Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etiketter: adhd-addläkemedel-behandlingarkörkort
Läst 10378 ggr
cykelpump
0

Medecin och köra bil(Concerta)

Hej har en liten fråga, har presice blivit förklarad att ha ADD. Ska till doktorn på rutin innan jag kommer få medecinen. På papprena står det att jag kommer få Concerta. Läste nu lite på FASS om biverkningar och där står det att man inte ska köra bil när man tar medecinen. Har itne kärkort men vill verkligen ha, kommer detta bli ett problem och att jag inte kommer att kunna få ta körtkort?

Skulle bara kolla här om någon viste, tack på förhand! :)

• Redigerat 2020-10-23 11:02 av Niklas
Zaphix
0

Jag tar Concerta när jag övningskör, ser inte hur den skulle kunna påverka negativt?

För mig påverkar det bilkörningen endast positivt, mer koncentrerad och mer uppmärksam på omgivningen.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

cykelpump
0

Okej va bra :)..

Kan kopiera vad det stod på FASS sidan:)

Körförmåga och användning av maskiner

Svårigheter med att fokusera blicken, dimsyn och yrsel har rapporterats vid användning av Concerta. Därför rekommenderas att man undviker att använda maskiner, framföra fordon eller ägna sig åt andra aktiviteter som kan medföra fara.

Har en till fråga, på fass står det att man inte ska ta Concerta när man dricker alkhol, har du gjort det när du tagit dom och märkt något? Tar snart studenten och vore bra o veta :).. Tack för du svarade på första frågan iaf :)

[YlvaP]
0

Jag äter också Concerta och har ännu kvar mitt Körkort. Den medicin som påverkar mig värst just nu är Ketipinor (samma seroquel).

Dricker ingen alkohol så jag kan inte svara på den frågan.

Zaphix
0

Concerta går ju ur kroppen efter 12 timmar, så tar du concertan vid sju på morgonen så sitter den inte i vid sju på kvällen.

Jag har tagit Concerta och druckit alkohol, när concertan fortfarande verkade i kroppen. Vill inte säga mer, men det var inte alls roligt. Inget att rekommendera alltså.

Min och Dackes blogg

cykelpump
0

Okej, tack för svaren. Jätte snällt :)

DodeN
0

När det gäller alkohol så ges rådet att hoppa över medicinen den dagen man ska dricka.

Körkort så är det så att så länge du känner att du kan köra på medicinen så gör du det, men det är ditt ansvar att göra den bedömningen. I början när jag åt medicinen och vid höjningar så körde jag inte på några dagar men sen var det lungt. Tills jag fick biverkningar som påverkade synen men då slutade jag med medicinen istället. Så man har ett jättestort egenansvar att känna efter.

cykelpump
0

Okej, har inte enns börjat med körkortet än så dt är väl iaf lite tur :) Tack för svaren :)

Axiom
0

Jag hoppas att du har fått ditt lämp innan du fått föreskrivet att du ska ha den medicinen, för en kompis fick nekat pga den medicinen.

Själv har jag Körkort sedan 1990 och kommer med all säkerhet få den medicinen nu på tisdag och de skulle bara våga ta mitt Körkort.

cykelpump
0

8#

Hur menar du nu?

Har gjort utredning och fått papper på massa där det står vad jag kmr att få.. Vad iaf hon sa. Men ska till doktorn sen för att ta blodtryck o drogtest(?) osv, kontroll bara typ..

Okej, hoppas allt går bra då :)..

Axiom
0

#9 En kompis har kämpat mot ett sjukt system med att få ett lämp för att försöka ta Körkort, men när länstyrelsen fick upp ögonen för vilken medicin han skulle kunna tänkas få så blev det avslag.
För att han överhuvudtaget ska kunna få ett lämp nu så måste han vara helt medicinfri i minst ett år för tyvärr räknas Concerta som drog i och med att den innehåller amfetaminiskt preparat.

Men vad jag förstått så är det olika vart man bor i landet, vilket det inte borde vara.
Han bor i Nässjö, så om du inte bor i Jönköpings län kanske du har större tur.

cykelpump
0

Okej, vilken diskriminering :S.. Hoppas att dom gör något åt det så han får sitt Körkort!.. Har ingen koll vad som gäller här tyvärr.. Men bara att hoppas att det inte är likadant iaf!

DodeN
0

#10, är du säker på att det beror enbart på medicinen, eller gör den att han får biverkningar som påverkar körförmågan?

Jag har inte hört talas om någon som fått det beskedet, många med ADHD uppmuntras ju att medicinera för att bli bättre i trafiken.

Det som kan hända är att när man söker lämp så får man kryssa i om man har diagnos och äter medicin, men har man läkarintyg på att man inte är olämplig som förare så ska inte det hindra. Det är precis som med andra funktionsnedsättningar där man kan vara olämplig som förare pga. sin funktionsnedsättning.

Jag hade Körkort när jag började med medicinen men frågade vägveket eller transportstyrelsen eller villka det nu var som hade hand om det då. De sa att så länge man inte blev en sämre förare pga. medicinen så var det bara att tuta och köra, men att man har stort egetansvar för att avstå från att köra om man inte känner att man är lämplig just då.

Neuromal
0

Jättekonstigt att man inte skulle få köra bil! Jag blir 100 gånger bättre förare med medicin. Klart man är försiktig vid dosförändring och sånt, men när läget är stabilt liksom så funkar det ju skitbra. Varför ska länsstyrelsen bestämma det, dom vet ju ingenting, det borde man kunna överklaga tycker jag…!

Är inte bipacksedeln ganska gammal, har för mig att det står om "ditt barn" och såna grejer också eller var det Ritalin kanske… :P

Som DodeN sa så är det ens eget ansvar att bedöma i vilket skick man är!

Concerta gör att man blir mer känslig för alkohol.

Zaphix
0

Nu fick jag mitt lämp för många år sedan, men måste mn berätta om medicineringen?

Min och Dackes blogg

Axiom
0

#12 Ja , det är pga medicineringen som de sätter stopp.
Han vill ha Körkort för att dels lättare kunna få jobb och för att slippa åka buss vilket han har extremt svårt för, men det blir nej pga hans medicin hela tiden.

Hur ska man innan han ens fått ett lämp kunna bedömma om medicinen påverkar hans körförmåga, eller ens lämpligheten att framföra ett fordon på allmäna vägar?

Han har i vart fall fått avslag i snart 2 års tid och han har bara ätit medicinen i drygt 1 år, men i avslaget har det stått att pga utav trolig medicinering ger de avslag och nu när han har den så är det pga den.

Man bör enligt lagen berätta om medicinen, för om en polis ser att du är påverkad i ögonen och det i deras register inte står något om den så åker man på drog fylla istället.

DodeN
0

Låter kanske som om det i fallet du skriver om #15 kanske är så att personen är väldigt impulsiv och hans läkare kanske är tveksam till om personen är lämplig förare.

Tyvärr är det som du skriver svårt att bedömma sånt innan man får prova. Vet att det finns ställen där man kan köra i simulator osv, för att få en sådan bedömning gjord av experter. Bla. så skickas personer med MS dit som har liknande kognitiva svårigheter som någon med ADHD.

Om man blir stoppad av polisen och de skulle misstänka något, jag vet inte om det syns i ögonen att man ätit, men hur som hellst så berättar man sanningen att man äter medicinen och sen så får man fixa intyg av läkare i efterhand. Så man hamnar inte i finkan direkt. Om det nu inte är så att man är så påverkad av sin medicin att man är en trafikfara, då  kan och ska polisen ju stoppa personen.

Mymlan
0

Är väl även att den dämpar reaktionsförmågan och den tycker jag är viktig att ha då man kör bil man är aldrig ensam på vägen.
Jag vet hur min fars bilkörning blev då han började med sin medicin *ej för ngn bokstavsdiagnos*, hans bilkörning vart mycket sämre. Jag som inte ens har Körkort aldrig varit på körskola fick säga till min far: du det är ej vänster trafik, du det är en rondell här, se upp för fart guppet, du var det inte höger regel här, du man kör inte så man ha de vita strecken inunder bilen, du det ligger en gatlyckta över vägen såg du inte den? *vi hann väja innan den var under bilen eller insmackad i fronten*..

Jag personligen skulle aldrig sitta bakom en ratt om jag äter medicin som sänker ens reaktionsförmåga. Anser även det är ens ansvar men även läkarnas ansvar.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

timmelin
0

Bor i Jönköping. Måste varit en dålig handläggare bara. känner tom yrkesförare som äter Concerta. 

Säg till din kompis att överklaga.

Axiom
0

#16 Om han är impulsiv så borde de ta mitt Körkort på direkten, hans impulsivitet kom upp i 57 under hans utredning, min ligger på 84.

Inga mediciner har ju den lilla fula triangeln längre, utan man ska ju känna sig för om man är lämplig eller ej, alla mediciner påverkar ju olika från person till person:
Men om det finns i register att man äter en medicin som kan påverka så kommer man oftast undan med en varning, och kanske med en mildare böter.
*kompisar har råkat ut för varningar och därav vet jag*

#18 Han har överklagat, men nu har han färdtjänst istället, billigare för komun och landsting, eller…

timmelin
0

Trivs han med det? Man kan ju inte vara impulsiv och bara sticka iväg på en trevlig resa med färdtjänst.  1 timme innan måste  det bokas om det är i samma kommun, dagen innan om det är i samma län och 14 dagar innan om det är utanför länet.

Dessutom så ställer dom inte alltid på alla tider tex hem från en fest mitt i natten tex.

Axiom
0

#20 Det är ju billigare än att äga en bil, men han trivs inte med det.

Zaphix
0

#17: Fast att Concerta dämpar reaktionsförmågan är inte sant i mitt fall i alla fall.

Jag förstår inte alls hur en medicin som är uppiggand, som centralstimulerande faktiskt är, skulle kunna sänka reaktionsförmågan. Ser verkligen inget skäl till att det skulle vara så, om den skulle ändras så snarare tvärtom.

Men det är ju mitt logiska sinne som tänker så, om det har haft fel förr..

Min och Dackes blogg

Axiom
0

#22 Det sänker inte reaktionsförmågan, det ger samma typ av efekt som amfetamin rörande reaktionsförmågan.
Nämligen att du kan reagera för tidigt och kanska då även för kraftigt.

Det kan på så vis vara farligt genom att man reagerar på något som ännu inte skett men kanske är på väg att hända.
Amfetamin och bilkörning är inte att rekomendera, jag har prövat.

Zaphix
0

#23: Fast skillnaden mellan att ta ADHD-medicin jämfört med att bruka amfetamin för att få ett rus är ju stor!

För att få ett rus måste man nog mala sönder många concertatabletter och inta på samma gång.. Concerta tar man ju för att hamna på samma nivå som en normalfungerande människa, därmed bör ju även reaktionsförmågan hamna på en normal nivå.

Min och Dackes blogg

DodeN
0

Ja min reaktionsförmåga påverkades inte vad vi märkte på concertan, att jag slutade köra var dels vid höjningarna så blev jag lite hög den första dagen. Sen påverkade medicinen ögonen, jag fick svårt att fokusera och DÅ ska man inte köra bil.

Men sånt kan vara svårt att veta, orsaken till att många inte får Körkort om man har ADHD är för att man anses vara för impulsiv och inte kan koncentrera sig, jag har inte hört något fall innan där medicinen i sig är ett skäl att inte få Körkort. I USA har jag för mig att det är tvång på att medicinerna om man ska köra bil, men det kanske inte är så.

Förhoppningsvis så kommer även vi få tillgång till körkortsmedicinska utredningar, där man bla. kan få köra i simulator och testa reaktionsförmåga och koncentration med och utan medicin. Men än så länge så verkar det mest vara för folk som har fysiska funktionshinder där man även får kognitiva svårgheter tex. MS.

Axiom
0

#24 Jag kan egentligen inte yttra mig i skillnaderna, för jag har ännu inte fått Concerta men jag har använt amfetamin, självbehandling kallar de det för idag, då kallade de det för missbruk.

Tror ingen snortar Concerta och om man inte ingeserar med spruta så är det knappt något rus på amfetamin, man blir bara piggare och klarare i tankarna, iaf blev jag det.

Mymlan
0

#26 Jag tar 36 mg + 18 mg Concerta och märker ingen skillnad mot innan..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Zaphix
0

#26: Ville bara få fram att skillnaderna mellan att "självmedicinera" amfetamin och att ta Concerta är stora doseringsmässigt. Så självklart får du inte lika stor effekt av Concerta som när du missbrukar amfetamin. Så att det är farligt att köra bil med rusdos av amfetamin är ju självklart, medan Concerta bara stabiliserar..

Och jo, det finns folk som snortar Concerta. Mycket underligt av dom, men det görs.

Min och Dackes blogg