Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikett: medlemspresentationer
Läst 4290 ggr
majsvalan
0

Trött och deprimerad tonårsson...................

Hejsan !

Är helt novis på detta område, men hoppas på lite feedback av all kunniga härinne. "Kort" bakgrund, har en tonårsson som fick diagnosen lindrig ADD i mellanstadiet. Har trots detta fungerat bra i skola osv. med lite extra puschning för att komma igång och bli färdig med saker osv. Här hemma har såklart behövts påminnelser med allt, men eftersom det har blivit en del av livet och att han inte har haft stora problem i skolan eller socialt så har diagnosen liksom "glömts bort".

Han har varit skoltrött i några år, men det sista året har han varit extremt trött och deprimerad. Sitter mest på sitt rum, kan sova i princip dygnet runt, lättirriterad mm. Vi hade kontakt med psykolog i höstas, då fick han antideprissiv medicin som inte hjälpte någonting. Psykologen beslutade att sätta ut medicinen efter ett tag och föreslog att vi skulle göra en utredning för att utesluta något fysiskt fel. Ingenting har hittats trots omfattande provtagningar.

Häromdagen så hamnade jag på en amerikansk informations sida om ADHD och hittade där en beskrivning av en viss typ av ADHD som stämde precis in på sonen. Då började jag att fundera om allt det här kanske bara kan bero på ADD:n. Att den pga. högre krav i skolan mm. har blivit värre.

Ni som har eller har erfarenhet av ADD. Kan det ge en enorm trötthet, depression och allmän känsla av att allt är hopplöst och i så fall kan medicin hjälpa mot tröttheten och vilken i så fall ?

Ursäkta ett lite virrigt inlägg, hoppas att ni förstår. Jag har känt och känner mig väldigt hjälplös och frustrerad över att inte kunna hjälpa min son.

HannaM
0

Min ADHD var inte utredd under skoltiden men ju högre kraven blev desto sämre mådde jag. När jag inte orkade koncentrera mig eller ta ansvar för allt arbete som blev mer och mer självständigt sjönk självförtroendet.

timmelin
0

Ta kontakt med bup och be dom göra utredning, kan ju vara AS så be bup göra en utredning

lycka till

miniimee
0

Jag har ADHD(dock diagnosisterad först nu i vuxen ålder) och under skolåren, så blev pressen för hög så drog jag mig in i mitt skal, å stannade där.Jag var deprimerad under alla skolår, med början i mellanstadiet, sen blev det bara värre å värre…..inte så upplyftande att höra kanske…men men….

Svea-
0

Det är ju väldigt viktigt att din son får  hjälp.Att vara tonåring är ju jobbigt och tufft nog.Och läkaren SKA ta din oro på allvar.Med rätt medicinering så ska ju livet bli lättare.Om läkaren ej lyssnar så försök orka att byta läkare.Ju längre det går ju mer deppig kan han ju bli och det är inget man kan ta sig ur själv,allra minst när man är tonåring/ung vuxen.Tyvärr måste du med all största säkerhet tjata och gnata för att få läkaren mfl att lyssna.Men vad är alternativet?Hoppas du orkar kämpa vidare.Varm kram till er…

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Emaljoh4
0

Hejsan. Jag har fått diagnosen ADHD, som har gjort att jag har fått mer hjälp i skolan och sånt.

Jag mår skitdåligt när det är mycket i skolan.

Förut var jag såååååå trött efter skolan..

Dagen såg ut såhär ungefär:

Klev upp, gick till skolan, kom hem och var helt utmattad, sov några timmar, var vaken en liten stund och gick och la mig och sov hela natten.

Jag sov helt enkelt väldigt mycket, förmodligen för att skolan var så jobbig.

Jag medicinerar mot ADHD nu och det har gjort mig mindre trött.

Jag behöver inte sova på em, utan det räcker att sova på natten.

Eh.. Vet inte om detta var svar på dina frågor men..

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

majsvalan
0

Tack för alla svar !  Det blir nog till att fokusera lite mer på ADD:n, som vi inte har gjort tidigare. Kanske är det där det sitter.

…….och till #5 Emaljoh4  Det var precis en av mina frågor, Gladom man kan bli så väldigt trött, som min son, av att ha ADD att man kan sova i princip dygnet runt ?  Och det verkar ju som du har varit det också, skönt att du mår bättre. Vad medicinerar du med ?

Emaljoh4
0

#6 Det låter kanske liiiite extremt att sova dygnet runt, men är man deprimerad och har en diagnos samtidigt så är det inte omöjligt!

Jag medicinerar med Ritalin för tillfället, ska byta till Concerta. (Ritalin har en verkningstid på 8 timmar, medan Concertas verkningstid är 12 timmar) Glad

Jag tänker såhär: Man kan ju bli väldigt trött av att koncentrera sig så mycket man kan, samtidigt som det inte går så bra.. (så har det varit för mig iaf).. Och sen a tt misslyckas gör en ju less och trött! Och då är det inte konstigt att man sover dygnet runt och inte orkar kliva upp m.m

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.