Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettutredningar-hur-var-när-varför
Läst 4223 ggr
Froddel
0

Utredningen klar!

Har nu äntligen fått svar på utredningen..

Bipolär 2 och OCD, vilket jag redan visste om! Dock har aldrig tvånget diagnostiserats trots att jag haft det sen jag var liten och har valsat runt inom psykiatrin i många år…

Ingen ADHD diagnos, vilket jag faktiskt inte tror stämmer då det är så mycket som tyder på det och som inte stämmer in på det bipolära. Jag tror att dom uteslöt ADHD bara för att det bipolära är så uppenbart och för att dom är så lika. Psykologen är heller inte kunning om ADHD hos tjejer och jag var det första vuxna hon utredde….litar inte på henneRynkar på näsan

Ska kolla upp det där med second opinion och även Ola Lundins mottagning i Uppsala (visst heter han så?)

Någon här inne som har erfarenhet av just second opinion eller som vet vad en utredning kan kosta hos Ola Lundin?

HannaM
0

Tråkigt att få ett resultat man inte tycker stämmer=( Har ingen erfarenhet av second opinion men hoppas på att det löser sig på bästa sätt för dig.

Froddel
0

Har sett tidigare här inne att någon/några har skrivit om det, men minns inte vem..

Bipolär och tvånget är jag med på, det är "bara" adhd/add vi är oense om.

Och all min ångest, Stresskänsligheten, koncentrationssvårigheter, Glömskan, det dåliga närminnet, Att jag tappar bort saker ständigt, Avbryter folk i tid och otid, har svårt att vara tyst, Har svårt att sitta still, Svårt att komma i tid, Svårt att lyssna, faller iväg i andra tankar, Skjuter ständigt upp saker, Har alltid bitit frenetiskt på naglarna/knogarna, Typisk pojkflicka, sömnstörningar, svårt att hålla fokus längre stunder, Humörsvängningar? Koncentrationssvårigheter,ätstörningarna, depressionerna, har jättesvårt för att följa instruktioner, aggressionerna - speciellt som liten……….näe, jag skulle kunna räkna upp hur mycket som helst!!

Jag vill ha en till bedömning, men då av nån som kan det här med tjejers problematik. Först då kan jag lita på att det blir rätt, oavsett om det är ADHD eller inte.

Zaphix
0

Fast gjorde ni inte de där testen? Alltså koncentrationstest vid dator och de där allmänna testen med bilder och sånt?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[aspie]
0

Jag har läst om Ola Lundin och han ska visst vara jättebra mer än så vet jag inte men jag tycker du borde kunna få en second opinoion, speciellt med tanke på hur oerfaren hon var din psykolog

Froddel
0

#3  Jo, det visar på bl.a långsam informationsbearbetning, långsam arbetstakt, svårt med framplockning av information ur minnet, ej uthållig, vissa deltester på korttidsminnet visar genomsnittlig prestation medan andra visar på klart nedsatt förmåga, inflexibelt problemlösande, ju tydligare o mer konkreta uppgifterna var i testerna desto bättre gick det rent visuellt…

Under genomsnittlig prestation vad gäller abstrakt tänkande och förmåga till begreppsbildning. Vissa tendenser till koncentrations- och uppmärksamhetssvårigheter då jag var liten och hade svårt med gruppaktiviteter och ville oftast vara för mig själv o leka ensam, enligt formulär/intervju med mina föräldrar. Ger upp för lätt, lätt till frustration vid vissa tester etc..

Vissa tester på tidtagning eller vid andra test visar på både att jag kan vidmakthålla uppmärksamhet och koncentration medan andra visar att jag inte kan det.

Datortestet däremot blev "invalida" resultat, vilket då inte blev mätbart. Hennes kommentarer till detta var: byter kroppsställning med tre minuters mellanrum, att jag inte kan vara tyst och koncentrera mig, frustrerad, far iväg i andra tankar etc.

Övrigt: rastlös, emellanåt svårt att sitta still, otålig stresskänslig, pratig, rastlös, motoriskt orolig, svårt med struktur, måste ha tydliga instruktioner och information etc.

Och att jag visar stor motivation till utredningen, kommer till testtillfällena och utför dem utan motstånd och argumentation….men hallå Skrikandes konstigt?! Jag vill ju veta vad som är fel med mig, jag vill ju komma dit och göra dom!! Därmed motivation!! Men hur ser det ut för övrigt i mitt liv??!

Sen på ett ställe så skrev hon så här: "Dock när XXX genomför de tester som mäter bl.a. de förmågor som hon själv upplever att hon har svårt för minskar hennes motivation och ansträngningar. Hon upplevs ge upp lite i förtid". JAA, MEN DET ÄR JU DET JAG HAR SVÅRT MED!!

På två ställen i utlåtandet skriver hon att "det indikerar att det skulle kunna vara så att XXX uppfyller kriterierna för ad/hd-diagnos.

Men det var ju inte bara dåliga saker…t ex på bra förmågor var ordförråd, verbal intelligenskvot, göra bildarrangemang och endel andra saker..

Ursäkta för ett långt inlägg…

Fnyfniken
0

Med det som står beskrivet tycker jag att det låter konstigt att du inte fick någon adhd-diagnos. Ska det vara tillåtet att någon utan erfarenhet av tjejer med ADHD ska ställa en sån diagnos själv? Känns som att hon skulle ha varit handledd i ditt fall. Hoppas du får en second opinion.

Froddel
0

Mm jag vet, jag tycker också att det låter konstigt. Inte så att jag "vill" ha ADHD, men eftersom det ändock är mycket som pekar på det så kan det ju vara till min fördel att diagnosen sätts. Läkaren jag träffade för drygt en vecka sedan hade läst min utredning och bekräftade att jag hade stor adhd-problematik.

Jag skulle iaf vilja att någon mer bedömde den utredning som gjorts, och då känns Ola Lundin som ett bra alternativ.

Hon hade handledning men den kvinnan var heller inte duktig på ADHD hos tjejer. Dom gick väldigt strikt efter diagnoskriteriera utifrån pojkars "problembild". Och efter den "mall" som dock känns ganska så föråldrad. Det känns som jag själv har större kunskap än vad dom hade Obestämd

T ex så menade hon på att "mallen" vid ADHD är att de är underbegåvade, vilket inte stämmer då många absolut inte är det. Likaså menade hon på att "du har ju klarat av skolan med någorlunda betyg, det är vanligt att man inte har fullständig skolgång när man har ADHD!!!" Javisst, eller hurSkrikandes Titta på hur det faktiskt kan te sig hos tjejer istället!!!

Tror inte att det ska vara några problem att få komma till Ola Lundin, men jag får nog vänta över ett år igen. Men det är det ju värt.