Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 16999 ggr
VeganGeek
3

Öka concerta

Jag fick länge höra att maxdosen för Concerta var 54mg/dygn. Sen läste jag att den dosen var beräknad för barn och jag stötte på folk på nätet som var insatta på 108mg/dygn.

Nu när jag var inlagd tog jag upp detta med en av de läkare jag pratade med som har lite kunskap om detta område. Tyvärr verkar han inte vilja erkänna när han inte vet.

Han sa att höjd dos mest var för missbrukare och ville byta Concertan mon Voxra vilket jag avböjde.

Sen nästa läkare sa att jag sagt att "Concertan gick för snabbt ur kroppen" och la till en 18mg tablett som två medicin. Nu var det visserligen inte alls vad jag sagt utan jag hade sagt att jag tyckte effekten var otillräcklig.

Nu orkade jag inte tjafsa utan var bara glad över att få merr utskrivet. Nu min fråga behöver man verkligen ha en bakgrund som missbrukare för att behöva en högre dos än 54mg/dygn?

siem
0

Nä det tror jag inte man behöver. Jag vet ju inte säkert, men jag känner till iaf en person som har högre dos än jag som inte har missbruksbakgrund.

Jag har 54+18 om dagen. Har inget med vad för bakgrund jag har utan vilken diagnos o vilket behov av effekt jag har, så har jag förstått det.

Jag fick bra effekt redan på 36 i början, men höll inte dagen ut. Därför fick jag ökat den.

DodeN
2

Gör som jag gjorde och maila läkemedelsbolaget som har hand om Concerta, och fråga. Jag fick svaret att det inte finns någon maxdos för vuxna utan det som står i fass är för barn. Endel behöver mer endel behöver mindre. Själv fick jag bra effekt på 18mg, räckte ca 6 timmar men eftersom jag tvingaades att höja istället så blev det bara massa bieffekter tillslut så jag slutade.

Min sambo äter 54idag och har en läkare som anser att det är maxdos, vi har sagt att han vill testa 54 på morgonen och 18på dagen för att få effekt hela dagen. Han har nämligen testat lite det nu när han har praktik och har 12 timmars jobbdagar. Men de behagar inte ens att svara.

Så jag ska börja kriga för att han kan få testa att höja, ev. så behöver han 72mg på morgonen och kanske något vid lunch. Men att säga att 54 är max är idioti. Finns många som äter högre och lägre doser utan att vara missbrukare.

Mina läkare vägrade också erkänna att de inte visste, jag fick feber som bieffekt men de sa att det var ägglossning och sen förkylning osv. Så jag fick byta till Ritalin men febern fortsatte. Inte förrens 6 veckor efter att jag slutatde så blev jag av med febern.

Tur att de på apoteket kunde läsa fass och bekräfta att feber är en biverkning. Tyvärr så finns det gott om läkare som inte erkänner att de inte kan utan kör på som ånglok.

Min nya husläkare är en sån som säger när han inte vet och hänvisar mig vidare istället för att gissa, det är så underbart. Så kämpa på du.

[Fiction]
0

Mig veterligen, är doserna av Concerta och Ritalin på det stora taget desamma eftersom de innehåller samma verksamma ämne - metylfenidat.

Jag äter nu 70mg Ritalin per dag och enligt min läkare (som har stora erfarenheter av just ADHD-medicinering och är en av de mest erfarna inom ämnet i Stockholmsområdet), ligger en "normaldos" för vuxna mellan 40-80 mg per dag, men det finns även de som 100 mg per dag och även strax däröver (det räknas dock som en hög dos).

(Jag kan tillägga att jag inte har ngn missbrukarbakgrund.)

DodeN
0

Tydligen så är Ritalin lite "starkare" än Concerta, vi har pratat om det i en tråd här. Jag blev mycket sämre och fick mer biverkningar på Ritalin än concerta  men det kan ju vara annat också.

Men normaldoser som jag har läst om på attentions forum ligger runt 36- 100, de flesta har 54-72 och ibland något tillägg vid lunch. Så om man provar sig fram så finns det ju ingen anledning att äta en låg dos och inte få bra effekt. Jag äter heldre en högre och får bra effekt än att må halvkass på en låg dos.

Nu är jag superkänslig för mediciner och sånt, och det verkade även vara fallet med adhd-medicinen, men det är ju så individuellt.

Sweetelle
0

Jag har aldrig haft missbruksproblem. Jag fick höjt till 96 mg Concerta. Detta sa de på sjukhuset var maxdos.

Jag har som andra nämnt förstått att det inte finns nån maxdos, men det kan ju finnas gemensamma regler lokalt tex inom ett landsting eller inom en psykiatrikergrupp av något slag. Varför de påstod att detta var maxdos vet jag inte.