Jag har ätit linförolja varje dag sedan jag fick reda på att jag har ADHD i somras, och jag märker faktiskt skillnad på koncentrationsförmågan. Tog ett tag mellan diagnossättningen och att jag fick börja med Concerta, och där emellan åt jag bara linförolja, ingen stor skillnad kanske, men ändå skillnad. :)
Både linfröolja och fiskleverolja innehåller ju omega 3, men fiskleverolja ska visst vara bättre att äta då kroppen lättare tar upp omega 3'n ifrån den.
#4: Är det sant?
Borde jag ta upp det med min läkare?
Är inne i en ordentlig depressionssvacka just nu, kanske borde testa att sluta äta linförolja och se om det blir bättre?
ja det stämmer. men kolla med din läkare innan du slutar. vissa av medecinerna går ihop andra absolut inte.
var det första min läkare informerade mig om, så be din läkare också ta reda på detta.
glad påsk på dig och du det kommer en bättre tid efteråt. jag tänker på dig.
Okej, hoppas på att få träffa läkaren till veckan, så ska höra då.
Hoppas också på en bättre tid.. Snart. Gårdagen var förjäklig, men inatt pratade jag med min älskade "bror" och idag känns det en aning bättre i alla fall. Tur jag har honom.
Glad påsk du med, måste bara få smyga in att jag fyller år idag.. Så hoppas på att få hålla mig över ytan idag i alla fall. :)
o grattis grattis på dig
ja njut av dagen idag, försök bara koppla av och inte tänka på allt tråkigt.
njut, käka gott och bara va

Nu vet jag ju inte om min dotter har ADHD men jag köpte eyeQ fiskolja till henne och tyckte att hon blev mycket lugnare men efter ett par veckor så började hon att hälla ut oljan och kladda med det istället för att ta den så jag gav upp, men nu är hon jätte hyper igen så får nog göra ett nytt försök. Kanske kan blanda den i hennes yoghurt eller nåt istället.
#9: Jag tar kapslar, borde finnas med fiskolja också. Vet inte hur gammal din dotter är, för kapslarna är rätt stora, men är hon lite äldre kanske det fungerar bra?

#10 Min dotter är bara 2 år så kapslar är inget alternativ i dagsläget.
#11: Men hur kan du ana ADHD på en tvååring..?
Varierad kost är nog bäst då, fet fisk innehåller ju omega 3 till exempel..

#12 och #13
Pappan har ADHD och jag har troligtvis ADHD ska begära en utredning på mig själv bara jag får häcken ur.
Jag känner att det är bättre att jag utgår från att hon har ADHD och gör allt för att stötta henne och göra rätt från början, skulle hon nu ha tur och inte ha det så blir jag jätte glad och har hon det så har jag gett henne en bra start.
Nu är det ju inte så lätt att få ett 2 åring att äta vad som helst heller, men vi äter mycket fisk. Jag äter själv inte kött eller fågel, men är väldigt förtjust i fisk så det serveras oftast ett par gånger i veckan.
du gör ju allt rätt
ja bra att vara förberedd och möta henne på detta sätt.
och du hon kommer att få en bra start i livet med så bra föräldrar som kommer att förstå hennes problem.
och att skälla på varandra har ju ingen dött av, bara man kommer fram till något konstruktivt av det;) '
lycka till du är en toppen mamma

#15 tack! :) Det värmer.
Det är jätte svårt, för flera i vår närmaste krets har svårt att förstå det här. De tycker att jag är knäpp som utgår från att hon har ADHD, men dagis har börjat gå på min linje och en specialpedagog ska komma och hjälpa oss med hur vi lättast stöttar henne där.
Tur att jag har flera som ändå stöttar mig i det här.

*dubbel post*
ja skönt att se att dagis kan gå på eran linje och att dom inte ser henne som en urjobbig unge bara. vi är ju flera som bara har varit "urjobbiga" för lärare och våra barn med utan att dom har förstått varför.
dax att samhället ser våran problematik, att våra ungar inte vill vara så jobbiga men att dom bara inte orkar mera tex på eftermiddagen.
ha det bra så länge
Just EYEQ har i flera forskningstudier visat ha effekt på ADHD och gör att koncentrationen förbättras så barn som har ADHD klarar sig bättre i skolan och EYEQ har en tendens att nästan får bort de karakteristiska dragen hos de flesta som har ADHD, det vill säga hyperaktivitet och koncentrationssvårigheter.

#20 Så då kan jag helt klart har rätt i att min dotter blev lugnare när hon fick EYEQ oljan. Får försöka hitta ett sätt att ge henne den igen.
#21 Japp det kan du det var därför MichaelE började ge mig EyeQ.

#22 Jag mutade henne nu ikväll för att ta den, ska köpa hem banan och äppelchips för det gillar hon, har mutat henne med det när hon skulle äta antibiotika och det fungerade bra. :)
Borde kanske testa det själv också och se om jag kan gå ner lite i varv.

Ja vi testade med Efalex och det tog ca 2 månader innan vi började märka en skillnad och faktiskt en markant förbättring där sonen blev mycket lugnare och det fungerade bättre i skolan.
Det fungerade utmärkt i ca 6 månader sedan avtog effekten och sonen återfick sina besvär blev betydligt vildare och fick återigen svåra koncentrations problem.
Så tyvärr hjälpte det bara tillfälligt däremot när vi började med Concerta så fick vi ett riktigt bra resultat och hela livet förändrades till det bättre för sonen och det har fungerat nu i 5 år.
Lasse