Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikett: verklighetsberättelser
Läst 2730 ggr
DodeN
0

Håller på att bli galen på väntan

Vi ska flytta, redan när vi var på visning av lägenheten så sa hon som bodde där att de kunde flytta ut i början av april, vi ska vara ute ur vår gamla lägenhet sista april, så det lät ju jättebra. Lägenheten var fin och bra förutom hissen som är lite liten men det får funka.

Nu i slutet av mars så ringde jag för att kolla när hon tänkt flytta ut, ja då vet hon det inte för hon måste kolla med den nya hyresvärden… men hon skulle ringa. Inte ett ljud har jag hört, kollade telefonsvararen men inget där heller.

Vi packar för fullt nu men jag är så superstressad över att vi inte ska hinna. Sambon har praktik och är borta på vardagarna och han har AS och jag ADHD så ni fattar att det går trögt att få honom att packa.

Dessutom är jag gravid och har fått massa foglossning på mitt andra rörelsehinder så jag fixar inte att packa en hel dag. Får inte bära heller så jag vet inte riktigt hur vi ska lösa överflyttningen, är bara några hundra meter men saker är ju tunga ändå.

Utan ett datum på när hon är ute så kan vi inte boka flyttstäd och vi kan inte försöka se om några vänner har tid att hjälpa oss att bära.

Börjar bli så stressad så jag drömer mardrömar om det här. Ska ringa henne igen imorgon efter att jag varit hos hyresvärden och kollat vad som händer om hon inte heller är ute förrens den 3 maj… om hyresvärden ska in i våran lägenhet och renovera eller om vi i alla fall kan få nummret till den som sen ska flytta in här. Att behöva magasinera allt och sen bära in det känns inte som något som funkar.

Blir så arg när folk lovar saker så vi trodde vi kunde flytta över några kartonger i taget och sen ta det tunga någon helg med vänner. Men nope… min värsta farhåga är att vi inte kan få över något förrens sista helgen i april, eller dvs. första i maj och då inte hinna få något flyttstäd… för städa finns inte en chans att vi klarar själva.

Ghaaaa!! Jag fixar inte att vänta och avvakta på när det kan ske, jag måste få veta nu så jag kan planera. Och vet om jag har 3 veckor på mig, eller om vi kommer ha en helg på oss… hade det inte varit för att vi går på soc nu så skulle vi nog sett till att prioritera dubbla hyror en månad så vi hade tid på oss, men soc betalar inte dubbelt utan då ska vi stressa ihjäl oss istället.

Cindy
0

Har ni några kontrakt skrivna? Eller vittnen på den muntliga överenskommelsen? Kan du förklara situationen för den som ska lämna lägenheten (räcker väl med att du är gravid m foglossning)?

Vänliga hälsningar
Cindy

DodeN
0

Japp kontrakt är skrivet, det är igenom komunens hyresbolag så saker bör inte strula, men om hon har till den 3:e på sig och vi också så kan det ju bli problem.

Men vi har en bra hyresvärd som hjälpt oss tidigare så det borde gå att lösa. Skulle ner i morses men saker hände idag så jag ska försöka gå ner nu.

Fick nej till godman nämligen… så jag har full panik typ.

timmelin
0

Skönt, hade varit jobbigare om det varit ett tredje hand kontrakt tex. Men ni har ju er fulla rätt att flytta in, har hon inte löst sin situaton så är det ju hennes problem.

Fick du nej till god man,?! Visste jag inte ens att man kunde få.

Vad byggde dom de grunderna på?

DodeN
0

startar en ny tråd om det

timmelin
0

ok då läser jag den tråden :)

DodeN
0

Nu ringde sambon kvinnan och det verkar som om hon inte kommer flytta ut förrens sista helgen i april… så inte alls tidigare som hon sa innan.

Hur gör vi då? Är det någon som har koll på sånthär, vi ska lämna nycklarna på måndag den 3 maj, och då lär även hon göra det. Hur ska vi få över sakerna och hinna städa?

Ska fråga hyresvärden imorgon men tänk om vi måste magasinera allt och sen flytta in det senare i lägenheten… då får soc allt betala flytten också. Urk så jobbigt det blev nu.

[aspie]
0

Reglerna för när man ska vara ute ur en lägenhet här där jag bor är att man ska vara ute senast kl 12 den första i månaden. Här brukar vi lämna nycklarna vid besiktningen av lägenheten

DodeN
0

Jo här är det första vardagen efter sista dagen i månaden. Så då blir det den 3:e… besiktnign är redan gjord här blev det 2 månader innan vi ska flytta, så det är bara städbesiktning om vi vill ha en sån.

Ska ner och prata med hyresvärden snart, tur att de har kontor i området. Men det lutar väl åt att vi måste fixa till så vi kan magasinera allt och sen få städat och flytta in senare på måndagen eller så.

Så typiskt när man planerar allt och jagar folk så blir det såhär. Speciellt när jag nu då måste få ok från soc på att de tar städ och flytten. Sen vart ska vi bo undertiden då? Djuren får åka till sambons moster så får väl vi försöka bo hos svärmor. Men hon har trappor upp och jag går inte alls bra. Tror inte jag fixar trappor nu, får väl krypa då.

Skulle inte litat på det beskedet utan ha haft dubbel lägenhet en månad, värst är att vi fortfarande inte vet, så då behöva planera för en massa olika varianter gör mig galen. Är precis sånt jag har så svårt för. Försöker komma på om vi känner någon med stort garaget där prylarna kan stå några dagar men här känner jag knappt någon alls. Så då får det bli att fixa magasinering också.

Hur var det nu… adhd… svårt med andra planer, fixa saker i tid osv… inte konstigt att jag sover så dåligt nu.

DodeN
0

Så nu fick svärmor rycka in, jag orkade inte jaga hyresvärden. Vi får tom. den 7:e på oss, så igår mailade jag soc och ansökte om flyttstäd och 2 timmars flytthjälp och idag kom ett mail otroligt nog om att de beviljad detta.

Helt otroligt för soc har inte mailat tidigare när jag bett om det utan hållt på att ringa som tokar och jagat oss.

Så om vi inte får nycklarna förrens den 3:e som är sista dagen så ska en flyttfirma köra över alla tunga saker och så hyr vi släp och kör över kartongerna i lugn och ro under måndag-onsdag, sen tar en firma flyttstädet på torsdagen.

Är så skönt nu när det är ordnat, så även jag kan andas ut. Så slipper vi försöka förlita oss på någon vän eller släkting som kanske får förhinder på kvällen att hjälpa oss med alla möbler. För på 2 timmar hinner de köra över alla våra möbler, så tar vi kartongerna själva, känns bäst så. Glad

Sweetelle
0

Gott! Grattis!

Cindy
0

Hurra vad bra!

Vänliga hälsningar
Cindy

DodeN
0

tack, ja det känns så skönt. Har varit väldigt stressande.

Vill ju inte överanstränga mig nu heller med bebis i mage och jag blir så stressad när jag inte vet vad som ska hända. Så om hon flyttar ut tidigare nu så blir det en bonus. Ibland blir jag bara så sur på mig själv som stressar upp mig så över sånthär, men det är väl så det kan vara att ha ADHD.

Hade boendestöd här idag också för första gången och det känns så underbart, hon ska hjälpa oss att strukturera upp i nya lägenheten också så det blir bra från början.

fick hjälp att fylla i blanketterna inför flytten, det var tur för jag råkade fylla i fel gatuadress på skatteverkets adressändring. Skönt att inte behöva vara stressad över en sån sak utan få hjälp att dubbelkolla. Men det är så typiskt mig, nu tog jag det ändå jättelungt men ändå blev det fel gata. Totalförvirrad ;)