Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettannat-npf-relaterat
Läst 3626 ggr
timmelin
0

Linnea/uppdrag granskning

Såg uppdrag granskning nu på nätet. Jag blev fly förbannad och uppskakad. Hur kan en by på detta sätt ta våldtäcksmannens parti.

Om ni inte har sett programmet rekommenderar jag det starkt.

Min spontana tanke var att något sådant här kan bara hända i en liten stad. Vad tror ni?

Fnyfniken
0

Jag vill inte se för jag tycker sånt där är så hemskt, men min fråga är vilka familjer offret respektive förövaren kommer ifrån? Vilket inflytande har de i orten, jag menar med prästen, rektorn och så? Småorts mentalitet går ju nästan inte att förklara, det måste upplevas. Fick man veta vad för sånt som låg bakom?

timmelin
0

Nä men skrämmande nog hade mamman startat en facebook grupp för att stödja sin son. Hon hade köpt stora vita rosor som sonen fick dela ut i kyrkan och  för att ge hela skolan på avslutningen och alla tyckte det var urgulligt.

Kände att hans familj är stark och har hög status på orten

Tjejen räknades som ett luder redan innan

Stackars flicka Gråter

Fnyfniken
0

Klart att killen ska ha stöd av sin mamma i en sån situation, men rosorna i kyrkan var bara för mycket. Det spelar dessutom ingen roll vem man är, om man så är prostituerad, är man våldtäcktsoffer så är man offret, inte syndabocken. Hemskt!

timmelin
0

Hittade denna sida på nätet.

Läs detta så förstår du hurdan familj han har.

http://politisktinkorrekt.info/2010/03/24/uppdrag-granskning-den-oskyldige-valdtaktsmannen-och-hans-mobbade-offer/

timmelin
0

Hittade denna sida.

Men kommentarerna nedan är ju sjuka, en del beskyller att hans beteende beror på att han är tattare. Låter ju som tattarkravallerna på 40 talet.

Sjukt

Om ni orkar läsa alla kommentarer så känner ni igen mitt namn på sidan också, försökte rätta till allt sjukt som skrivs hihi

Zaphix
0

Nu har jag inte sett programmet, men tycker det är helt fel.

Men ändå har jag en viss förståelse för hans mamma, man vet ju inte hur mycket sonen han ljugit för henne. Och många föräldrar är ju för godtrogna mot sina barn. Och har sonen ljugit om allt och hon tror på det, såklart hon står upp för honom.
Även om det är ett mycket underligt sätt att göra det på..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

timmelin
0

Ja men jag gillar inte föräldrar som tror att deras ungar bara är änglar. Men visst. Värre är det med folket i bygden eller hur?

Rekommenderar dig zaphix att se programmet :)

Zaphix
0

#7: Kanske, blir bara så arg av att titta på sånt där.

Min och Dackes blogg

timmelin
0

Jag med :) men det är en nyttig ilska och nödvändig för att inte samhället ska bli upp och ner. Finns för många som blundar redan och vänder andra sidan till, har jag inte rätt ?

dragonstar
0

Har inte kollat var det handlar om helt då jag inte årkar.. men småortslivet känner mina igen. Det är värkligen ett kapittel för sig, iblnad undrar jag vad som driver människor i de områderna.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Zaphix
0

#9: Absolut, du har helrätt. Ska titta på det senare ikväll. :)

Min och Dackes blogg

timmelin
0

Såg du programmeet zaphiz?

Zaphix
0

#12: Nä, tyvärr. Trasslade med brandväggen istället.. Men idag så. :)

Min och Dackes blogg

timmelin
0

haha, ja den är ju inte rolig ibland alltså brandväggen hihi

håller på att starta upp med feng shui nu, ska se om jag får iordning totalt här hemma

Fnyfniken
0

Nu har jag äntligen tittat på UG.

Min "diagnos" på det hela är att folk i denna by/samhälle är så dåligt utbildade i källkritik och självständigt tänkande att INGEN, inte ens prästen eller rektorn har bemödat sig med att gå till källan för informationen för något av de beslut de har tagit för någonting, utan lyssnat på den "inofficiella ledningen" dvs skvallret från tongivande samhällsmedlemmar, till och med vad gäller om han blivit dömd eller bara var under utredninig, vem som sagt vad, vad en dna-bevisninig kan visa, etc. Den inofficiella hierarkin, vem som är populär, snygg, har flest vänner etc spelar större roll när man ska avgöra vem man ska tro på i ett sånt här fall.

Många verkar dessutom tro att våldtäcktsmän är "fula gubbar" som lurar bakom en buske i parken, och att det aldrig kan vara en snygg populär kille. Tyvärr är det ju inte så enkelt utan många av de våldtäckter som sker utövas av äkta män, pojkvänner och dejtar, samt populäraste killen i klassen som inte känner att normala gränser gäller för honom eftersom han står över sånt. Och i detta fall verkar mamman vara mer bekymrad om familjens heder än om att hennes son skulle behöva erkänna, bearbeta och komma ut på andra sidan som en friskare vuxnare individ. Tyvärr kan sånt agerande som hennes skapa ett skydd som gör att han inte kan komma ur sin livslögn utan fortsätter i samma bana. Tråkigt.

Jag måste säga att jag imponeras av 14-åringens styrka att kunna ta sig igenom detta.

timmelin
0

Ja och av Amanda!!

Ja våldtäckter har ju igentligen inte med själva sexet att göra utan om att dom vill visa makt mm

Kan tänka mig att du också bara skakade på huvudet åt deras beteende och tänkande.

Inte nog med att tjejerna blev våldtagna av killen utan dom blev mentalt våldtagna av hela samhället enligt mitt synsätt

Fnyfniken
0

Jo visst är det så, därav också namnet "den andra våldtäkten". Det måste ju nästan vara det största sveket. I den åldern lever man ju dessutom väldigt mycket i nuet och kan inte leva på hoppet att det blir bättre om några år. Dessutom kan ju en liten håla verka vara ens hela värld och att hela världen är emot en.

Jag är personligen lite tveksam till Uppdrag Granskning, tycker de ofta kör för hårt med vinklig och drar för långa slutsatser eller vad man ska säga. En sak som gör mig tveksam är bl a att "alla i bjärsta" eller vad det hette, var emot henne men de som de fick tag på att uttala sig i programmet alla bodde flera mil därifrån.

Sen en annan sak. Jag läste förundersöksprotokollet till rättegången. I den finns en utförlig beskrivning av våldtäkten från flickans sida. Vid 3:e förförstillfället med pojken ska han ha erkännt och givit en precis likadan beskrivninig av vad som hände, så till vida att han sa en massa saker som bara hon hade sagt tidigare, dvs, han kan inte ha hhittat på det. I den beskrivninigen framkommer dels att våldtäkten var ganska klumpig och att han inte lyckades med det han skulle göra, samt att han direkt efter satt sig ner på toastolen och sagt högt "-Vad har jag gjort?!". Allt det tyder ju på att den 15-åriga grabben inte är någon psykopatisk våldsverkare utan en ung kille som gått för långt. Det är hans mamma och bror som varit de riktiga skurkarna vad gäller efterspelet, i att de vänt hela samhället mot flickan i ett försök att skydda familjens heder, och på samma gång omöjliggjort för sin son att bearbeta det hela, och uppenbarligen gjorde han sedan om samma brott igen. Jag vet inte om det har framgått i reportaget heller. Jag misstänker att väldigt mycket som vi inte vet, inte har framgått.

timmelin
0

Tack har glömt att läsa förhörsprotokollet .

gulligt av dig att infomera mig :)

ja uppdrag granskning är väldigt vinklat ofta

måste titta på debatt nu, på nätet.

det har pratat om detta i sista programmet

gör du det med så kan vi fortsätta prata. kul :)

Fnyfniken
0

Har du länk till debatt?

timmelin
0

http://svtplay.se/t/103450/debatt

Här har du den. ska kolla senare efter maten:)

Fnyfniken
0

Ju mer jag tittar på detta, hör kommentarer och läser saker, desto mer undrar jag över hur uppdrag gransknings intervjuer och undersökninigar gått till. Men först vill jag bara säga att ingen skugga faller över linnea eller amanda eller josefine, de har alla blivit illa behandlade och har agerat starkt och rätt i en svår situation.

Men hur har UG vinklat det? Hur länge har de intervjuat prästen? Vilka frågor ställde de till honom? Vad ficka han veta i förväg att det skulle handla om? Frågade de bara om pojken eller frågade de även om flickan?

Har någon som läst de gräsliga kommentarerna på fb och bildbloggen rapporterat detta vidare till någon sån som rektor, fritidsledaren eller prästen? I så fall varför inte.

Hur kommer det sig att så många som tillfrågats i det lilla samhället bjästa inte haft en aning om vad som pågått, trots att UG påstår att "hela bjästa" gått emot tjejerna.

Slutligen, om det nu är som påstås, någon i pojkens familj som tipsat UG i tron att han var oskyldigt dömd, så är det väl ödets ironi att hela kursen har vänt och det hela framstår som ännu värre än man kunnat tro även om man trodde han var skyldig innan.

något positivt är i alla fall att jag nu vet vilken bok jag ska läsa härnäst - flickan och skulden.

timmelin
0

O nu blev jag nyfiken. Vad är det för bok? Vem har skrivit den?

Ska titta på programmet nu :)

Fnyfniken
0

Wennstams Flickan och skulden.Sen kanske också En rikirg våldtäktsman av samme författare. Men jag kommer nog att bli deppad av dem.

timmelin
0

Tittade just nu på debatt, men jag håller kvar min åsikt om att samhället där är i ren galenskap men att de föräldrar som vågade säga något blev bortröstade

Nu ber alla om ursäkt och skyller både på det ena och det andra, var som någon sa i debatt. dom fungerar som strutsen stoppar huvudet i jorden och vill bara bort ifrån alla skit

Positivt att detta kom upp till ytan

Emaljoh4
0

Jag läste i en tidning att någon på skolan där våldtäckten hade hänt (vet inte om det var rektor eller vad det nu var) hade sagt "Våldtäcker sker inte på våra skoltoaletter" eller hur nu meningen exakt var uppbygd, men så hade en kvinna sagt från skolan.

Det visar bara…. Ja,  vad ska man säga!? Skrikandes

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

timmelin
0

Ja och att dom fortfarande vidhåller att en våldtäcksman måste vara ful finnig tjock mm mm

Alltså en kille som är så desperat att han inte kan få en tjej annars. Är ju ett hån mot alla dessa andra killar som inte är poppis.

Nu skäms dom men orden är sagda!!!!

Fnyfniken
0

Våldtäkt handlar om att förnedra och ha makten över en annan människa, inte om sex. Om det vore så att alla som ser alldagliga och osexiga ut och således inte får så många sexualpartners skulle världen vara ett ruskigt ställe. Snarare kan det vara så att en populär kille, som fått ta sig friheter på grund av sin sociala status, tappat gränsdragningen för vad man får göra eller inte. Tankarna dras till dessa ofta högt uppsatta män i medelåldern som åker utomlands för att ha sex med barn eller fattiga unga kvinnor, för att de anser sig ha rätt till det på något konstigt sätt. De är ju sällan några fula utstötta i samhällets utkant..?

Jag skulle fortfarande vilja veta vad som prästen frågades och allt vad han svarade på.

Mamman till den dömde säger i en intervju i en mindre tillförlitlig kvällsblaska att de ska nu flytta pga hoten som ställts mot hennes familj. Det är antagligen tur för hennes självbild att hon kan använda det som svepskäl för att flytta och börja om på my kula, efter vad hon har gjort mot flickorna. Men hot-drevet mot dem är ju lika absurt. När ska civiliserade människor förstå att rättvisan ska ha sin gång, och hämd och vedergällning inte har någon plats i ett modernt samhälle.

Over and out.

timmelin
0

Ja herregud man kan ju inte ta och kata skit på dom som kastar skit då blir det ju bara ännu värre. Men låt mig vara lite barnslig och säga att det är rätt mot henne.

Sonen behöver professionell hjälp av samhället. Jag tycker att det är sjuka föräldrar som försvarar sina barn totalt utan att se att dom kan göra fel.

Visst är jag en lejoninna men inte på detta sjuka sätt

dragonstar
0

Måste bar säga att detta är så typiskt! har gått två olika lantskolor. Låt oss säga att jag blivit utsatt för otorligt mycket psykiskt och en del fysiskt våld på båda ställena. Men presonalen sa alltid att det inte hände. Och när båda jag mina kompisar osm vitten och mina föräldrar gick och konfronterade rektron var det mitt fel för att jag inte jobbade för att passa in och var otacksam.

Fattar inte vad det r för fel på världen men människor måste tydligne alltid klandra ner på andra. har inte kållat videon då jag känner att det är jobbigt att behöva göra det.

dragonstar
0

Måste tillägga att jag hoppas fler av alla fall dyker upp så att dom blir upprättade ochc så att samhället kanske kan börja förhindra dessa händelser tidigare.

timmelin
0

O jag lider med dig dragonstar, ja tror att det är typiskt på lantskolor då alla håller varandra bakom ryggen mm

hörde ju på debatt då ett föräldramöte på denna ort urartade och man diskuterade om man trodde på tjejen eller killen mest. var som tur var en vuxen man som blivit bannlyst av sina barn att yttra någon som inte kunde hålla käften och sa att nu måste alla vara vuxna och inte snacka skit hit och dit.

lärarna sa inte ett smack

Var det sk. fina ungar som trackade dig också dragonstar? Gjorde inte lärarna något utan bara skyllde på dig??

Ja jag tror att många av oss med ADHD har råkat ut för mycket, själv var jag en liten katig men snäll unge och blev vansinnig om någon trackade på mig. skulle kunnat slå upp hela skolan då.

Och växte ju inte upp på en pytteliten ort, som tur är

dragonstar
0

Ja inte gjorde dom mycket, kyratorn gjorde det hela värre och rektorn sa att det inte fanns mobbing. Så vi var några som råkade illa ut.

Men hela samhällrt är så, spelar ingen roll om man är barn elelr vuxen här, engång mobbad alltid mobbbad.

Jag är ju så liten och klen så jag hadde/ har inte mycket att sätta emot.

Hoppas bara tt samhället kanske kommer ändra sig och ta detta på mer allvar snart. Så många som lider i det tysta.

Fnyfniken
0

Många skolor tar inte upp mobbingfall för att det riskerar att bli större, synligare och framkomma en massa annat dåligt som skolan inte har gjort något åt. Elever kommer ju och går, och när den mobbade eleven går vidare så går det specifika problemet också vidare. Sen är det ju tyvärr också så, att individuella lärare eller faktiskt hela skolor har inte så mycket att sätta emot. Numera ska man ju få flytta mobbare, och dela på gäng och sånt, men elever har så mycket "rättigheter" som står i strid med andra elevers rättigheter (ex att inte bli mobbad) så det är en härva att göra något åt. Krävs proffs, kan man säga.

dragonstar
0

Ja, det är en massa ynvinklar och massa människor och deras rättigheter som man måste ta ställning till. Antagligne ville dom inte erkänna mobbingen eftersom att om den inte erkänns behöver dom inte göra något åt det.

timmelin
0

Ja och det är ju där hela problemet med skolorna av den sorten ligger. Att inte erkänna att dom har mobbing. Jag frågade en gång på en skola om dom hade mobbing och rektorn svararade; ja vi har mobbing men vi gör något åt det på en gång. Han ansåg att de skolor som svarar att ingen mobbing finns där är de som bortser ifrån problemet för mobbing finns på alla skolor. sedan beror det på själva handlandet.

Jag höll med han totalt

dragonstar
0

Ja jag hålelr med jag med.

Men nu ska jag lämmna detta så att denna tråd kan återgå till att prata om flickan.

Fnyfniken
0

Urff! Nu har jag läst hela förundersökningarna och domarna. Namnen på vittnena och flickorna är delvis överstrukna, samt att offer nr 2 verkar ha 5 syskon och alla är hörda. Jag kan inte hålla reda på vem som är vem i härvan, men har ändå fått en någorlunda bild av vad som har hänt. Sjuk soppa!

Nu har mobben (eller en annan  motsvarande mobb) vänt mot pojken, pojkens bror, prästen, skolledningen etc och samma medeltida avrättningstraditioner föresråkas för dem, som man tidigare ville använda på flickorna. Gräsligt! Att folk inte kan hålla sig till att bara förkasta händelsen, inse att de inblandade ungdomarna fått alltför mycket dålig publicitet, och beklaga det som hänt.

Den vändning som fallet nu har tagit (pojken blir omhändertagen LVU direkt efter avtjänat straff, familjen har flyttat till skyddat boende pga hot) fokuserar mer kring mamman till pojken som vägrat inse att han gjort det och omöjliggör hans rehabilitering. Men hon slutar inte med sin svartmålningskampanj på nätet och i pressen. Det är inte konstigt att pojken inte anses kunna komma tillbaka till denna förnekande miljö och fortsätta sin rehabilitering under deras inflytande. Vilken mamma. Vi har nte sett det sista av detta…

timmelin
0

Allvarligt är mamman så knäpp fortfarande!!

Ja pojken i verkligen i behov av vård, var det säkert innan också

Måste fråga dig, är det samma personer som stod på pojkens sidasom genom medias påverkan har vänt sig emot pojken? Alltså samma folk??

Fnyfniken
0

Det tror jag är svårt att avgöra. Jag kan tänka mig att inte så många bytt sida från hårt trakasserande av flickorna till hårt trakasserande av pojken. Däremot de som försvarade flickan och rasade mot hot och förtal gör nu samma sak som sina opponenter, men mot pojken.

Mamman fortsätter i god stil, men säkert inte med de nedsättande orden om flickorna. Dock tänker hon överklaga omhändertagandet av sonen, gråter i tidninigen, etc. Hon drar med sig andra bloggare och förser dem med "information" men i egen person ligger hon nog lågt på webben.

timmelin
0

skrämmande

knasiga människo lär vi nog aldrig ändra på Glad

Fnyfniken
0

Urk, jag har varit sjuk i flera dagar nu. Samma smitta som jag vabbade för sonen för förra veckan. Helt knäsvag, faktiskt.

Sen har jag blivit besatt av Bjästafallet också. Gud vilken soppa. Och en massa bloggare och tyckare är på fallet, och sanning förvanskas, citat ändras och dimridåer läggs. Vi har inte sett det sista av detta, det är då sant.

timmelin
0

o stackars dig. hört att det är många som är sjuka nu i både influensa och maginfluensa. hoppas att du kryar på dig

o var ju jag som startade denna tråd, mitt fel att du drabbades av denna besatthet hihi . förlåt