig (det var nästan 10 år sedan) så betalade jag ca 1500 kr för tre lektioner och tillgång till detras datorer (som jag minns det gällde det så länge jag behövde och det var ingen tidsgräns) och då kunde jag sitta där hur mycket jag ville. På så vis var det bara lektionerna i sig som gjorde att det blev dyrt. Nu har alltid min praktiska förmåga understigit min teoretiska och att koncentrera sig på allt som händer i trafiken var mycket svårare än att sitta vid datorn.
Återigen förlåt för min tråkiga ton jag menade verkligen inget illa.

Jo.. jag tror jag överreagerade, svarade innan jag tänkte i vanlig ordning=)
Jag får försöka se vad dom har för möjligheter men det är inte riktigt aktuellt för min del ändå just nu. Det är ju itne ett billigt nöje direkt. Men jag funderar, man ska ju kunna få stöd när man pluggar hur är det med sånt här?

#6 Man tycker ju att ett individuellt anpassat stöd borde kunna utformas till sådant här, både för att det är en bra kunskap och tillgång i samhället att ha Körkort, men också för att det ger ganska stor personlig tillfredsställelse att ha skaffat sig det. Tyvärr är sällan insatserna varken kreativa eller anpassade.
Det bästa är nog att satsa på det den dagen du verkligen är motiverad, att göra det innan gör nog bara att man tappar ännu mer lust och motivation.
Möjligtvis kan du få frågorna/boken på cd istället så du kan lyssna på det, om du föredrar det sättet att ta in information. Jag vet att tex dyslektiker kan få någon som läser frågorna på själva skrivningen i vart fall, hur det är med oss vet jag inte alls.

Dessvärre är väl enda sättet jag har chans att lyckas med att ha någon som sitter med mig och gör det tillsammans med mig.. Och då någon utomstående för är det familj så har jag alltid möjligheten att skjuta upp och slippa undan. Men som sagt, det är ju rätt många år och tusen kronor bort så egentligen borde jag inte bry mig.
#3: Smart det där med att sammanfatta!
Men jag är inte rädd, jag har ju försökte allt jag kan flera gånger. Och att det är lätt och att alla lyckas ta det är inget som hjälper mig ett dugg att höra faktiskt. Alla i min omgivning har Körkort, utom jag.. Så jag vet att även totala dumbomar lyckas, men det gör ju inte att jag gör det..
Har planer på att ta upp det igen snart, men då vill jag ha nya sätt att försöka på..

#9 Vill återigen be om ursäkt för den klumpiga formuleringen om idioter.
När det gäller metoder är det väldigt svårt att ge råd eftersom alla är olika för mig fungerade sammanfattningen för att jag kunde strunta i vad jag lärde mig och enbart fokusera på att göra just en bra sammanfattning. Det tog lång tid och efteråt hade jag lärt mig en hel del av bara farten, en annan fördel var att jag hade betydligt mindre text att läsa i när jag ville läsa bpå något en extra gång. Utöver detta så var det som sagt välkdigt många timmar vid testerna på skolan som räddade mig, att enbart läsa hemma tror jag inte hade räckt för mig.
På min körskola hade de också en liten teorikurs på 4 ggr då en lärare gick igenom en bok där man fick göra uppgifter och sedan även lite säkerhetskontroller på bilen och att byta däck och dylikt. Den kursen ingick också i startpaketet jag köpte.
Om du redan har skrivit teorin eller gjort en uppkörning så kanske du kan utgå från det och fundera på vad som gjorde att du inte klarade av det, var det "allt" eller vissa delar.
Jag antar att man får fundera på hur man fungerar i andra sammanhang för att klura ut bra metoder. Jag brukar försöka hitta mönster och försöka hitta logiken i varje fråga-svar så att jag på själva tentan kan logiskt komma fram till rätt svar även om jag glömt det rätta svaret, dvs göra en kvalificerad gissning.
Jag använde nästan uteslutande testerna på datorn, och frågade och hängde med i körningen. Hade en toppenbra lärare som fångade min uppmärksamhet mest hela tiden. Körde nån enstaka lektion med andra lärare, det gick inte alls. Teorilektionerna gav ypperligt tillfälle att studera tapeter, pillra med pennor, irritera andra med att vibrera med benen och fingra på saker. Jag klararde mig genom både prov och uppkörning på första försöket, med god marginal.
Jag klarade teorin med enkelhet, men det var på den tiden då det var ett svar av 3 svarsalternativ, (har för mig att jag skrev upp 27 dec 1989).
Jag vrålpluggade dock i 2 hela veckor innan, hade med mig teoriboken vid julbordet bla, och alla som hade tid runt omkring mig förhörde mig i den mån de kunde.
Visste att jag bara hade den chansen i och med att det var 1/1 1990 som det nya teoriprovet skulle träda i kraft och jag visste att provet var så pass mycket svårare än det jag skulle göra.

Jag gjorde ocksa sammanfattningar. Ritade, skrev och skrev om och om igen det som inte ville ga in. Var lite varre med korningen da det var sa mycket annat som snodde uppmarksamheten, men klarade bada proven pa forsta forsoket trots allt :)
// Amanda
min dotter håller ochså på att ta Körkort, hon har ochså svårt med teorin. Körningen klara hon bra. Hon har hållit på snart 1 år, teorin fastnar inte i huvudet. Jag har föreslagit om hon kan få något lättare som är anpassat till henne, men hon vill inte att dom ska veta att hon har AS för då tror hon inte att hon får ta Körkort.
Jag började på en skola men tröttnade, för läraren var så urtråkig, var inte motiverad då heller. Sen när pappa skulle ta lastbilskort så började jag på samma ställe och jag fick mitt kort före honom. :)
Lösningen för mig, jag hade inte diagnos då, var att jag började övningsköra privat när jag var 16.5år och tog inte Körkort förrens jag var 20 tror jag, eller om det var 21. Jag var inte motiverad men körde ändå, hade en mamma som körde med mig och skulle vi någonstans så fick jag köra. Pappa levererade lastbilar runt i sverige och då åkte vi med personbil bakom så han kunde åka bil hem och då körde jag också, blev långa turer på 30-40mil.
Teorin löste jag med datorns hjälp, när jag fyllde 17 så fick jag körkortsteori som datorspel. Var en av de första varianterna som kom ut, där spelade jag , pappa, och mamma. Men mest jag och det gick superfort att komma igenom. När syrran skulle övningsköra så köpte de nästa version och den spelade jag igenom också, så när jag väl skulle göra teorin på nya trafikskolan så var jag där 2timmar och gjorde allt på en gång och klarade det jättebra. Slutprovet gick superbra också.
5år senare så tog jag terrängbilskort för försvarsmakten, då måste man plugga B-teori igen och göra teoriprovet, jag hade mest kollat igenom boken lite snabbt. Var så mycket annat då.
Men när vi väl skulle börja tenta av proven så fick jag högsta poäng större delen av tiden och gjorde dessa prov utan att behöva göra om en enda gång. De flesta fick göra om något. Det gick så fort att jag funderade på om jag verkligen hade samma prov som alla andra.
Nu vet jag hur jag lär mig bäst och det är via datorn, se bilder, höra någon som läser frågan och ha svarsalternativen. Jag har bara gjort det nya provet.
Så det är ett tips om man har svårt med teorin, då ser man villka frågor man inte kan, jag har några delar som jag fastnade på och de får man göra om i så fall. Så man slipper själv ha koll på villka delar man har svårt för.
http://www.bonnierstrafikskola.se/bt2010/relevant/
Det finns lite olika varianter, men bonniers har jag och resten av släkten använt oss av.
Teorin fixade jag smidigt och även att köra bilen.
Mitt största problem var att jag inte var tillräckligt fokuserad då jag körde upp, alltså inte tillräckligt spänd och nervös.
Var lite blaha blaha känsla så därför missade jag uppkörningen.
Men tro det eller ej, då en nära släkting precis skulle börja och skulle få köra upp så gav jag mig f… på att jag skulle fixa det och det
gjorde jag.
typiskt mig att fixa saker bara för att jag inte vill att andra ska vara bättre än mig.

När jag skulle köra upp så var min lärare mest nervös, jag hade fått ställa in lektionen dagen innan så han ringde mig på kvällen och tyckte jag kunde ta en sista lektion innan uppkörningen. Då kollade vi så allt var ok med bilen och jag fick köra in mig lite så när det var dax för uppkörningen så var det bara att byta passagerare. Allt var inställt för mig och kändes bra, jag var jättelugn och kunde fokusera på körningen istället för om ratten var i rätt höjd eller sätet rätt inställt. Sånt som kunde störa fokus annars.
Det var inte samma svåra teoriprov då jag tog Körkort som det är i dag så jag klarade både teori och uppkörning galant.
Min dotter köpte undervisning till datorn och satt och pluggade med detta samt att hon övningskörde privat. Hon klarade oxå uppkörning och teori galant. En naturbegåvning enligt uppkörningskillen. Man kan på sätt och vis även säga att bilkörning var ett av hennes specialintressen.
En fundering bara:
Är det alldeles omöjligt att få göra teorin muntligt? Eller åtminståne få frågorna och svarsalternativen upplästa?
Vi har våra funderingar att göra som någon ovan skrev: Börja tidigt med övningskörningen för dottern…
Datospel med övningar låter som en bra idé 
#19 Ingen fara, det finns gott om hjälpmedel att få ifall man behöver. Säg bara till i förväg så ordnar dom det åt dig.
#19: jag tror det är superbra att få börja tidigt och ta det i lugn och ro. För då slipper man stressen över att andra klasskamrater etc. fixar det fortare. Börjar man när man är 16.5 eller vart gränsen går nuförtiden så har man gott om tid på sig att mogna och få träna i en förhoppningsvis bra miljö.
Min son är 16 nu blir 17 och alltid när vi varit ute och kört bil så kör jag teori frågor ihop med bilkörningen, så att det blir lite mera att "ta" på. Det är så svårt att förstå annars ibland.
Nästan all teori upplever man ju faktiskt i verkligeheten.
Nu har han inte börjat övningsköra, men jag präntar in det i honom iallafall.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Är viktigt att inte bry sig om hur många gånger man får köra upp. Skita i om det blir en,två eller femtioelva gånger.
Huvudsaken är att man har körkortet
Och den dagen kommer att du att köra toppenbra