Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 3622 ggr
Emaljoh4
0

Medicinfråga - Behöver snabbt svaar!

Hej på er.

Jag tänkte fråga er som har kanske har lite mer vana med medicin och sådant.

Just nu äter jag 20 mg Ritalin, men ska börja äta 36 mg Concerta på fredag.

Jag undrar hur jag ska göra med övergången?

Ska jag äta Ritalin fram till fredagmorgon då jag tar Concerta för första gången, eller tycker ni inte jag ska äta någon medicin fram till det och bara hoppa direkt på Concerta?

Vore glad för ett snabbt svar!

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[YlvaP]
0

Jag skulle ha ätit till och med torsdagen och sedn börja direkt med Concertan på fredag.

Emaljoh4
0

#1 tack för ditt svar Ylva.

jag är lite orolig för att börja direkt med Concerta, haha!

Kanske beror på att jag är väääldigt rädd för att dö. Jag törs knappt äta några preparat utan att bli väääldigt orolig för att dö!!

Jag tror jag ska dö hela tiden. Tyst

[YlvaP]
0

Jag hade inga som helst problem när jag började med 27mg Concerta. Det kommer att gå jättebra skall du se. Skrattande

Emaljoh4
0

#3                27 och 36 mg är inte likadant! Flört haha.

miniimee
0

Vet hur det känns med att tro att man skall dö….dock äter du ju redan Ritalin, och vad jag har förstått av läkare så är det samma medicin som Concerta MEN de har olika verkningstid, därav oxå de olika doserna….Förresten, vad har läkarna sagt om övergången då?Håller med #1 om hur du skall göra, men sa inte läkaren Någe??? Lycka till i varje fall…

Emaljoh4
0

#2 Jag kommer inte ihåg vad läkaren sa! Rynkar på näsan

miniimee
0

#6 Oh no!!!!Vet hur det känns oxå..jag skulle behöva en diktafon eller liknande när jag träffar läkare mm…kommer aldrig ihåg vad de säger..du kan ej ringa läkaren å höra då?Eller be någon att ringa åt dig?

Emaljoh4
0

#7 Orkar inte! Tungan ute Förmodligen gör det inget om jag tar medicinen som vanligt innan, hon skulle nog påkekat det NOGA annars.

DodeN
0

ja ät som vanligt imorgon och så tar du concertan på fredag, så gjorde jag när jag bytte fast åt andra hållet. Det som kan hända är att du får annorlunda effekt eftersom det är ett byte men det påverkar inte effekten. Så för att slippa en dag utan medicin så kör på :)

Emaljoh4
0

#9 OIkej! Glad

Hur menar du med "annorlunda effekt", lät ju läskigt! Rynkar på näsan

DodeN
0

menar att endel får en effet på Concerta och en annan på Ritalin, ibland så känner man ingen skilnad men några vet jag kan säga att de fungerar bättre på det ena eller andra preparatet. Så om du nu känner att du blir koncenterad så kanske du inte blir lika koncentrerad på concertan, så det är inte läskigare än så.

Själv vet jag inte riktigt, jag mådde skit på bägge fick så många biverkningar och dosen på Ritalin var så hög så det blev jättefel för mig.

Men jg blev ändå lugnare och mer koncentrerad på bägge, så det går säket jättebra för dig.

Får jag fråga varför du ska byta?

Emaljoh4
0

#11 Okej! Glad

Jeppp, det går bra att fråga.

Jag ska byta för att effekten går ur för snabbt med 20 mg, alltså på eftermiddagen när jag går i skolan.

Jag åt 30 mg förut, men gick för mycket ner i vikt, och så kunde det ju inte fortsätta. Så då var jag tvungen att sänka till 20 mg.

Jag tycker att 30 mg Ritalin har funkat väldigt bra. Effekten har hållt längre m.m… 20 mg är lite för lite.

Så då bestämde vi oss för att jag skulle testa 36 mg Concerta istället. För effekten räcker längre på em och då kanske det blir bättre.

Jag har dock hört att Concerta inte är lika "stark" som Ritalin, och då vet jag inte om det kommer vara lika bra.. Eftersom jag har funkat bäst med 30 mg, men vi får väl se hur det blir. Glad

DodeN
0

ja det låter ju vettigt att testa då. Jobbigt om du går ner i vikt så mycket, jag gick ner lite men det var nog mest för att jag inte åt något. Hade inga hungerkänslor och så rörig som vanligt så glömde jag att äta.

Hoppas att concertan ska funka bättre för dig.

Emaljoh4
0

#13 Ja, precis!

Jjag vet inte om jag har tappat hungerkänslorna , men det kan vara något åt det hållet och när jag först åt, så åt jag inte ens en sk. portion.

DodeN
0

jobbigt, är som jag har nu, fast nu beror det på min graviditet. Men det påminner om så det blev med medicinen, när jag väl åt så tog det stopp fort. Så sambon fick som nu sitta och påminna och uppmuntra mig att äta, tar runt en timme att få i mig mat. Men nu börjar det vända och jag blir superhungrig istället och äter som en elefant.

Jag fick tips av min dietist att äta på regelbundna tider, men du kanske redan gör det. Små protioner och ofta, och går inte mat ner så är det ok med typ yougurt eller frukt, bara man äter något.

Hoppas att det funkar bättre imorgon, håller tummarna :)

Emaljoh4
0

#15 Ja, vi får hoppas! Glad Lär skriva här i morgon, SÅ ni vet att jag lever liksom! Flört

DodeN
0

Ja det är en bra början i alla fall… jag blev hög när jag testade medicinen för första gången, tog den på morgonen och tänkte försöka somna om, för jag var så trött… men istället låg jag och svävade. Var ganska skönt men lite mysko :D

Emaljoh4
0

#17 Säg inte sådär!! Förvånad

DodeN
0

men om du ätit Ritalin och inte upplevt det så tål du säkert medicinen bättre än jag. Jag är superkänslig och som min smärtmedicin jag äter så har jag samma dos som en 4-6åring. :)

Så det går nog bra för dig, och för mig så gick det över på någon timme, kändes lite som om jag var full, andra dagen så kände jag inget sånt. Så får du konstiga bieffekter så är det bara att vänta ut det, för medicinen går ju ur kroppen efter ett tag.

Lung och fin så ska du se att det blir kalasbra. Glad

Emaljoh4
0

#19 Okej! Glad

Känns ju hemskt om man får världens hemskaste biverkning, den går ju inte ur innan 12 timmar ju!! Tungan ute

timmelin
0

berätta sedan hur det gck gumman Glad

DodeN
0

ja, som att du ändrar färg till grön, fast det kanske skulle vara lite roligt ;)

Du får lova att om du blir grön eller kanske lila så måste du fota och visa oss :)

Emaljoh4
0

#21 Ska göra det! Glad hihih.

#22 Hahahaa, om jag är grön i ansiktet så lär jag inte fota mig själv, lär väl sitta på toa och spy eller nåt! Obestämd Flört

Emaljoh4
0

Nu har jag tagit den.. Nu väntar jag på kräkningar, yrsel, som kommer orsaka att jag kommer kvävas och sen dö!!! Rynkar på näsan

timmelin
0

o lider med dig, hoppas det är bättre nu :)

lilli-l
0

#24 Det kan nog aldrig bli en sådan effekt..din kropp har ju redan vant sig vid Ritalin..så du har ju redan samma i systemet!

Inte konstigare än att du skulle byta ut alvedon mot panodilGlad

Tänk så och då blir det lättare!

Stor kram på dig! Lilli

Carpe Diem….Fånga dagen

Emaljoh4
0

#25 Jag var lite ironisk! Tungan ute Men det kanske du förstod.

Det har gått bra allihop! Jag lever fortfarande, hihi.

DodeN
0

Så skönt att höra, och du är inte grön eller lila i ansiktet heller hoppas jag ;)

Känner du någon effekt då?

Emaljoh4
0

#28 Svår fråga hörredu! Flört

kÄNNS som det brukar tror jag, med medicin alltså, det lär märkas när jag börjar skolan.

Den enda skillnaden jag märker är i matväg.

Min mage kurrade för första gången på flera månder! Flört

DodeN
0

åhh… så skönt :D

Min kurrade också, händer inte så ofta nu. Dumma bebis som snor all plats i magen. Men den känslan är något man saknar när man inte upplever den.

Blev nästan en hel smörgås och te som slank ner, och så lite glass bara för att jag är så söt ;)

Emaljoh4
0

hihi ! Glad